کد خبر: 597830
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۹ ۱۳:۴۲:۵۳
| |

عباس عراقچی:

رهبر انقلاب به ظریف تذکر دادند که «در مذاکرات تند حرف بزن، ولی داد نزن»

دفاعی که ظریف از سپاه در مذاکرات کرد، هیچ کس نکرد

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی نسبت به اجرای پروژه بدنام‌سازی، امنیتی سازی و مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی در دنیا هشدار داد و گفت: دست صهیونیست‌ها در پشت این قضایا قرار دارد.

رهبر انقلاب به ظریف تذکر دادند که «در مذاکرات تند حرف بزن، ولی داد نزن»
کد خبر: 597830
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۹ ۱۳:۴۲:۵۳

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی نسبت به اجرای پروژه بدنام‌سازی، امنیتی سازی و مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی در دنیا هشدار داد و گفت: دست صهیونیست‌ها در پشت این قضایا قرار دارد.

به گزارش جماران، مهمترین بخش‌های این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • در خلال مذاکرات به گوش حضرت آقا رسیده بود که آقای ظریف با صدای بلند با وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کرده؛ آنطور که من شنیدم ظاهرا ایشان فرموده بودند که تند حرف بزن، ولی داد نزن. به معنی اینکه قاطع و محکم صحبت کردن و روی مواضع پافشاری کردن، لزوماً داد و بیداد کردن نیست.
  • امام نقش زیادی در تربیت ما دیپلمات‌ها داشت؛ مقام معظم رهبری نیز حتی در جنبه‌های مختلفِ رعایت پروتکل‌های دیپلماتیک، همیشه ارشادات درستی دارند.
  • زیرسلطه نرفتن یکی از اصول انقلاب ما و اصول سیاست خارجی ما بوده و هنوز هم هست و هزینه زیادی هم برای آن داده‌ایم. این یعنی استقلال واقعی داشتن و خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم. ممکن است تصمیم غلط هم بگیریم. من از همه تصمیماتی که گرفته شده دفاع نمی‌کنم ولی حداقل این خودمان هستیم که تصمیم می‌گیریم.
  •  این روزها این بحث زیاد شده که برنامه هسته‌ای ما چه فایده‌ای داشت؟ ما وارد موضوع گفتگوهای هسته‌ای شدیم به این دلیل که زیر تحمیل و سلطه غربی‌ها نرویم. آنها حرف‌شان این بود که ما از برنامه هسته‌ای شما نگرانیم و باید متوقفش کنید.
  • ما ایستادگی کردیم و این قدرت ما بود که زیر بار حرف زور آنان نرفتیم. نه اینکه فقط بخواهیم هسته‌ای را حفظ کنیم؛ البته که انرژی هسته‌ای خیلی مهم است و تکنولوژی بسیاری به کشور آورده ولی شروع این مقابله از اینجا بود که آنها می‎‌گفتند ما نگرانیم و نباید هسته‌‌ای داشته باشید.
  • به هرحال با صحبت‌هایی که با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها داشتیم، همیشه می‌گفتند که این همه هزینه‌ای که دادید، این هیچ توجیهی ندارد جز اینکه شما دنبال سلاح هسته‌ای هستید. پاسخ ما هم همیشه این بود که ما نمی‌خواهیم زیر بار حرف زور شما برویم. ما که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و فتوا هم داریم که حرام است ولی اینکه ما قدرت این را داریم که جلوی شما ۵ ـ ۶ ابر قدرت دنیا بایستیم و بگوییم نه، سلاح اتمی ما در اصل این است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها