کد خبر: 577581
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۰ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

علی لاریجانی:

زمان شاه با وجود ترویج بی‌حجابی مردم حجاب داشتند، علما مسیر درستی داشتند/ با کم‌حجابی برخی افراد حادثه‌ای رخ نداده است

حجاب راه‌حل فرهنگی دارد، به رفراندوم نیاز نیست/ ۹۵ درصد مدیران جمهوری‌ اسلامی سالمند/ هرچه زودتر مسأله پرونده هسته‌ای حل شود، به نفع جمهوری اسلامی است/ مردم نباید به این اندازه تحت فشار باشند/ افراد و جوانانی که به خیابان آمدند، فرزندان خودمان هستند

علی لاریجانی گفت: با کم‌حجابی برخی افراد حادثه‌ای رخ نداده است. مسأله حجاب را در این شرایط یک مرتبه بزرگ کردند، نمی‌گویم باید بی‌اعتنا بود، باید به اندازه به آن توجه داشت. افراط در امور اجتماعی این نتایج را دارد.

زمان شاه با وجود ترویج بی‌حجابی مردم حجاب داشتند، علما مسیر درستی داشتند/ با کم‌حجابی برخی افراد حادثه‌ای رخ نداده است
کد خبر: 577581
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۰ ۰۹:۳۰:۰۰

در پی گسترده شدن دامنه اعتراضات مردمی به مرگ مهسا امینی و در ادامه آن حجاب اجباری و دیگر مشکلات اجتماعی و اقتصادی، چهره‌های سیاسی با رسانه‌ها درباره ریشه این اعتراضات و راهکارهای حل بحران گفت‌وگو می‌کنند. 

به گزارش روزنامه اطلاعات، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و مشاور رهبر انقلاب بعد از مدت‌ها دوری از صحنه سیاسی گفت‌وگوی مفصلی در این باره داشته که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید: 

*در اعتراضات، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه که نیروهای فداکاری هستند، خسارت دیدند، از آن طرف هم افرادی که در آشفتگی‌ها بودند، فرزندان همین کشورند و صدمه به آنها هم تأسف‌‌برانگیز است.

*در دانشگاه صنعتی شریف یک سری از تظاهر ‌کنندگان شعارهای زشتی دادند که در شأن محیط دانشگاهی نبود؛ البته ممکن است افرادی غیردانشجو این شعارها را سر داده باشند اما به‌ هرحال دانشجویان بسیجی خیلی با متانت عمل کردند و شعارهای خودشان را دادند.

روزنامه اطلاعات - گفت‌وگو با علی لاریجانی

*در دانشگاه شریف برخی از اساتید برای وساطت آمدند و خواستار درست کردن دالانی برای خروج دانشجویان شدند ولی افرادی که از بیرون فضای دانشگاه آمدند، اساتید را هم مورد ضرب و شتم قرار دادند و اکنون موضوع بی‌حرمتی است که اساتید را برآشفته است.

*تردید نکنید مسئول آن نهاد امنیتی هر که باشد چنین دستوری را برای اعمال خشونت نداده است. اما در وضع آشفته، از این اتفاق‌ها رخ می‌دهد.

*حرف حق را باید از مسیر درست زد و در مسیر نادرست حق پوشیده می‌شود.

*یکی از آقایان گفته بود ۵۰ درصد بانوان جامعه، حجاب کاملی ندارند. نمی‌دانم این حرف درست است یا خیر، اما وقتی یک امری این‌قدر شیوع داشته باشد، نباید با این روش‌ها با آن برخورد و پلیس را درگیر کرد.

*مقوله حجاب یکی از موضوعات مهم اسلام است، اما آیا اهمیت این موضوع به اندازه توحید یا نبوت است؟

*با کم حجابی برخی افراد حادثه‌ای رخ نداده است.

*مسأله حجاب را در این شرایط یک مرتبه بزرگ کردند، نمی‌گویم باید بی‌اعتنا بود، باید به اندازه به آن توجه داشت. افراط در امور اجتماعی این نتایج را دارد.

*راه و طریق توجه به مقوله حجاب، این نیست آن هم در این شرایط که مردم مشکلات اقتصادی دارند و یک مرتبه موضوع حجاب را برجسته می‌کنند، این هم بی‌موقع بوده و هم طریقش درست نبوده است.

*حجاب راه حل فرهنگی دارد، به احکام و رفراندوم نیاز ندارد.

*افرادی و جوانانی که به خیابان آمدند، فرزندان خودمان هستند. در یک خانواده اگر فرزندی تخلف کند، تلاش می‌کنند او را به یک مسیر درست راهبری کنند، جامعه بیشتر به این هدایت از جنس مدارا و تساهل نیاز دارد.

*به زمان شاه نگاه کنید، ترویج بی‌حجابی‌ می‌شد اما چقدر از مردم حجاب داشتند، آن زمان علمای ما مسیر درستی را طی می‌کردند.

*حکومت اسلامی این است که مردم خودشان، امور را اداره کنند. از نظر عدالت اجتماعی هم همین‌طور است. در صورت اداره امور توسط مردم، استعدادهای آنان شکوفا می‌شود.

*وقتی دولت جایگزین می‌شود، یعنی مانع «رشد» مردم است. دولت فقط باید زمینه‌ساز باشد، مقولات فرهنگی هم ذاتاً متعلق به خود مردم است، دولت باید بسترسازی کند.

*باید بسترهای طبیعی اعتراض فراهم باشد و افراد سازمانی داشته باشند که با آن امکان گفتگو باشد.

*وقتی دولت خیلی فربه شد، همین عامل فساد است. اگر کارها به مردم واگذار شود، زمینه فساد از بین می‌رود.

 *در برخی از مدیران کشور فساد هست، اما کم است.

*مسأله حقوق نجومی وقتی مطرح شد، به دیوان محاسبات دستور رسیدگی به این موضوع را در همه بخش‌های حکومت دادم. در نتیجه این تفحص اعلام شد، از بین صد هزار مدیر، ۳۹۷ نفر تخلف کردند. کل تخلفاتشان هم ۲۵ میلیارد تومان بود. به نظر شما ارزش داشت در ذهن مردم بگوییم که همه مدیران فاسدند؟ 

*من با اطمینان به شما می‌گویم که از دولت آقای بازرگان که اولین دولت پس از انقلاب بودند تا دولت امروز، در سطح وزراء، دو تا سه درصد ممکن است تخلف داشته باشند.

*در سطوح بالای حکومت، فسادی به آن شکل نداریم، اما فساد در سطوح پایین قدری وجود دارد. 

*یک بار خدمت مقام معظم رهبری هم عرض کردم که در زمان شاه، ۹۵ درصد مدیران فاسد بودند و در جمهوری اسلامی، عکس این موضوع است. ولی طوری در افکار عمومی مطرح کردیم، انگار عکس آن است.

*پرونده هسته‌ای با خلاقیتی حل می‌شد.

*اگر ما با چینی‌ها کار نکنیم، کویت و عربستان و سوریه کار و از سرمایه آنها استفاده می‌کنند. 

*ما دنبال منافع‌مان هستیم. شرقی و غربی اگر حاضر به سرمایه‌گذاری است، ما استقبال می‌کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها