کد خبر: 588876
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ۱۲:۳۴:۲۳
| |

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه:

نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است

اتهامات مقامات اوکراینی را رد می‌کنیم/ معتقدیم زمینه دستیابی به توافق احیای برجام وجود دارد/ بررسی ما دال بر غیر صحیح بودن مطب «نشریه النهار» از صحبت‌های رئیس‌جمهور فرانسه است/ باید به روایت دقیق و اصلی توجه کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتشار صحبت‌های رئیس جمهور فرانسه از رسانه‌های مختلف گفت: به نظر می‌آید باید روایت دقیق و اصلی این روایت توجه کنیم. بررسی‌های ما دال بر غیر صحیح بودن مطالب نشریه النهار لبنان است.

نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است
کد خبر: 588876
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ۱۲:۳۴:۲۳

نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه که دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود، صبح امروز دوشنبه 5 دی هم برگزار شد.

باید به روایت دقیق و اصلی درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور فرانسه توجه کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعای رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه بحران‌ها در عراق و سوریه و لبنان با کاهش نقش ایران حل می‌شود، گفت: در خصوص این موضوع دو روایت کاملا متفاوت و متناقض مطرح است. ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی در لبنان با این مضمون که اشاره شد و ادبیات متفاوتی که توسط منابع خبری دیگر مشخصا لوموند مطرح شده و اشاره می‌کند که حل مسائل منطقه با توجه به نفوذ ایران در منطقه، بدون حضور ایران میسر نیست.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: به نظر می‌آید باید روایت دقیق و اصلی این روایت توجه کنیم. بررسی‌های ما دال بر غیر صحیح بودن مطالب نشریه النهار لبنان است. فارغ از اینکه بگوییم این روایت یا آن روایت، نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است و با روایت‌های این فرد یا آن فرد و یا آن نشریه و رسانه شکل نمی‌گیرد و متکی بر توانایی‌های ملی ایران است و این توانایی محل توجه منطقه‌ای و بین‌المللی است و نفس دعوت از ایران برای حضور در امان و تأکید مکرر از سوی میزبان و طرف‌های مختلف مبنی بر اهمیت حضور ایران در این نشست و گفت‌وگوها و دیدارهای مختلف در حاشیه این نشست بین وزیر خارجه و طرف‌های دیگر شرکت کننده صورت گرفته دال دیگری بر اهمیت نقش ایران در منطقه و مکشوف بودن این نقش برای طرف های دیگر است. خودمان را درگیر روایت‌ها و ادبیات این و آن نخواهیم کرد.

اتهامات مقامات اوکراینی را رد می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران نسبت به سخنان یکی از مقامات اوکراین مبنی بر اینکه باید به کارخانه‌های تولید پهپاد در ایران حمله کرد، گفت: موضع خودمان را در خصوص موضوع اوکراین بارها و بارها اعلام و از زبان مقامات عالی ایران موضع و دیدگاه اصولی ایران بیان شده است. اتهام زنی به این و آن و ایران کمکی به اوکراین و مردم این کشور و کمکی به رهبران این کشور نمی‌کند. ما اتهامات مقامات اوکراینی را رد می‌کنیم و بارها تأکید کرده‌ایم و مجددا تأکید می‌کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و تأکید کرده و می‌کنیم برای کمک  به حل بحران و صلح در اوکراین آمادگی داریم. ادبیات تهدید آمیز را از سوی هر مقامی باشد، غیر مسؤولانه می‌دانیم و پیامدهای حقوقی و سیاسی این گونه اظهارات را متوجه دولت اوکراین می‌دانیم.

پنجره به سمت توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران باز است

کنعانی در پاسخ به این سوال که با توجه به دیدار وزیر امور خارجه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اردن، آخرین تحولات حوزه احیای برجام چیست، گفت:  در اجلاس بغداد ۲ فرصت بسیار خوبی برای دور جدید گفت‌وگوها میان ایران و مذاکره کننده ارشد اروپایی مهیا شد و نشست مهمی میان وزیر امور خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد. دو ساعت گفت‌وگو در این نشست انجام شد و در مورد همه مسائل مرتبط با مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت‌وگو و جزئیات مرور شد و جع بندی این بود مسیر برای رسیدن به گام های نهایی ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: توافق همچنان روی میز است و پنجره به سمت توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران باز است. البته باید اشاره کنم که رویکرد دولت آمریکا رویکرد توام با سرگردانی و عدم تصمیم است و دوگانه و متناقض است. ما معتقدیم زمینه دستیابی به توافق وجود دارد. در این نشست موضوعات دیگری هم مطرح شد و آقای وزیر در خصوص مواضع مداخله جویانه برخی کشورهای اروپایی گلایه کردند و این مداخلات را مردود دانستند. همچنین در خصوص تحولات اوکراین هم گفت‌وگو شد و مواضع اصولی ایران بار دیگر منتقل شد. 

منتظر اقدام عملی غرب درباره توافق هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه امکان دستیابی به توافق را مطرح کرده است، پاسخ طرف غربی به این تمایل چیست، گفت: جواب باید در حوزه عملی ترجمه شود. موضوع مهم این است که جمهوری اسلامی ایران در انتظار اقدام عملی دولت آمریکا برای بازگشت به توافق است. این در ارتباط با ایران است. اینکه آن ها مذاکره می کنند نشانه تمایل به دستیابی به توافق است اما ما منتظر اقدام عملی هستیم. تاکید می‌کنم سیاست خارجی ایران به پرونده احیای برجام گره نخورده است.

ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی از سوی ایران در ابعاد مختلف در حال پیگیری است

کنعانی در پاسخ به سوالی در رابطه با اتهام دست داشتن مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق در ترور شهید قاسم سلیمانی گفت: هیچ اظهارنظری در رابطه با این موضوع نمی‌کنم. پیگیری ترور ناجوانمردان شهید سلیمانی از سوی ایران در ابعاد مختلف در حال پیگیری است و دولت آمریکا و مشخصا عامل و مسؤول اصلی این ترور ناجوانمردانه و اقدام تروریستی غیرقانونی در خاک عراق می‌دانیم. ما بر مسئولیت دولت آمریکا تأکید و این دولت را پاسخگو دانسته و پاسخگو خواهیم کرد و اقدامات خود را تا زمانی دولت آمریکا پاسخگو باشند ادامه خواهیم داد و از همه روش‌های قانونی و مشروع و شناخته شده استفاده خواهیم کرد.

سیاست ایران درباره منطقه مبتنی بر رویکرد جدید و مورد تأکید دولت سیزدهم است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در جریان حضور حسین امیرعبداللهیان در اردن، اقدامی در راستای ابتکار وزیر امور خارجه برای میزبانی از وزرای امور خارجه و دفاع کشورهای منطقه در ایران که در مجمع تهران مطرح شد، صورت گرفته است، گفت: نشست بغداد ۲ در اردن در ارتباط با موضوع عراق برگزار شد و تمرکز این نشست بر موضوع عراق بود، هرچند در حاشیه این نشست گفتگوهای مختلف دوجانبه برگزار شد. سیاست ایران در مورد منطقه مبتنی بر رویکرد جدید و مورد تأکید دولت سیزدهم تقویت سیاست همسایگی است و پیشبرد این سیاست می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد.

وی افزود: ابتکاری که وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در مجمع گفتگوی تهران مطرح کرد ناظر بر بخشی از رویکرد ایران برای تقویت سیاست همسایگی مبتنی بر نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع بود و این ابتکار در نشست اردن به صورت علنی و رسمی اعلام شد. ایران در سفرهای پیش رو این ابتکار را دنبال می‌‌کند و اجرای این ابتکارات موکول به همراهی و همکاری کشورهای منطقه خواهد بود.

متن پیشنهادی نهایی از سوی مذاکره کننده ارشد اروپایی آماده جمع‌بندی است

کنعانی همچنین در پاسخ به این سوال که شما اقدامات غیرسازنده آمریکا مطرح کردید، چه اقدامی از سوی آمریکا سازنده خواهد بود، گفت: متن توافق براساس مذاکراتی که بین طرفین صورت گرفته و متن پیشنهادی نهایی که از سوی مذاکره کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها و ایران و آمریکا داده شده، آماده جمع بندی است. تعلل طرف آمریکایی بود که یک بار به بهانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره فرصت سوزی کرده و در حالی که امکان امضای جمع بندی وجود داشت پای کار نیامدند و بار دیگر با بهانه‌های دیگر مثل تحولات داخلی ایران و موضوع اوکراین برای جمع بندی توافق پای کار نیامدند.

آژانس می‌توانست از گفت‌وگوهای فنی با ایران حمایت کنند

وی ادامه داد: همچنین در مورد آژانس کار غیرسازنده‌ای کردند که کار سازنده‌ آنها می‌توانست این باشد که از گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس حمایت کنند و اجازه دهند در چارچوب مذاکرات فنی ایران و آژانس اختلافات فنی مورد نظر حل و فصل شود. اقدام غیرسازنده آمریکا با همراهی دو، سه کشور اروپایی این بود که قطعنامه به آژانس بردند و روند همکاری فنی را منحرف کردند. توپ در زمین طرف آمریکایی است. 

درباره جزییات بیانیه سپاه ورود نمی‌کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با بیانیه سپاه پاسداران در رابطه با دستگیری اعضای شبکه مرتبط با انگلیس در کرمان گفت: درباره جزییات بیانیه سپاه ورود نمی‌کنم. در جریان اغتشاشات اخیر تعدادی از شهروندان کشورهای اروپایی با نسبت‌های مختلفی از نقش آفرینی در اغتشاشات بازداشت و برخی پرونده‌هایشان تکمیل و برخی در مرحله تحقیقات است. تعلق آنها به کشورها و تعداد آنها مشخص است اطلاع کنسولی و سیاسی به کشورهای متبوعشان داده شده و ملاقات‌هایی هم صورت گرفته است و نقش شهروندان تعداد مشخصی از کشورها به ویژه اروپای غربی در نقش آفرینی در اغتشاشات مسجل است. برخی از این افراد مورد سوء استفاده دیگران قرار گرفتند. برخی کشورها مشخصا کشوری که اشاره کردید نقش سیاسی در تحولات داخلی ایران داشتند و نقش آنها تحریک کننده بود و به اغتشاشات دامن زدند.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از این افراد در ایران بازداشت شدند و مقامات آنها گلایه‌هایی و اعتراضاتی را مطرح می‌کنند. ما در نشست‌های دیپلماتیک اطلاعاتی را به آنها دادیم و به سرویس‌های اطلاعاتی آنها اطلاعاتی در این زمینه داده شده است. با رعایت جنبه انساندوستانه و با پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی و نگاه انساندوستانه قوه قضاییه در آستانه کریسمس و سال نو میلادی به سفارتخانه‌های اتباع این کشورها دسترسی کنسولی داده شده و تعدادی از آنها با شهروندانشان دیدار کنسولی کردند و به تعدادی هم دیدار کنسولی داده خواهد شد. 

ملت فلسطین و ملت‌های منطقه از عادی‌سازی روابط برخی دولت‌های اسلامی و عربی با رژیم صهیونیستی استقبال نکردند

کنعانی در پاسخ به این سوال که نشانه ای مبنی بر عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل وجود دارد و موضع ایران به این اقدام چه خواهد بود، گفت: موضع ما در قبال رژیم صهیونیستی و هویت نامشروع و غیرقانونی آن روشن است و معتقدیم توسعه مناسبات و عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم کمکی به ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند و کمکی هم به احقاق حقوق ملت فلسطین نخواهد کرد. ملت فلسطین از عادی سازی روابط استقبال نکرده‌، ملت‌های منطقه هم نشان داده‌اند از عادی سازی روابط برخی دولت‌های اسلامی و عربی با رژیم صهیونیستی استقبال نکرده‌ و آن را قبول ندارند و دیدگاه‌های خودشان را در حوزه‌های مختلف نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: در زمان برگزاری جام جهانی هم صهیونیست‌ها اعلام کردند که ما بدون حضور در جام جهانی بازنده این میدان بودیم و ملت فلسطین بدون حضور در این عرصه برنده جام جهانی بود. ملت فلسطین انتظار دارند دولت‌‌های عربی و مسلمان نسبت به احقاق حقوقشان اقدام کنند. ملت فلسطین از عادی سازی روابط استقبال نکردند.

کاظمی قمی همچنان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص ابهام ایجاد شده در رابطه با سمت کاظمی قمی در افغانستان گفت: اطلاعیه‌ای که روابط عمومی وزارت خارجه داده بود، روشن بود. در آن زمان اخباری که منتشر شده بود غیردقیق بود و اعلام شد که در آن مقطع کاظمی قمی همچنان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان است و ایشان همچنان نماینده ویژه است. ولی با توجه به پایان دوره ماموریت امینیان سفیر ایران در افغانستان، کاظمی قمی با حفظ سمت خود یعنی نماینده ویژه رئیس جمهور سرپرست سفارت ایران در کابل است و فعلا این ماموریت را عهده‌دار خواهد بود. پیش از این روند اداری سرپرستی ایشان تکمیل نشده بود.

امکان برگزاری دور جدی گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد وجود دارد

کنعانی در پاسخ به سوالی در رابطه با ازسرگیری گفت و گو های ایران و عربستان گفت: سیاست ما در ارتباط با عربستان سعودی و روند مذاکرات و گفت‌وگوها بین دو کشور کاملا روشن است و خوشبختانه به نظر می‌رسد دو طرف در این خصوص در استمرار رویکرد سازنده و مثبت اتفاق نظر دارند. پنج دور گفت‌وگو بین هیأت‌های رسمی دو کشور با کمک دولت عراق در بغداد انجام شده است. با فضای موجود، امکان برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوها در بغداد وجود دارد. دوستان عراقی ما در خصوص برگزاری نشست‌های قبلی دو کشور تلاش‌های خوبی انجام دادند و خوشبختانه به تلاش‌های خود همچنان ادامه می‌دهند. طرف عراقی مورد وثوق دو طرف است و تلاش‌های آن در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری دور جدید گفت‌وگو مورد استقبال دو طرف است.

وی ادامه داد: گفت‌وگوی دو وزیر امور خارجه در امان هم مثبت، خوب و توأم با ابراز حسن نیت و اعلام آمادگی برای ادامه گفت‌وگوها بوده است. اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان در ارتباط با ایران مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو با ایران اظهارات مثبتی بوده و استقبال می‌کنیم. به نظر می‌آید در طرفین تمایل برای برداشتن گام جدید به سمت جلو است و مبتنی بر سیاست اعلامی و عملی ایران، مذاکرات می‌تواند تا زمان از سرگیری مناسبات رسمی دو کشور مهم منطقه‌ای ادامه یابد و از چنین روندی استقبال می‌کنیم.

 ایران استفاده ابزاری از حقوق بشر و نگاه سیاسی به آن را کمک کننده و سازنده نمی‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اعضای کمیته حقیقت یاب حقوق بشر در رابطه با تحولات ایران مشخص شده است،‌ واکنش ایران چیست، گفت: اصل دیدگاه‌ خود را در ارتباط با این کمیته قبلا به صراحت اعلام کردیم و تغییری در موضع و دیدگاه ایران ایجاد نشده است. ایران استفاده ابزاری از حقوق بشر و نگاه سیاسی به مقوله حقوق بشر را کمک کننده و سازنده نمی‌داند و منجر به تضعیف سازوکارهای بین‌المللی می‌داند و این رویکرد را غلط، غیرسازنده و نقض حقوق بشر تلقی می‌کند و به کشورهایی که از حقوق بشر استفاده ابزاری استفاده می‌کنند، توصیه می‌کند که این رویکرد خود را کنار بگذارند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها