کد خبر: 611568
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۷ ۱۶:۴۰:۴۵
| |

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

در عصر ائمه اطهار(ع) اصلا بی‌حجابی نداشتیم

به عقیده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، 90 درصد بحث حجاب به فرهنگسازی و گفتمان برمی‌گردد.

در عصر ائمه اطهار(ع) اصلا بی‌حجابی نداشتیم
کد خبر: 611568
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۷ ۱۶:۴۰:۴۵

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۹۰ درصد مسأله حجاب و عفاف بحث آموزشی و گفتمانی است.

به گزارش ایرنا، عبدالحسین خسروپناه دوشنبه شب در نخستین نشست عمومی و زنده اینترنتی خود با موضوع «بررسی ابعاد شناختی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی حجاب» گفت: باید پذیرفت در پرداختن مساله حجاب کوتاهی و ترک فعل داشتیم، برخی می‌گویند این فرهنگ‌سازی‌ها دیر جواب می‌دهد، ایرادی ندارد از همین حالا شروع کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رویکرد دیگر حجاب را سیاسی دانست و در ارتباط اینکه آیا حکومت می‌تواند حجاب را الزام کند یا نه خاطرنشان کرد: تا سال ۱۳۵۹قانون حجاب در کشور وجود نداشت اما توصیه هایی از امام راحل برای رعایت حجاب در ادارات شده بود.

خسروپناه با تاکید بر اینکه مسأله عفاف و حجاب اکنون یک امر قانونی در کشور است، افزود: حال  این سوال مطرح است که آیا حکومت می‌تواند حجاب را الزام کند؟ بله، زیرا وظیفه حکومت‌ها الزام اجرا و رعایت قانون است.

وی تاکید کرد: حجاب یک وجوب شرعی است و حاکم اسلامی از باب ولایت فقیه اختیار دارد که هر وجوب شرعی را بر اساس مصلحت جامعه یک حکم شرعی را الزام قانونی کند. از این رو از نظر اینکه حجاب قانونی است یا نه، کسی نمی‌تواند در مسأله حجاب شبهه افکنی کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح برخی سوالات از جمله اینکه آیا مصلحت است که حجاب الزامی شود، به آثار منفی اجتماعی بی حجابی اشاره و تصریح کرد: برخی از من درباره الزام حجاب در زمان پیغمبر(ص) سوال می‌کنند، بنده نیز پاسخ می‌دهم که به طور کلی مسأله بی حجابی پدیده جدیدی است.

خسروپناه با بیان اینکه مسئله حجاب در ایران مربوط به ۱۵۰ سال اخیر و در غرب نیز بعد از دوران رنسانس است، تاکید کرد: در عصر ائمه اطهار(ع) اصلا بی حجابی نداشتیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجاب را برای تحکیم خانواده بسیار مهم و اثرگذار داست و افزود: با بی حجابی به تدریج مسأله امنیت جنسی و تحکیم خانواده آسیب خواهد دید.

وی درخصوص خواست برخی خانم‌ها مبنی بر لزوم برخورد با مردان دختر آزار تصریح کرد: معتقدم دولت باید با آنها برخورد کند و از طرفی اگر حجاب رعایت شود این مسائل هم کمتر می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد مسأله حجاب و عفاف بحث آموزشی و گفتمانی است، افزود: باید پذیرفت که کوتاهی کردیم و سی سال است که ترک فعل داشتیم. عده ای می‌گویند فرهنگ سازی در حجاب دیر جواب می‌دهد، ایرادی ندارد از همین حالا شروع کنیم به عنوان مثال  معرفی زنان موفق محجبه در فرهنگ سازی بسیار مهم است. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص برنامه های این شورا در زمینه حجاب گفت: وظیفه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کار فرهنگی نیست بلکه تدوین سیاست هاست، کار فرهنگی را باید دستگاه‌ها انجام دهند، شورا سیاست‌ها را نوشته است.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها