غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس:

ماموران انتظامی و قضایی قداست دانشگاه را مدنظر قرار دهند

مسئولان نباید از حضور در دانشگاه ترسی داشته باشند

یک نماینده مجلس گفت: آنهایی که بیرون از دانشگاه هستند و می‌خواهند در حوزه‌های انتظامی و قضایی اقداماتی را انجام دهند، باید حتماً قداست دانشگاه را مورد توجه قرار دهند.

ماموران انتظامی و قضایی قداست دانشگاه را مدنظر قرار دهند
کد خبر: 581322
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۶ ۰۸:۵۶:۵۴

غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت و حراست از فضای آزاد سیاسی در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: در گام نخست نباید ذهن‌ها و اقدامات به سمت دستگیری، محدود کردن، محکوم کردن و ستاره‌دار کردن برود بلکه باید جایگاه واقعی دانشگاه و دانشجو را ببینیم و اجازه دهیم که در آن فضایی توام با عقلانیت، اخلاق و نزاکت، گفت‌وگوهای سیاسی، شناختی و معرفتی در حوزه‌های مختلف جاری شود.

به گزارش ایسنا بخش هایی از گفت و گوی نوری قزلجه را  در ادامه می خوانید:

*مسئولانی که درباره برخورد با دانشجویان تصمیم‌گیری می‌کنند حتماً باید توجه داشته باشند که دانشگاه محل گفت‌وگو و تضارب آراست؛ چه آنهایی که در دانشگاه‌ها در حال انجام گفت‌وگو با یکدیگر هستند و چه آنهایی که بیرون از دانشگاه هستند و می‌خواهند در حوزه‌های انتظامی و قضایی اقداماتی را انجام دهند، باید حتماً قداست دانشگاه را مورد توجه قرار دهند.

*دانشجو ذهن پویا، فعال و جست‌وجوگری دارد و می‌خواهد سوالاتش را مطرح و برای آنها جواب پیدا کند؛ او اصول و مبانی را با آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد تطبیق می‌دهد و پرسش‌هایی که از این تطابق برایش پیش می‌آید را مطرح می‌کند.

*همانطور که رهبری بارها فرمودند باید از گفت‌وگوی آزاد و فضای آزاد سیاسی و گفت‌وگویی در دانشگاه‌ها حمایت و حراست کنیم؛ در گام نخست نباید ذهن‌ها و اقدامات به سمت دستگیری، محدود کردن، محکوم کردن و ستاره‌دار کردن برود بلکه باید جایگاه واقعی دانشگاه و دانشجو را ببینیم و اجازه دهیم که در آن فضایی توام با عقلانیت، اخلاق و نزاکت، گفت‌وگوهای سیاسی، شناختی و معرفتی در حوزه‌های مختلف جاری شود.

*مسئولان نباید از حضور در دانشگاه ترسی داشته باشند، بلکه باید در بین دانشگاهیان حضور یابند و نقطه نظرات آنها را بشنوند و برای نظرات آنها هم اهمیت قائل شوند و صرفاً شنونده نباشند.

*فضای دانشگاه نیز باید همواره برای گفت‌وگوهای محترمانه مهیا باشد و نباید عده‌ای، یک جمع گفتمانی و نخبگانی را به عناوین مختلف بر هم بزنند. باید فضایی در دانشگاه آماده شود که بیان اعتقادات و نقطه نظرات آزادانه در دانشگاه صورت بگیرد؛ این نوع اقدامات است که فضا را آرام، منطقی و سازنده می‌کند.

*البته دانشجو حتماً باید بتواند آزادانه و بدون واهمه نقطه نظرات خود را مطرح کند و این احساس را نکند که اگر در آنجا حرفی بزند، بعدها برای او مشکلی ایجاد می‌شود؛ این اقدامات فضا را بدتر می‌کند و جامعه را از پویایی باز می‌دارد.

*فضای دانشگاه باید فضایی توام با اخلاق و معرفت و نزاکت باشد، نخبگانی بودن فضای دانشگاه ایجاب می‌کند که اخلاق و نزاکت در دانشگاه حاکم باشد.

*یکی از راهکارهای بدنام کردن دانشگاه و دانشجو، راه انداختن فضاهای سبک و دور از شأن در دانشگاه‌ها است که به نظر من خود دانشگاهیان باید جلوی این حرکات را بگیرند و اجازه ندهند در فضای نخبگانی توأم با اخلاق و نزاکت دانشگاه‌ها، موضوعاتی مطرح شود که به جایگاه رفیع این نهاد در جامعه آسیب بزند.

*از سوی دیگر بعید هم نیست که عده‌ای به نام دانشجو  فضا را به سمتی پیش ببرند تا اصل دانشگاه را تخریب کنند، بنابراین باید مراقبت و دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها