کد خبر: 582223
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۲ ۱۳:۳۰:۳۶
| |

علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز:

رئیسی اگر نمی‌ترسد رأیش در دور بعد بریزد، تکلیف حجاب را روشن کند

گشت ارشاد زخم کهنه‌ای بود که بازیچه دست ضدانقلاب شد

یک نماینده مجلس گفت: یک مرجع تقلید ممکن است در بحث حجاب سخت‌تر بگیرد و یکی هم سهل‌تر. اما بهترین روش این است که رئیس جمهور محترم، اگر نمی‌ترسد که رأیش در دور بعد ریزش کند، برای یکبار تکلیف مردم را روشن کند.

رئیسی اگر نمی‌ترسد رأیش در دور بعد بریزد، تکلیف حجاب را روشن کند
کد خبر: 582223
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۲ ۱۳:۳۰:۳۶

علیرضا پاک فطرت، نماینده‌ای که در همان روزهای اول شروع اعتراضات در توییتی گشت ارشاد را فاقد وجهه حقوقی دانسته و نوشته بود که «فوت خانم ‎مهسا امینی، یکی از عواملی است که مردم به بهانه‌ی آن به خیابان‌ها آمدند. ‌دستگیری و به زور سوارکردن افراد در وَن‌ها با کلمه‌ی ارشاد در تضاد است و متاسفانه مأموران ‎گشت ارشاد برای جلوگیری از منکر،خودشان با بغل کردن ‎بانوان و به زور انداختن آنها داخل خودروهای وَن‌ مرتکب گناه می‌شوند.»، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در زمینه حجاب قرار است تغییراتی در ساختار کشور صورت گیرد یا خیر، بیان کرد: «دولت‌های ما که فرقی هم نمی‌کند از جناح چپ باشند یا راست، در بحث حجاب فقط شعارش را می‌دهند. برای اینکه آرای‌شان ریزش نکند، هیچوقت حاضر نیستند لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهند مبنی بر اینکه الگو و معیارهای حجاب اسلامی چیست. هر وقت هم ما سوال می‌پرسیم پاسخ‌شان این است که معیارهای حجاب در قرآن امده است. بله، آمده ولی خیلی از مردم مفسر قرآن نیستند و هر کسی هم مقلد یک مرجع تقلید است.

به گزارش انتخاب، بخش هایی از گفت و گوی پاک فطرت را در ادامه می خوانید:

*یک مرجع تقلید ممکن است در بحث حجاب سخت‌تر بگیرد و یکی هم سهل‌تر. اما بهترین روش این است که رئیس جمهور محترم، اگر نمی‌ترسد که رأیش در دور بعد ریزش کند، برای یکبار تکلیف مردم را روشن کند.

*مجلس هم در این زمینه آمادگی کامل دارد. این مجلس انقلابی است و همه مسلمان هستند. الگوهای حجاب را مشخص کنند؛ حد حجاب کجاست؟ دین حد حجاب را چه تعیین کرده است؟ آیا چادر است؟ اگر چادر است چه نوع چادری؟ آیا مانتو است؟ اگر مانتوست چه مانتویی؟ مقنعه است یا روسری توری؟ اگر روسری توری است، به چه شکلی باید باشد؟ ببینید هنوز ما و مردم هم واقعا نمی‌دانیم.

*دولت اصلا نباید به سیستم گشت ارشاد ورود پیدا کند و اساسا گشت ارشاد نباید بودجه بگیرد. این امر به معروف است و امر به معروف بایستی خودجوش باشد، خود مردم در میدان باشند، با زبان نرم و ملایم انجام شود و 90 درصدش باید سیستم تشویقی باشد و 10 درصد هم سیستم برخورد قانونی.

*برخورد قانونی هم منظور برخورد فیزیکی نیست چراکه این اصلا توهین به مردم است. منظور این است که می‌توانیم قانون تعیین کنیم و محرومیت اجتماعی بگذاریم که اگر کسی هنجارشکنی و به فرهنگ آن جامعه و ملت بی‌احترامی می‌کند، به نظر من بهترین روش این است که یک سری محرومیت‌های اجتماعی به صورت محترمانه، برای این افراد بگذاریم. خواهشم از دولت و رئیس جمهور محترم که بحث دین و عدالت را مطرح می‌کند، این است که لایحه‌اش را بیاورد. اصلا قرن 21 با بگیر و ببند جور در نمی‌آید و این کار غلط است.

*گشت ارشاد یک زخمی بود که کهنه شده بود و سالیان سال کسی هم جرئت نمی‌کرد که بگوید این کار را نکنید. این امر بازیچه دست ضد انقلاب قرار گرفت و آن‌ها دنبال شکار چنین موقعیت‌های علیه جمهوری اسلامی بودند و این کار را کردند.

*درصورتی که در کشور ایران زن جایگاه بالایی دارد؛ شما روز زن و مادر را ببنید یا اصلا 90 درصد مردان ایران وقتی فرزنددار می‌شوند، دختر را بیشتر از پسر دوست دارند. چه کسی گفته ما زن‌ستیز هستیم؟ به نظر من در بحث گشت ارشاد یک بی‌تدبیری کردیم. دشمن هم که نمیتوانست پیشرفت های کشور ما را ببیند، از این موقعیت سو استفاده کرد که انشاالله بازهم سرش به سنگ می‌خورد، کمااینکه خورده است.

*دولت هم بایستی لایحه‌اش را بیاورد و تکلیف خود و مردم را یکبار برای همیشه مشخص کند. مردم ما مردم خوب، مسلمان و نجیبی هستند. اگر تاریخ را بخوانید متوجه می‌شوید که قبل از اسلام هم زنان ما پوشیده بودند و به این شکل نبود که کسی چادر را به زور بر سر خانم‌ها کند. زنان ما زنان با عفتی هستند و کسی هم از این موفعیت نباید سواستفاده کند.

*بسیاری از مطالبی که قبلا در خیابان دیدید که الان نیست، خود کارمندان دولت و خانواده‌هایشان هستند. ما 5 میلیون کارمند داریم که آدم‌های فقیری نیستند، البته که آنهایی که فقیرند کارشان از من کارمند درست‌تر است، اما دولت اول باید تکلیف خود را روشن کند.

*اینکه می‌گویم محرومیت اجتماعی، این است. اگر کارمند دولتی صبح در اداره با مقنعه است و عصر در بیرون طوری ظاهر می‌شود که نظام نمی‌پسندد، به نظر من بایستی نظام یک محرومیت‌های اجتماعی برای این کارمند به وجود بیاورد. اینها نکاتی است که شاید ریز و پیش پا افتاده به نظر بیاید اما مهم هستند و باید در لایحه دیده شود.»

*مجلس طرح‌های مهم‌تر از این هم دارد که شامل معیشت مردم، اشتغال جوانان، نخبه‌پروری و فرار نخبگان است اما ما این همه دستگاه‌های فرهنگی داریم، اینها دارند چه کار می‌کنند؟ سازمان فلان و سازمان بهمان و وزیر ارشاد داریم؛ با این همه بودجه‌ای که داده می‌شود، چه کار می‌کنند؟ آیا نمی‌توانند رساله‌های علما و آیات قرآن که در رابطه با مقام والای زن گفته شده را بررسی کنند و از دل آن یک لایحه‌ای دربیاورند و تحویل مجلس دهند؟ این یک بحث فنی است.

*بحثی نیست که فرضا ده نماینده بنشیند و طرحی بنویسند. این طرح بایستی همه‌جانبه باشد و همه علمای دین در کشور ما نظر و بعد آن را ارائه دهند. آنوقت است که مردم هم می‌پذیرند. طرح و لایحه‌ای که در مجلس می‌آوریم و تصویبش می‌کنیم را مردم قرار است قبول و اجرا کنند. بنابراین باید تمام جوانب را در این لایحه در نظر گرفت.

*درخصوص بیانیه اخیر نمایندگان من چنین بیانیه‌ای را ندیده و اگر هم تصویب شده باشد، من ندیده‌ام. روزانه معمولا یکی دو مورد بیانیه، تقدیرنامه و تشویقیاتی می‌آورند که نماینده هم که سرش در کامپیوتر است و کار خودش را می‌کند و وقتی همکاری متنی می‌آورد که مثلا تقدیر از فلان دستگاه است یا در بحث محکومیت کسانی است که هنجار شکنی می‌کنند، ما هم امضا می‌کنیم. اما این بیانیه که در رسانه‌ها گفته می‌شود مبنی بر اینکه با اشد مجازات با معترضین برخورد کنید را نه مجلس داده، نه می‌دهد و نه خواهد داد.»

*قوه قضاییه مستقل است و هیچکس نمی‌تواند در کارش دخالت کند. مجلس هم مستقل و قانونگذار است. قوه قضاییه مجری قانون است و ما نمی‌توانیم به دستگاه قضا بگوییم فلانی را اعدام کن، ببخش یا آزاد کن. آن‌ها معیارهای خاص خود را دارند و بر اساس قانون حرکت می‌کنند.

*طبیعی است اگر کسی اغتشاش کرده یا خونی در خیابان ریخته باشد، مثل طلبه‌ای که چندی پیش با آن وضع در خیابان شهید شد، باید مجازات‌های سختی هم متحمل شود. اینجا دو قسم دارد؛ یکی خود خانواده آن شهید است که چگونه می‌خواهد رفتار کند و یکی هم نظام است که چگونه می‌خواهد از حقش استفاده کند.

*با سازمان منافقین که بین معترضان افتاده و واقعا دارند به معترضان ظلم می‌کنند و نمی‌گذارند آن‌هایی که واقعا اعتراضی دارند، اعتراض‌شان را درست بیان کنند، باید برخورد شدیدی شود. این سازمان در دهه 60 نشان داده است که چه جنایت‌هایی کرده است.

*اما توده مردمی که واقعا فریب خورده‌اند، خصوصا دانش‌آموزان و دانشجویانی که ضرر مالی و جانی نرسانده‌اند، به نظر من باید با رافت اسلامی و در چارچوب قانون کمک‌شان کرد و حتی باید فرصتی به آن‌ها داد که در جامعه باشند و بتوانند اعتراضات سازنده داشته باشند.

*با کسانی که اغتشاش و ظلم کردند و جامعه را به سمتی بردند که امروز دنیا علیه ایران قد علم کرده و باورش شده که ما ضد زن و ضد آزادی هستیم، باید برخورد قانونی شود. اما درباره بیاینه‌ای که شما عنوان کردید باید بگویم که مجلس چنین کاری نکرده است.

*مجلس نه به چنین چیزی اعتقاد دارد و نه چنین چیزی را می‌گوید. در جلسات غیرعلنی هم صحبت ما همیشه این بوده که دانش‌آموزان و دانشجویان را دریابیم، به آن‌ها گزندی نرسد و کمک‌شان کنیم تا ضد انقلاب در بین‌شان رخنه نکند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها