محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس:

از اختیارات دولت نیست که بخواهد اجازه شلیک تیر جنگی بدهد یا ندهد / کارشناسان درباره مسائل امنیتی صحبت کنند نه سخنگوی دولت!

نماینده مجلس یازدهم در واکنش به سخنان بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفته اجازه یا عدم شلیک تیر در اختیار دولت نیست که چنین اجازه‌ای داشته باشد که بر پایه آن بخواهند بگویند ما می‌توانستیم مانند آب خوردن مردم را با گلوله جنگی بزنیم

از اختیارات دولت نیست که بخواهد اجازه شلیک تیر جنگی بدهد یا ندهد / کارشناسان درباره مسائل امنیتی صحبت کنند نه سخنگوی دولت!
کد خبر: 581907
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ ۱۱:۵۵:۲۷

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی اخیرا اعلام کرده است که «برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و اینطور مردم بترسند و از خانه خارج نشوند!» این سخنان واکنش‌های زیادی داشت که عمدتا در نقد آن بود.

یکی از منتقدان محمدحسن آصفری نماینده اصولگرای مجلس یازدهم است که می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به معترضان تیر جنگی شلیک نمی‌کند چرا که اغلب آنها افرادی هستند که اگر جنگی علیه کشور صورت بگیرد، جلوتر از خیلی‌ها، اسلحه به دست خواهند گرفت و برای آب و خاک این کشور، دفاع خواهند کرد.

به گزارش رویداد24، بخش هایی از گفت و گوی آصفری را در ادامه می خوانید:

*بنابراین جمهوری اسلامی نه در گذشته و نه در حالا و نه در آینده به روی مردم اسلحه نکشیده و نخواهد کشید و با تیر جنگی کسی را نمی‌زند اما نمی‌توان عوامل تروریستی که با اسلحه بیرون می‌آیند و به پاسگاه حمله می‌کنند و با سلاح گرم و سرد نیروهای انتظامی و بسیجی را به شهادت می‌رسانند را با خواهش و تمنا از غائله دور کرد؛ باید با اینها برخورد شود و نمی‌شود که رها شوند. 

*اصلا از اختیارات دولت نیست که بخواهند به نیروی انتظامی اجازه دهد تیر جنگی شلیک کنند یا نکنند. این در حوزه اختیارات شورای عالی امینت ملی است که تصمیم می‌گیرد از چه سلاحی در چه اتفاقاتی استفاده شود و دستورالعمل‌های خاص خودشان را دارند.

*اینگونه نیست که کسی در دولت چنین اجازه‌ای داشته باشد که بر پایه آن سخنگوی دولت بگوید ما می‌توانستیم مانند آب خوردن مردم را با گلوله جنگی بزنیم اما دولت اجازه را به نیروی انتظامی نداد. منظورم این است که مسئله خارج از اختیارات دولت است.

*خواست نظام این است که صدای معترضان شنیده شود. به هرحال مطالباتی دارند که بخشی از آن مربوط به گذشته و بخشی از آن مربوط به زمان حال است که روی هم تلنبار شده است و باید برای حل آنها راهکار پیدا کرد.

*در چنین فضایی زمان این نیست که گفته شود ما می‌توانستیم به مردم شلیک کنیم. با به میدان آمدن مردم در ۱۳ آبان غائله جمع شده ولی مطالبات مردم باقی مانده و مطمئنا دولت و مجلس برای مطالبات مردم پیگیری خواهند کرد. بخشی از این مطالبات مسائل اقتصادی و معیشتی و اشتغال است که باید برای آن برنامه داشته باشند و رسیدگی شود. نه اینکه از اسلحه جنگی یا غیره صحبت کنیم.

*دولت و مجلس برای اتفاقات اخیر باید بنشینند و فکر و کارشناسی کنند تا در آینده مجددا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم که دشمنان هم بخواهند سوءاستفاده کنند. این سخنان باعث می‌شود جریان‌هایی که به دنبال آشوب هستند، از شرایط سوءاستفاده کنند.

*باید اجازه داد درباره مسائل امنیتی، کارشناسان این حوزه صحبت کنند و سخنگوی دولت درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی صحبت کند و مسائل امنیتی را به کارشناس و سخنگوی این حوزه بسپارد. مجموعه نیروهای نظامی و مسلح ما سخنگو دارد و اگر مسئله امنیتی باشد، خودشان صحبت می‌کنند.

*اگر جای بهادری جهرمی بودم چنین سخنانی را مطرح نمی‌کردم چرا که کشور امروز بیش از هر زمانی نیاز به آرامش و اتحاد و گفت‌وگو دارد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها