کد خبر: 597256
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۸:۵۰:۰۲
| |

یک دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه:

از قرارداد ۲۵ ساله با چین یک سال می گذرد و حاصلی از آن دیده نمی‌شود

روابط ایران و چین راهبردی به‌نظر نمی‌رسد

دیپلمات پیشین وزارت خارجه معتقد است در این شرایط پکن به دنبال روابط راهبردی با تهران نیست.

از قرارداد ۲۵ ساله با چین یک سال می گذرد و حاصلی از آن دیده نمی‌شود
کد خبر: 597256
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۸:۵۰:۰۲

باوجود اینکه همیشه دولت سیزدهم چین را به عنوان شریک راهبردی ایران معرفی می‌کند، پکن نتوانسته این نقش را به خوبی ایفا کند مخصوصا در زمانیکه تحریم‌های غربی اقتصاد ایران به یکی از عمیق‌ترین چاه‌ها انداخته‌است. ابراهیم رحیم‌پور معاون پیشین آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در گفتگویی با بررسی روابط چین و ایران نتیجه گرفته‌است که روابط ایران و چین راهبردی نیست. نکات مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

به گزارش خبر آنلاین، رحیم‌پور درمورد احیایی قرارداد 25ساله ایران و چین در این سفر گفت:ما در مورد مسائل جار و جنجال زیادی می کنیم تا اینکه بالاخره یک نتیجه ای به دست بیاوریم. در مورد چین مجبورم که وضعیت را با روابط عربستان و چین مقایسه کنم. ما نه اینکه در این دوره رئیس جمهوری آقای رییسی، به طور کلی خیلی قرارداد امضا می‌کنیم اما آنچه امضا می‌کنیم معنایش این نیست که اجرا می‌شود و ما در دهه‌های گذشته این مشکل را داشته ایم. 

او با اشاره به صحبت‌های معاون سیاسی رئیس جمهور مبنی بر اولین سفر رسمی بعد از 20سال به چین گفت: ما با چینی ها رفت و امد داشته ایم و در دوره آقای روحانی هم آقای شی جینپینگ به ایران آمد و هم رئیس جمهور ایران هم به پکن سفر کرد.

به گفته رحیم پور «از قرارداد ۲۵ ساله یک سالی می گذرد و ما حاصلی از آن ندیده‌ایم. آن موقع که چینی ها خواسته اند محرمانه بماند. حالا می دانیم که هدف اول آنها عربستان و کشورهای عربی بوده و بعد ما را در آب نمک خوابانده بودند تا بعد از آنها با ما هم همکاری هایی بکنند.»

او درباره اظهارات رییس‌جمهور چین در عربستان و تاثیر آن بر روابط ایران گفت: چین کشور عاقلی است. کاری با این ندارند که ایران با عربستان یا اروپا مشکل دارد. مراودات اقتصادی ربطی به این چیزها ندارد. امریکا و چین شریک اول هم هستند اما الان با هم همه نوع جنگ، به غیر از نظامی را دارند. 

او افزود: ما به خاطر شرایط خاص اقتصادی خودمان و تحریم‌های غرب و این که رقیب جدیدی به نام روسیه در زمینه دور زدن تحریم برای تجارت انرژی داریم، شرایطش را نداریم که چینی ها اشتیاق زیادی داشته باشند. اما اینکه این سفر بعد از دو سه ماه از سفر به ریاض می گذرد انجام شده، باید ببینیم از داخل آن چه چیزی حاصل می‌شود. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها