کد خبر: 610424
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۵:۰۴:۵۱
| |

جوادی‌حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی:

مبارزات مبتنی بر حقوق و دانش منجر به قوام جمهوریت می‌شود

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: به نظرم گفت‌وگوهای مستمر، مبارزات مدنی و شهروندانه مبتنی بر حقوق توأم با دانش می‌تواند، باعث قوام رفتارهای مردمی و جمهوریت نظام شود.

مبارزات مبتنی بر حقوق و دانش منجر به قوام جمهوریت می‌شود
کد خبر: 610424
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۵:۰۴:۵۱

محمدصادق جوادی‌حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره اظهارات آقای خاتمی مبنی بر اینکه امروز شاهد تمایل جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی هستیم، گفت: علت‌های زیادی وجود داشت و این روند هم به تازگی شروع نشده و سابقه تقریبا دیرپا دارد که بعد از مجلس ششم با ردصلاحیت‌های گسترده شروع شد و پس از آن با همسوسازی نهادها یکی بعد از دیگری و اخیرا هم ردصلاحیت‌های گسترده همراه شد.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی جوادی حصار را در ادامه می‌خوانید:

  • یکدست کردن سه‌ قوه هم حکایت از این مساله داشت. این فرمایش آقای خاتمی معطوف به حرکت‌های اخیری است که در کشور صورت گرفته که بدون توجه به قانون، لوازم جمهوریت و رأی مردم اتفاقاتی رقم می‌خورد و ایشان فرمودند تمایلی به سمت حکومت اسلامی دیده می‌شود.
  • جریان راست افراطی  در دو لایه زیرین و رویی کار کردند؛ یکی از دیرباز انجمن حجتیه بوده و دیگری نیروهای پایداری با محوریت فکری و فرهنگی آقایان مصباح و آقاتهرانی و امثالهم. این دو از جریان‌های تندرویی هستند که خیلی برای رأی مردم‌ بها قائل نیستند و می‌خواهند مجلس و حکومت را با اراده حداقلی اداره کنند.
  • به نظر من اولین راه دانش‌افزایی و افزایش سطح دانش عمومی و حقوقی است. دانش افزایی شرط اول، بعد از آن تمرین و ممارست و بعد از آن پیدا کردن راه‌های مخالفت کم هزینه و مستمر است. 
  • آشنایی با مطالبات حقوقی، مدنی، تمرین و مبارزه مستمر مدنی و شهروندی، این موارد به مرور زمان، تیزی‌ها و تندی‌های رفتار حاکمیت را می‌گیرد. مانند سنگ تیزی که در مسیر رودخانه صیقل می‌خورد و در پایان راه، آنجایی که می‌ایستد یک سنگ صیقل‌خورده و صاف است که تیزی و تندی ندارد. به نظرم گفت‌وگوهای مستمر، مبارزات مدنی و شهروندانه مبتنی بر حقوق توأم با دانش می‌تواند، باعث قوام رفتارهای مردمی و جمهوریت نظام شود.
  • این امر دستوری نیست. باید با روش‌های اخلاقی، انسانی و تعاملات خردمندانه کاری کنند که بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند. همان‌طور که یک هیئت مذهبی به مرور زمان می‌تواند مردم را جلب کند، یک حزب و یک جریان سیاسی هم به مرور زمان باید پایه‌های خودش را در میان مردم مستحکم کند و با مردم روابط انسانی پایدار ایجاد کند.
  • مردم فقط صرف اینکه بیایند و عضویت یک حزب را پر کنند، نمی‌توانند رفتار حزبی نشان دهند. رفتار حزبی مبتنی بر اخلاق حزبی است که توصیه‌ای نیست و باید به مرور زمان شکل بگیرد و مستحکم شود. ما به اخلاق و بعد احزاب قوی نیاز داریم.
  • در همه امورات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، یک عنصر غیرقابل انکار وجود دارد و آن دادوستد است. یعنی انسان‌ها در برابر داده‌های خود یک ستاده‌هایی می‌خواهند. یعنی می‌خواهند یک چیزی بدهند و یک چیزی بگیرند. اگر کار حزبی می‌کنند می‌خواهند در برابر کار حزبی، شاهد رونق اقتصادی‌، سیاسی یا توسعه آزادی‌های فردی یا تعاملات شهروندی‌ و... باشند.
  • وقتی هیچ‌کدام از این موارد محقق نشود و از رفتار حزبی فایده‌ای نبینند، علاقه‌ای به رفتار حزبی نشان نمی‌دهند. احزاب باید کاری کنند که این فواید بر رفتار شهروندان مترتب باشد تا بتوانند به نتیجه برسند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها