کد خبر: 612335
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۱ ۱۹:۱۰:۰۷
| |

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی:

با افول فزاینده نظام سلطه مواجهیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز با افول و سستی فزاینده شکل نظام سلطه مواجه هستیم که فرصتی برای جبهه مقاومت به شمار می‌رود. دکترین مقاومت در این شرایط مشارکت در نظم‌سازی نبوده بلکه بهره‌برداری از این بی‌نظمی است.

با افول فزاینده نظام سلطه مواجهیم
کد خبر: 612335
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۱ ۱۹:۱۰:۰۷

دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، عصر امروز (پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت‌) در دومین روز همایش هندسه نظم جدید جهانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، گفت: ما در یک شرایط چرخش تاریخ قرار داریم ، پس تغییر در نظم جهانی بسیار مهم است.

به گزارش فارس، وی برگزاری همایش پیرامون نظم نوین جهانی را بسیار مهم دانست و گفت: البته نباید به همایش بسنده کرد، ما نباید این موضوع را به صورت سر سری و شعاری مد نظر داشته باشیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی صحبت از چرخش تاریخ را صحبت از یک رخداد عظیم و تحول بزرگ دانست و گفت: تحول در قرآن هم مطرح شده است. روزی که واقعه دیگر قرار است رخ دهد و اثر و نسل جدید قرار است حاکم شد و جهان و جامعه زیر رو شود مانند آنچه در سوره واقعه آمده است،  پس باید مراقبت کنیم که این موضوع عظیم را به یک موضوع دم دستی و بی اهمیت تبدیل نکنیم. اگر قرار است کار عملی روی این موضوع انجام شود باید همراه با تدبر، تحقیق و تفکر و کار عمیق باشد.

شمخانی با طرح این سوال که از طرح موضوع نظم جدید جهانی برای چیست؟ تصریح کرد: نظم نوین جهانی و پرداختن به آن موضوعات جدیدی بر سر راه ما قرار می‌دهد و ما را با ابعاد مختلف حرکت ملت‌ها در عصر جدید می‌کند که آگاهی از این موضوع باعث می‌شود بازنگری کنیم در سیاست‌های کلی و کلان.

وی ادامه داد: نظم جدید جهانی برای ما هم می‌تواند یک فرصت بسیار بزرگ و درخشان باید و حتی می‌تواند تهدیدی باشد و سقوط هر کشوری را رقم بزند، فرصت و یا تهدید بودن نظم نوین جهانی بستگی به نوع رفتار و آمادگی ما برای این تحولات باشد، ما باید خودرا آماده کرده و تاب آوری خود را برای تحولات جهانی بالا ببریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تحولات جهانی بیان کرد: وقتی از تحولات جهانی و نظم نوین جهانی صحبت می‌کنیم که برخی از آن به عنوان تحولات بنیان کن صحبت می کنیم آیا منطقه و کشور خود را تحت تاثیر این تحولات دیده ایم ؟ اینکه خود را استثنا بدانیم تصور ما غیرعلمی و غیرکارشناسی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر ما خود را متناسب به شرایط موجود و با در نظر گرفتن ابعاد تغییرات نظم جهانی آماده کنیم می‌توانیم آماده این تحولات شده و از این نظم جدید جهانی بهره برداری کنیم. نظم نوین جهانی در ابتدا به معنای بر هم خوردن نظم موجود و تغییر و تحولات در نظم حاکم و بی‌نظمی است، تغییر نظم جهانی به ذات خود مثبت نیست بلکه آمادگی ما و نقش‌آفرینی ما در نظم جدید جهانی است که می‌تواند نظم نوین جهانی را برای ما مثبت کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: هرگونه نظم جدید جهانی خارج از نظم عادلانه و نظم الهی باشد، نظمی برای به قدرت رسیدن نظام‌های سلطه‌گر جهانی است، شرایط موجود می تواند به نفع محور مقاومت باشد اما ما نباید دکترین مقاومت را به دکترین سلطه تبدیل کنیم، هر گونه تغییر در دکترین مقاومت می تواند منجر به آسیب شود.  امروز با افول و سستی فزاینده شکل نظام سلطه مواجه هستیم که فرصتی برای جبهه مقاومت به شمار می‌رود. دکترین مقاومت در این شرایط مشارکت در نظم سازی نبوده بلکه بهره‌برداری از این بی‌نظمی است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها