هیات مذاکره‌کننده ایران با آخرین اتمام‌حجت به تهران بازگشت:

واگذاری تصمیم سخت به امریکا، سکوت درباره زمان بازگشت به وین

هیات مذاکره‌کننده ایران در وین سه روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و در حالی که رسانه‌ها، کارشناسان و چهره‌های سیاسی در حال تحلیل تاثیر پیروزی ابراهیم رییسی بر سیاست خارجی ایران هستند با دستان پر به تهران بازمی‌گردد.

واگذاری تصمیم سخت به امریکا، سکوت درباره زمان بازگشت به وین
کد خبر: 497517
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۰۷:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران 24 ساعت پیش از پایان رایزنی‌ها در وین در آنتالیا ترکیه اعلام کرد که متن شسته و‌ رفته شده توافق‌های به دست آمده در وین را دیده و تنها چند پرانتز محدود در این متن باز است.

به گزارش روزنامه اعتماد، ششمین دور از رایزنی‌ها در وین در حالی به اتمام رسید که تنها چهار روز دیگر تا تاریخ پایان تفاهم یک ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی مانده و به نظر می‌رسد که این تفاهم دوباره تمدید خواهد شد تا مهلت سومی به مذاکرات احیای برجام داده شود.

مذاکره غیرمستقیم آسان نیست


عباس عراقچی، رییس هیات ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سیما در پایتخت اتریش گفت: روزهای بسیار فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنیم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است.در حوزه مسائل اصلی مورد اختلاف که باقی‌مانده بود بعضی از مسائل حل شده و برخی مسائل هنوز باقی‌مانده است، ولی یک شکل کاملا دقیقی به خودش گرفته و کاملا روشن است که ابعاد این اختلافات چگونه است.فکر می‌کنم زمان برای تصمیم‌گیری طرف‌های مقابل ما فرارسیده، چون صحنه مذاکرات و یک توافق احتمالی کاملا روشن است. باید تصمیمات خودشان را بگیرند.

الان مشخص است که در چه حوزه‌هایی چه کارهایی امکان دارد و چه کارهایی امکان ندارد. بنابراین زمانی است که همه طرف‌ها به خصوص طرف‌های مقابل ما باید تصمیم نهایی خودشان را بگیرند. معاون وزیر امور خارجه در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه هیات‌های مذاکره‌کننده برای تصمیم‌گیری به پایتخت‌ها بازمی‌گردند، تاکید کرد که امکان پیش‌بینی زمان بازگشت دوباره به وین فعلا وجود دارد. عراقچی با اشاره به فشردگی کار در وین گفت: همکاران من روزهای بسیار سختی را داشتند و تا پاسی از شب روی اسناد کار کردند. دیشب تا 2 صبح روی برگه اسناد و آخرین پاسخ‌هایی که باید داده می‌شد، کار کردند.
مذاکره غیرمستقیم کار آسانی نیست و برای جلوگیری از سوءتفاهم‌ها باید دقیق‌تر و جزیی‌تر کار و مطالب را آماده کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره میزان پیشرفت‌های صورت گرفته گفت: این دور پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و الان از همیشه به یک توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی پر کردن فاصله‌ای که الان بین ما و توافق مانده، آسان نیست و نیاز به تصمیماتی دارد که باید عمدتا طرف‌های مقابل ما بگیرند و امیدوارم در دور بعدی این فاصله کوتاه باقیمانده که اگرچه کار سخت و پرسنگلاخی است را طی کنیم و بتوانیم به یک جمع‌بندی نهایی برسیم.این امید من برای دور آینده است ولی قطعا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا در دور آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا نه، ولی به‌شدت امیدوار هستم.

عراقچی خطاب به 1+4: با واقع‌بینی و جدیت تصمیم بگیرید


ششمین دور از رایزنی‌ها برای احیای برجام در وین عصر روز گذشته با برگزاری یک نشست کمیسیون مشترک میان ایران و 1+4 تمام شد. به گزارش وزارت خارجه ایران، عباس عراقچی رییس هیات مذاکره‌کننده ایرانی در این نشست، ضمن اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور‌ از مذاکرات به ویژه در مورد پیش‌نویس متون مذاکراتی، عنوان کرد که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدی در پایتخت‌ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است. وی‌ از طرف‌های مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام، با واقع‌بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. معاون سیاسی وزیر خارجه ضمن تاکید بر این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، ابراز امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی‌توان آن را تضمین کرد.

امیدواری اروپا به تمدید تفاهم ایران و آژانس


«میخاییل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ضمن اعلام پایان دور ششم مذاکرات برجامی وین، از پیشرفت در این گفت‌وگوها خبر داد. این دیپلمات روس در توییتی در این خصوص نوشت: کمیسیون مشترک برجام به ارزیابی کلی پیشرفت قابل توجه در گفت‌وگوهای وین، از جمله در دور ششم پرداخت و تصمیم گرفته شد وقفه‌ای ایجاد شود تا شرکت‌کنندگان بتوانند با پایتخت‌های خود به منظور آمادگی برای آنچه دور پایانی مذاکرات تصور می‌شود، به مشورت بپردازند. «انریکه مورا»، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام در وین نیز روز گذشته گفت، امیدوار است ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق برسند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مورا در جمع خبرنگاران گفت، ادامه مذاکرات احیای برجام بین طرف‌های برجام و امریکا، به آینده موکول می‌شود تا نمایندگان این کشورها جهت رسیدن به جمع‌بندی به پایتخت‌های خود بازگردند. این دیپلمات اروپایی بدون ارایه زمان مشخص برای از سر‌گیری مذاکرات گفت، در این 6 دور مذاکره پیشرفت‌هایی حاصل شده و کشورهای شرکت‌کننده، هنگام بازگشت به وین نظر روشن‌تری درباره نحوه انعقاد توافق خواهند داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: انتظار دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بتوانند با یکدیگر به تفاهم برسند و توافق نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران که 24 ژوئن (3 تیر) منقضی خواهد شد، بار دیگر تمدید شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها