کد خبر: 586737
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۱:۳۳:۱۰
| |

رئیسی در همایش ملی ارتقای شفافیت:

هاضمه نظام جمهوری اسلامی پذیرای فساد نیست/ اینکه کسی تصور کند با چند گزارش فساد، امری فراگیر شده نادرست است

رئیس جمهوری گفت: هاضمه نظام جمهوری اسلامی، فساد را نمی‌پذیرد، اضافه کرد: اگر در گوشه و کنار فسادی پیدا شود، خود را موظف به برخورد با آن می‌داند.

هاضمه نظام جمهوری اسلامی پذیرای فساد نیست/ اینکه کسی تصور کند با چند گزارش فساد، امری فراگیر شده نادرست است
کد خبر: 586737
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۱:۳۳:۱۰

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری  در «همایش ملی ارتقای شفافیت» با بیان این‌که اصل شفافیت اصل وارداتی به فرهنگ و قوانین ما نیست و ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد، گفت:اساس این است که مردم در جریان گردش اطلاعات، قراردادها و پیمان‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گیرند.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از اظهارات رئیسی را در ادامه می خوانید:

  • شفافیت جز در مواردی که در جنگ نظامی و ترکیبی و آنچه که دشمن بخواهد از آمار و ارقامی سوءاستفاده کند و موجب تسلط اطلاعاتی دشمن شود، کاربرد دارد.شفافیت در حوزه امور شخصی معنا ندارد و حریم خصوصی باید محترم شمرده شود، در حوزه قانون گذاری، شاهد شفافیت در سخنان نمایندگان، صخنان و تصمیم‌گیری هایشان هستیم و ما این افتخار را داریم که از ابتدای جمهوری اسلامی و افتتاح مجلس شورای اسلامی، این شفافیت وجود داشته است.
  • در قوه قضاییه استنطاق غیرعلنی است اما اگر حکم به قطعیت رسید و مجرمیت فرد از نظر قانون مشخص شد، قانون به شفاف شدن حکم کرده است و یا برخی دادگاهها همچون دادگاهای سیاسی و یا به تشخیص قاضی می تواند علنی برگزار شود و مردم در جریان دادرسی قرار گیرند.
  • قانون اساسی در رسیدگی اصل را بر شفاف قرار داده است مگر در موارد خاص که تشخیص آن با قاضی است، در دستگاه اجرایی نیز باید روند امور شفاف باشد و همه بتواند از جذب و گزینش و انتصاب، ارتقا و به‌کارگیری و برنامه کار و پیشرفت کار اطلاع پیدا کنند و شاخص‌های کیفی و کمی در اختیار همه باشد.
  • چرا قراردادهای اقتصادی علنی نباشد چه چیز پنهانی دارد؟ چرا بهره‌برداری از حوزه‌های مختلف اقتصادی نباید شکل شفاف داشته باشد؟ چرا در وضعیتی که همه باید با رقابت بتوانند ظرفیت‌های خود برای کار بهتر را عرضه کنند این زمینه برای همه به صورت مساوی ایجاد نشود، اینها همه زمینه‌هایی هستند که می‌تواند فساد را ریشه‌کن کند.
  •  شفافیت هر چه بیشتر باشد از فساد، روابط ناسالم و پارتی‌بازی جلوگیری می‌شود. شفافیت در فرهنگ دینی ما ریشه دارد و در جای جای قوانین به آن اشاره شده است و بخشی از کار هم خوب پیش رفته اما بخشی از کار به دلیل خصّتی که دستگاه‌ها به خرج می‌دهند و حاضر نیستند اطلاعاتی را که سرمایه دستگاه است را با هم مرتبط کنند، نتوانسته به صورت جامع این اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
  • هاضمه نظام جمهوری اسلامی، فساد را نمی‌پذیرد، اضافه کرد: اگر در گوشه و کنار فسادی پیدا شود، خود را موظف به برخورد با آن می‌داند. شرط همکاری با دولت، روحیه فسادستیزی است و دوستان هم با همین روحیه در حال کار کردن هستند. شرط حکمرانی داشتن روحیه مبارزه با فساد است. 
  • وظیفه ما به عنوان دستگاه اجرایی آن است که به مردم اطلاع بدهیم. چهار مرحله نظارتی در نظام اسلامی، بهترین نظام کنترلی را خودکنترلی است و این بدان معناست که همه دستگاهها پیش از ورود دستگاههای نظارتی، خود را در محضر خداوند، شهروندان، ارباب رجوع، سلسله مراتب مدیریتی و نظارتی پاسخگو بدانند.
  • نظام اسلامی فساد را نمی پذیرد،اینکه کسی تصور کند با چند گزارش فساد، فساد امری فراگیر است، نادرست است. امروز روحیه مبارزه با فساد در بسیاری از دستگاه‌ها و مدیران وجود دارد و دستگاهها خود را برای مقابله با فساد خود را موظف می دانند؛در ابتدای دولت به مدیران اعلام کردیم که شرط همکاری روحیه فساد ستیزی و  شرط اصلاح نظام و حکمرانی، مبارزه با فساد است.
  • باید به مردم اطمینان دهیم که با فساد برخورد می شود، آنچه به مردم اطمینان می دهد، اصلاح مفسد و بسترهای فسادزا و برخورد با مفسدان است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها