کد خبر: 590115
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۲۲:۰۶:۱۳
| |

مرور کوتاه «اعتمادآنلاین» بر خبرهای چهاردهم دی:

از آزادی ترانه علیدوستی تا فرار سرمایه

مهم‌ترین خبرهای روز چهاردهم دی ۱۴۰۱ را باهم مرور می‌کنیم؛ به این خبرها می‌توان اعتماد کرد.

از آزادی ترانه علیدوستی تا فرار سرمایه
کد خبر: 590115
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۲۲:۰۶:۱۳

در روزی‌که با خبر شدیم فرار سرمایه از مملکت بدجوری بیخ پیدا کرده، مهم‌ترین خبرهای روز چهاردهم دی ۱۴۰۱ را باهم مرور می‌کنیم؛ به این خبرها می‌توان اعتماد کرد.

*رهبرانقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای، امروز در آستانه روز زن در یک سخنرانی گفتند زنانی که حجاب کاملی ندارند، ضدانقلاب یا بی‌دین نیستند و در اعتراضات اخیر، این دسته از زنان به فراخوان برای آن‌چه «کشف حجاب» نامیدند، پاسخ منفی دادند.ایشان وعده دادند برای استفاده از زنان در مناصب و مسوولیت‌ها، فکری خواهد شد.

*سرانجام ترانه علیدوستی، بازیگر سینما و تئاتر، پس‌از سه‌هفته که در بازداشت وزارت اطلاعات بود، با سپردن وثیقه‌ی یک‌میلیاردتومانی، از بازداشت آزاد شد- آیدا عمیدی، شاعر و عضو بازداشتی هیات دبیران کانون نویسندگان ایران، هم به همچنین.

*اما کل روز با خبری عجیب درآمیخت؛ سازمان سنجش خبر داد که قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی، بابت جلوگیری از تقلب در کنکور سراسری، همین آب‌باریکه‌ی اینترنتی هم که داریم، قطع شود.

*همه از این همه ابتکار سازمان سنجش سطح علم و سواد مملکت تعجب کردیم اما عجیب‌تر از خود این خبر، شیوه اعلام، و تایید و تکذیبش بود؛ پس‌از اعلان سازمان سنجش، وزارت علوم که سازمان سنجش بخشی از آن است، اعلام کرد قطعی اینترنت محدود خواهد بود به حوزه‌های امتحانی کنکور و کمی بعد وزارت ارتباطات گفت هنوز قطعی اینترنت به تایید شورای امنیت نرسیده- خب اگر به تایید نرسیده، چرا اعلام شده؟

*درست در روزی‌ هم که اعلام شد دولت با همکاری قوه‌قضا می‌خواهند با فقره‌ی فیلترشکن، وی‌پی‌ان و وی‌پی‌ان‌فروشی مقابله کیفری کنند، یک موسسه جهانی مستقل خدمات وی‌پی‌ان، گزارش داد که در سال ۲۰۲۲، قطعی عمدی اینترنت از سوی برخی دولت‌های ۲۴ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر زده. ضرر این اقدام برای ایران نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار بوده- و البته از ما بدتر، اوضاع روسیه بوده که ۲۱میلیارددلار از این کار آسیب دیده.

*اما ماجرای فرار سرمایه از چه قرار بود؟ از این قرار که بانک مرکزی می‌گوید نرخ فرار سرمایه از کشور، تنها در سه‌ماهه‌ی نخست سال کارآفرینی، به بیش‌از ۱۰میلیارددلار رسیده؛ یعنی از کل فرار سرمایه در سال ۱۴۰۰ بیش‌تر بوده؛ قرار بود سالی که نکوست، از بهارش پیدا باشد.

*روغن رو بگو! قیمت روغن خوراکی در آذر امسال نسبت‌به آذر پارسال ۴برابر گران شده.

*وعده داده‌بودند. فردا و پس‌فردا با ورود سامانه بارشی، کمی راه نفس‌ باز شود ولی آلودگی در اراک حتی وضع قرمز را هم رد کرد و بنفش شد و در تهران و قزوین و شهرهای دیگر اوضاع توفیر چندانی نداشت و تا جمعه هم نخواهد داشت- مراقب قلب و ریه و معده‌تان باشید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها