کد خبر: 581947
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ ۱۶:۲۱:۴۰
| |

خطیب نماز جمعه تهران:

چرا مسئولان پاسخگو نیستند؟

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: مطالبه‌ مردم است که مسئولین باید پاسخگو باشند و نقد و انتقاد ما را بشنوند، از سال‌های قبل رهبر انقلاب به گفت‌وگوی چهره به چهره تاکید داشتند چرا مسئولان پاسخگو نبودند؟

چرا مسئولان پاسخگو نیستند؟
کد خبر: 581947
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ ۱۶:۲۱:۴۰

سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با بیان‌ این که بدون تردید گام برداشتن در مسیری که قرآن، پیامبر اسلام و اهل بیت آن بزرگوار تببین کرده‌اند، تضمین‌کننده دنیا و آخرت است، گفت: منشور حکمرانی از نگاه علی علیه السلام نقشه راه برای مقامات اجرایی، حاکمان و حکمرانان در نظام اسلامی تعریف شده است.

به نوشته ایلنا، سخنگوی این هفته نماز جمعه تهران بیان کرد: در مباحث گذشته گفتم نظریه دولت در اندیشه سیاسی علی علیه السلام آکنده از مبنای روشن علمی، عقلی و ارزش‌های اسلامی است و دارای هندسه خویش است. بنای سیاست‌ورزی علی علیه‌السلام بر ۳ اصل شایسته‌سالاری، مردم‌سالاری و وحی مداری است.

وی تاکید کرد: شایسته سالاری روح اندیشه‌ورزی دینی است. ایشان فرمودند تواناترین، شایسته‌ترین و عقلانی ترین در راس هرم قدرت قرار گیرد و با فهم اندیشه دین مسیر جامعه را روشن کنید. مقامات و مدیران کشور اگر در کشور مصر فردی وجود داشت به اندازه پر کاهی توانایی، شایستگی و قدرتش برای استانداری مصر روشن‌بود قطعا علی علیه‌السلام او را انتخاب می‌کرد. بسیاری از اعتراضات امروز ما به عدم شایسته‌سالار ی بازمی‌گردد.

ابوترابی فرد گفت: شایسته‌سالاری در نظام دینی دارای اصول تقوا، امانتداری، رعایت بیت‌المال، حقوق عامه و مردم و سپس دانش، تخصص و مدیریت است. حضرت یوسف می گفت مردم ثروت کشور را به کسی بسپارید که امین باشند و دغدغه مدیریت منابع کشور را داشته باشند، همچنین مدیر باشد.

وی درباره مردم سالاری گفت: چهره لایق، با تقوا و عالم هنگامی می‌تواند در جامعه مدیریت عقلانی را اجرایی کند که جامعه در کنار وی باشد یعنی سرمایه اجتماعی داشته باشد.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری می‌گویند نظام اسلامی با مردم سالاری پیوند خورده است. ملت‌ها این قدرت‌ها را در مقابل استکبار خلق کرده‌اند. رهبری انقلاب بر مردم‌سالاری تاکید کردند. کسانی با اجرای قانون و با احترام به حقوق مردم می‌توانند راه برای مردم‌سالاری باز کنند. پشتوانه نظام اسلامی مردم هستند.

وی افزود: رکن سوم در اندیشه سیاسی نظریه دولت علی علیه السلام مدیریت مبتنی بر پایه وحدانیت است، ایشان به مالک گفتند مالک نقشه راه تو را وحی تعیین می‌کند. قرآن مدل حکمرانی را در اندیشه دینی تبیین کرده است. مالک وظیفه توست که قانون مدار باشی.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران بیان کرد: یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مدیریت وحدانی مدیریت دانش بنیان است. هر مسئولی در کشور تلاش لازم را برای رسیدن به نگاه کارشناشی ندارد در پیشگاه خدا و مردم مسئول است. تصمیمات در نگاه قرآن کریم باید دانش پایه باشد. چرا دانشگاه در خدمت مدیریت کشور نیست. چرا حوزه با همه ظرفیت علمی‌اش نقشه راه را تدوین نمی‌کند. هم حوزه مسئول است هم دانشگاه، دستگاه حکمرانی باید به حوزه و دانشگاه باید برای نقشه راه فشار بیاورد.

وی ادامه داد: دومین رکن حکمرانی وحی محور عبارت است از ارتقا شایسته سالاری که بسیار قابل تاکید است. یعنی حکمرانان و حاکمان عقلانی مدیریت کنید، حکمرانی یعنی سپردن مسئولیت به افراد عالم و عاقل. دفاع مقدس برای سپردن به اهلش قله افتخارات ما شد.

بوترابی فرد بیان کرد: ویژگی سوم باید عدالت محوری حاکمان و حکمرانی باشد. عدالت محوری باید در راس قله حکمرانی باشد. سنگ بنای دولت تراز و مقتدر، دانش و علم است. حکومت مبتنی بر علم و عدالت است و باید در این مسیر حرکت کند.

وی بیان کرد: شایسته سالاری مقدمه عدالت گستری است، یعنی اگر مسئولیت به اهلش سپرده نشود، عدالت در جامعه محقق نخواهد شد. به تعبیر مقام معظم رهبری مگر می‌شود با دستمال کثیف شیشه را پاک کرد؟ این چه رفتاری است که برای رسیدن به هر ستمی راه می‌افتند؟ تماس می‌گیرند و راه می‌افتند، این با اندیشه دینی سازگار نیست باید دنبال شایستگان رفت.

وی تاکید کرد: رکن سوم مدیریت وحدانی عدالت محوری است، رهبر انقلاب می گوید امت و نظام اسلامی محقق شده است اما با دولت اسلامی فاصله داریم و باید این فاصله را کم کنیم، این کم کردن فاصله، سرمایه اجتماعی را افرایش و به آن‌ها امید می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: برای حکمرانی وحدانی باید به توصیه انسانی و ساختن یک کشور مدرن ، ارتقا رفتار عمومی در مدار نظام تعلیم و تربیت توجه کرد که در اندیشه‌های سیاسی علی علیه السلام وجود دارد‌.

وی افزود: مردم باید از نظر معرفت و اخلاق به سوی قله‌ها حرکت کنند. باید جوانان و مردم عزیز در این مسیر گام بردارند. بنده با اطلاع نسبی از شرایط کشور می‌گویم ما در ۴ دهه گذشته قدم‌های بزرگی را برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: باید حرکت‌مان را با نگاه به تعالی افراد جامعه برداریم. آنانی که دارای نور صف بودند در انتهای صف حرکت کردند و ما باید به گونه ای حرکت کنیم که اکثریت جامعه را در کنار خود و رهبر انقلاب اسلامی که وجودش همه دانش است داشته باشیم. اگر کاستی هم وجود دارد تقصیر امثال حقیر است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امسال سومین پاییز خشک تهران است، گفت: مخازن سدی حدود ۵۲ میلیون متر مکعب است که حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است، آیا مصرف ما هم کاهش پیدا کرده است؟ در تهران روزانه ۳ میلیون متر مکعب آب شرب استفاده می‌شود که در هیچ کجا نیست. مهم‌ترین تهدید کشور ما اصل اسراف است این از تورم و ناترازی درآمد و هزینه بدتر است.

وی تاکید کرد: مصرف های غیر عقلانی برای ما بسیار زیان آور است، رسانه ملی همه برنامه‌هایش را برای تبیین گفت‌وگو و جلوگیری از اسراف اختصاص دهد. خدا شاهد است امروز هم دیر است. امروز بسیاری از ریشه های بیماری فرهنگی و اقتصادی ما از این اصل است.

ابوترابی فرد با اشاره به شهادت شهید تهرانی مقدم گفت: صنعت موشکی کشور مدیون ایشان است، او یکی از سرمایه های با ارزش ما بود که خلق قدرت کرده است. حضور چهره‌های شاخص و پر تلاش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ما باعث قدرت شده است. اگر می‌بینید ما در این جنگ ترکیبی رسانه‌ای می‌توانیم پیروز باشیم در سایه مردم و تلاش نیروهای تلاش گر ماست.

وی گفت: ساخت موشک بالستیک قابل کنترل و مانور در داخل و خارج از زمین و همچنین قابلیت عبور از هر سپر موشکی نشان دهنده قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی است‌.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: از ریاست قوه قضاییه تشکر می‌کنم، رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی در فراخوانی مهم خطاب به تمام جریانات سیاسی و مردم فرمودند هرکس هر ابهام، سوال، انتقاد یا اعتراضی دارد در خدمت شان هستیم، این مطالبه مردم است؛ مطالبه‌شان‌این است که مسئولین باید پاسخگو باشند و نقد و انتقاد ما را بشنوند، از سال‌های قبل رهبر انقلاب به گفت‌وگوی چهره به چهره تاکید داشتند چرا مسئولان پاسخگو نبودند؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها