کد خبر: 603075
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۳:۵۵:۴۳
| |

شمخانی در دیدار با همتای عراقی خود تاکید کرد:

با اجرای توافقنامه امنیتی تهدیدات تروریستی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران منشاء اصلی ناامنی در منطقه و عراق را ناشی از سیاست‌ها و اقدامات بحران‌زای آمریکا می‌داند، خاطرنشان کرد: شیطنت‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و تداوم این روند که مخل امنیت و ثبات در منطقه است قابل تحمل نیست.

با اجرای توافقنامه امنیتی تهدیدات تروریستی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت
کد خبر: 603075
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۳:۵۵:۴۳

دریابان علی شمخانی در دیدار با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به تلاش‌های مشترک دو کشور طی ماه‌های گذشته برای تنظیم و نهایی‌سازی توافقنامه امنیتی جامع که تضمین کننده ثبات و بهبود شرایط امنیتی در مرزهای دو کشور خواهد بود تصریح کرد:‌ با اجرای دقیق مفاد این توافق‌نامه علاوه کاهش قابل ملاحظه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی‌های مرزی، زمینه‌های توسعه همه جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، بیش از پیش فراهم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران منشاء اصلی ناامنی در منطقه و عراق را ناشی از سیاست‌ها و اقدامات بحران‌زای آمریکا می‌داند، خاطرنشان کرد: شیطنت‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و تداوم این روند که مخل امنیت و ثبات در منطقه است قابل تحمل نیست.

شمخانی، ترور فرماندهان مقاومت، شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» را نمونه بارزی از سیاست‌های بحران‌زای آمریکا دانست و گفت: پیگیری محاکمه و مجازات آمرین و عاملین این جنایت تروریستی از اولویت‌های اصلی همکاری‌های امنیتی دو کشور است و نباید این مهم دچار مرور زمان شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تحرکات ضدامنیتی وشرارت بار عوامل ضدانقلاب و تروریست در منطقه اقلیم و شمال عراق را از دیگر مولفه های ناامنی در منطقه دانست و بر لزوم اجرای دقیق توافق نامه امنیتی میان دو کشور که می‌تواند به اقدامات شرورانه این گروه‌ها به طور کامل و اصولی پایان دهد، تاکید کرد.

شمخانی با تقدیر از نقش موثر و مساعدت بی دریغ دولت عراق در زمینه دستیابی ایران و عربستان سعودی به توافق‌ اخیر گفت: بطور قطع کشورهای منطقه می‌توانند در سایه گفت‌وگو و همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه مشکلات و بحران های مشترک را بدون حضور و مداخله بیگانگان حل و فصل کنند.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار طی سخنانی با ابراز خرسندی از سفر دریابان شمخانی به عراق گفت: بدون شک، توافق دو کشور برای از میان بردن چالش‌های امنیتی تحمیل شده بر روابط ایران و عراق منافع دو کشور دوست و برادر را بدنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بغداد، تمام تلاش خود را برای اجرای کامل این توافقنامه بکار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند.

مشاور امنیت ملی عراق دستیابی ایران و عربستان سعودی به توافق بسیار مهم برای از سرگیری روابط دو جانبه را به دریابان شمخانی تبریک گفت و افزود: دولت عراق چون گذشته برای کمک به تحقق هر چه سریعتر توافقات حاصل شده میان تهران و ریاض که نفع دو کشور و افزایش ثبات و امنیت در منطقه را بدنبال خواهد داشت، آمادگی کامل دارد.

الاعرجی در ادامه، دولت عراق را متعهد به اجرای قانون پارلمان در خصوص خروج نیروهای نظامی بیگانه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ذیربط در عراق با دقت، اجرای قانون پارلمان را در دستور کار خود دارند و تاکنون بخش مهمی از آن را نیز به مورد اجرا گذرانده‌اند.

مشاور امنیت ملی عراق تصریح کرد: با توجه به خسارت‌های عظیمی که ناامنی‌های سالهای گذشته بر عراق و منطقه تحمیل نموده باید با تلاش مشترک ضمن از میان بردن زمینه‌های شکل‌گیری ناامنی مجدد، برای توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری، صنعتی و... و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم تلاش کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها