کد خبر: 577463
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ۱۰:۴۲:۳۴
| |

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت:

اذن تمدید سرپرستی زاهدی وفا از رهبری گرفته شده است

سخنگوی دولت درباره تمدید سرپرستی زاهدی وفا در وزارت کار و معرفی گزینه تازه پیشنهادی برای وزارتخانه عنوان کرد: پیش از این از رهبری اذن گرفته شد که تا تعیین وزیر جدید ایشان سرپرست بماند و وزیر جدید به زودی معرفی خواهند شد.

اذن تمدید سرپرستی زاهدی وفا از رهبری گرفته شده است
کد خبر: 577463
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ۱۰:۴۲:۳۴

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در نشست خبری خود، با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته وحدت گفت: تمرکز روی مشترکات می‌تواند بسیاری از اختلافات را حل کند و ایستادگی را در برابر دشمن داشته باشد. شهادت تعدادی از جوانان این مرز و بوم که جان خودشان  را برای امنیت مردن فدا کردند و اقدامات تروریستی این ایام نشان داد ‌که دشمنان چگونه از هر اقدامی بر علیه این مرز و بودم استفاده می‌کنند.

به گزارش ایلنا،  سخنگوی دولت با اشاره به زلزله خوی گفت: خوشبختانه این‌ زلزله خسارت جانی نداشت اما مصدمان این حادثه هزار و ۱۰۰ نفر بودند.

وی ادامه داد: اخبار خوبی که می‌توان داد این است که تعدادی کارخانه غیرفعال و نیمه فعال، در حال فعالیت هستند.  کارخانه نساجی الحمدالله دوباره جان تازه گرفته است، بیش از ۴۰۰ کارگر به کارخانه بازگشتند و حتی این کارخانه ۳ شیفت هم کار می‌کند. ۱۰۰ شغل تازه در حال شکل‌گیری است و خبر مسرت‌بخش این است که حقوق و مزایا از خود منابع کارخانه پرداخت می‌شود. بیش از ۵۰ میلیارد برای نوسازی کارخانه اعتبار پرداخت شده است.

بهادری جهرمی افزود: خرید تضمینی به عدد ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تن به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید که  ۳/۸ درصد خرید گندم افزایش داشته است.

سخنگوی دولت درباره ارائه کارت یارانه در نیمه دوم سال گفت: بحث یارانه در دولت از ابتدا این بوده است در صورت امکان، اجرا به صورت کالابرگ الکترونیکی انجام شود، اگر نباشد به صورت نقدی انجام شود که در حال حاضر این مسئله به صورت نقدی است.

وی درباره حق اعتراض مردم گفت: پیشگام شدن برای گفت‌وگوهای آزادانه از سال‌های پیش توسط مقام معظم رهبری عنوان شد و حتی تاکید داشتند که کرسی‌های آزاداندیشی فراهم شود‌. در همین مسیر هم رئیس‌جمهور مطالبی را عنوان کرد و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نخبگانی، تاسیس خانه‌های گفت‌وگوی آزاد تصویب شد که دانشگاه‌های کشور موظف شدند مکان‌هایی را برای گفت‌وگوی آزاد تشکیل دهند که در دانشگاه تهران صورت گرفت‌. این مسیر در دستور کار دولت است، در حوزه عمومی جامعه هم، پیش از این‌هم تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز رواج داشته است و به منظور سازمان‌دهی تجمعات وزیر کشور مکلف شدند که پیشنهادی را برای سازمان و ساماندهی این تجمعات بدهند.

وی درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت گفت: در سال اخیر شاهد موج‌های تورمی در سطح جهانی بودیم که آثارش در کشور ما هم‌ مشاهده شد، همچنین اقدامات غیرکارشناسی در گذشته بر این تورم تاثیرگذار شد و ما سعی کردیم دریافت حقوق‌ها و دستمزدها باتوجه به تورم عادلانه شود. پیش از این افزایش حقوق کارگران، معلمان، دانشگاهیان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را شاهد بودیم که در آخرین گام لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت به مجلس ارائه شد.

بهادری‌جهرمی درباره تمدید سرپرستی زاهدی وفا در وزارت کار و معرفی گزینه تازه پیشنهادی برای وزارتخانه عنوان کرد: پیش از این از رهبری اذن گرفته شد که تا تعیین وزیر جدید ایشان سرپرست بماند و وزیر جدید به زودی معرفی خواهند شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه قانون اساسی حق اعتراض را به رسمیت شناخته شده است ولی ما تاکنون شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی در چارچوب قانون نبودیم و متاسفانه دولت‌ها و مجالس ما هنوز موفق به تدوین قانونی در این رابطه نشده‌اند، مجلسی‌ها می‌گویند منتظر لایحه دولت هستند و شورای نگهبان می‌گوید مجلس باید در این رابطه تعیین تکلیف کند بالاخره تصمیم‌گیری به چه صورت است، گفت: دولت کاملا با برگزاری تجمعات قانونی موافق است و قانون هم قواعد مربو به فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را در آیین‌نامه مشخص کرده است. خود رئیس‌جمهور پیشنهادی داشتند برای به روزرسانی سازوکارها که این ماموریت را به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول کردند که شورای عالی انقلاب فرهنگی کارکردش در حوزه نقد و برگزاری اقدامات اعتراضی در جامعه دانشگاهی کاملا روشن‌ است و خانه‌های گفت‌وگوهای آزاداندیشی در حال شکل‌گرفتن است و از توسعه و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی، در حوزه عمومی حمایت می‌شود وزارت کشور هم باید پیشنهادش را با همکاری سایر دستگاه‌ها اعلام کند و اگر نیازی به اصلاح باشد حتما اصلاحات صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار ایلنا، درباره اینکه با توجه به فیلتر بودن برخی شبکه‌های اجتماعی و کند بودن اینترنت در هفته‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها دچار زیان شده‌اند، این وضعیت چه زمانی قرار است به شکل سابق برگردد، گفت: نهادهایی که تشخیص‌دهنده مسائل و موضوعات امنیتی در برهه‌های حساس تشخیص می‌دهند که در برخی موارد امنیت مردم زیر سوال قرار می‌گیرد و تجاوزاتی به حقوق و امنیت عمومی مردم می‌شود. همان عزیران باید تصمیم‌گیری را با توجه رصد به روزی که درباره شرایط دارند انجام دهند، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی رصد موضوع را بر عهده دارد و متولی این حوزه است و با توجه به رصد به روزی که از شرایط دارد، تصمیم می‌گیرد.

بهادری جهرمی درباره دخالت کشورهای غربی در امور کشور و تحریم‌ها گفت: در عرصه‌های مختلف شاهد رفتارها و استاندارهای دوگانه از کشورهای غربی هستیم. ما دیدیم از آشوب و آشوبگر به نام حمایت از زنان دفاع می‌کنند، در قلب اروپا به بانوی سفیر ایرانی با سلاح سرد حمله می‌شود حتی توانایی این حد تامین امنیت بانونی سفیر ایرانی را ندارند و ادعای نسخه پیچی امنیتی دارند. این استانداردهای دوگانه باید حل شود و عدم صداقت و جدیت از این استاندارها برداشته شود. همین کشورها به تعهدات خودشان عمل نکردند. آمریکا از توافق خارج شد که باعث شد دولت در مسیر تضمین حمایت از حقوق مردمش و برداشتن تحریم‌ها جدی‌تر شود.

وی افزود: بهانه دشمنان حمایت از حقوق  زنان و خانم مهسا امینی است که خبر تلخ درگذشت او همه ما را ناراحت کرد. دارویی که ایشان مصرف می‌کردند، تهیه مواد اولیه‌اش بارها به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکلات وارد می‌شد، نمی‌شود اینجا صحبت از حمایت کرد، یعنی در زمینه تامین داروها با اقدامات ضد حقوق بشری مانع ورود دارو می‌شوند اما بعد مدعی حمایت می‌شوند این ادعا مضحک است که باید یک فکری به حالش شود.

سخنگوی دولت درباره این‌که این روزها، دشمنان انقلاب آموزش و پرورش و مدارس را هدف قرار داده‌اند. به نظر شما خانواده‌ها و دانش‌آموزان چگونه می‌توانند با ابعاد روانی و تبلیغاتی این جریان‌ها مقابله کنند؟ اظهار کرد: دانش آموزان عزیز ایران اسلامی و نوجوانان و کودکان دهه هشتادی و‌ دهه نودی‌ها در برهه‌های مختلف نشان داده‌اند که با استعداد بسیار زیادی که دارند، می‌توانند آینده پیشرفته ایران اسلامی را هر چه روشن‌تر تضمین کنند.

وی ادامه داد: طبیعی است که با مشاهده چنین توان و استعداد و ظرفیت عظیمی، دشمن تمام توان خود را برای تزریق فرهنگ غربی خود نسبت به این جامعه پیشرو داشته باشد. طبیعتاً در چنین شرایطی تکلیف دولتمردان، جامعه فرهنگیان و خانواده‌ها مضاعف می‌شود چون مکلف هستند مسیر رشد و ترقی این نسل با استعداد را در مسیر فرهنگ پیشرو اسلامی ایرانی فراهم کنند. حتما مسئولیت همه ما مضاعف است و البته روشن است که این استعداد، ظرفیت و توان بر خلاف آنچه که دشمنان این کشور، آرزوی آن را دارند، قطعا آینده روشن‌تری را رقم خواهند زد.

سخنگوی دولت درباره این‌که مبنی بر اینکه این روزها، دشمنان انقلاب آموزش و پرورش و مدارس را هدف قرار داده‌اند. به نظر شما خانواده‌ها و دانش‌آموزان چگونه می‌توانند با ابعاد روانی و تبلیغاتی این جریان‌ها مقابله کنند؟ اظهار کرد: دانش آموزان عزیز ایران اسلامی و نوجوانان و کودکان دهه هشتادی و‌ دهه نودی‌ها در برهه‌های مختلف نشان داده‌اند که با استعداد بسیار زیادی که دارند، می‌توانند آینده پیشرفته ایران اسلامی را هر چه روشن‌تر تضمین کنند.

وی ادامه داد: طبیعی است که با مشاهده چنین توان و استعداد و ظرفیت عظیمی، دشمن تمام توان خود را برای تزریق فرهنگ غربی خود نسبت به این جامعه پیشرو داشته باشد. طبیعتاً در چنین شرایطی تکلیف دولتمردان، جامعه فرهنگیان و خانواده‌ها مضاعف می‌شود چون مکلف هستند مسیر رشد و ترقی این نسل با استعداد را در مسیر فرهنگ پیشرو اسلامی ایرانی فراهم کنند. حتما مسئولیت همه ما مضاعف است و البته روشن است که این استعداد، ظرفیت و توان بر خلاف آنچه که دشمنان این کشور، آرزوی آن را دارند، قطعا آینده روشن‌تری را رقم خواهند زد.

سخنگوق دولت دباره سفر‌های معاون اول و رئیس جمهور  به کشورهای همسایه گفت:معاون اول رئیس‌جمهور در نشست کشورهای ساحلی خزر، برای رفع موانع اقتصادی هفت پیشنهاد مهم مطرح کرد که مهم ترین آن تلاش برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری مشترک بود که در صورت تحقق می تواند یک بازار ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلاری را در برابر ایران قرار دهد و به خنثی سازی تحریم ها نیز کمک شایان توجهی نماید

وی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر تلاش برای تکمیل کریدور شمال جنوب بود که چهار کشور ساحلی دیگر را می تواند به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند وصل نماید و مزایای بسیاری برای ایران دارددر این زمینه دولت احداث راه آهن رشت آستارا را شروع کرده که حلقه مفقوده این کریدور است. تلاش برای یکسان سازی فرکانس های برق و تبادل انرژی هم از جمله پیشنهادات مهم بود که می تواند شبکه برق این منطقه را یکپارچه کند. علاوه براین برای ایجاد نظام مالی بانکی مشترک هم توافقاتی صورت گرفت که می تواند به دلارزدایی از تبادلات مالی در این منطقه کمک شایان توجهی نماید

بهادری جهرمی گفت:در حوزه همکاری های نفت و گاز، گردشگری، محیط زیست و امنیت غذایی هم پیشنهادات ایران مورد استقبال قرار گرفت.

سخنگوی دولت درباره  مبارزه با فساد و برگزاری جلسات هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، تاکید کرد: اقدامات این ستاد منوط به برگزاری جلسه نیست و اولویت دولت از بین بردن ساختارهای فسادزا و زیرساخت‌های ایجاد فساد است.

بهادری جهرمی درباره برنامه دولت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم هم گفت: مسیری که دولت برای وضعیت معیشت و حل مشکلات اقتصادی آغاز کرده است، با جدیت تداوم دارد و آثار این تصمیم گیری ها در شاخص‌های اقتصادی کم و بیش آشکار است و برای درمان دردهای مزمن باید زمان داد.شمن احساس کرد با اصلاح اقتصادی در کشور، مشکلات اقتصادی در سال‌های بعد مرتفع خواهد شد و این موضوع دشمن را به این مسیر برد که از اعتراض‌ها استقبال و ایجاد ناامنی کند و این اقدام دشمن به روشنی اثبات کرد مسیر دولت برای اصلاح موانع اقتصادی مسیر درستی است.

سخنگوی دولت درباره دلیل عدم رأی اعتماد مجلس به زاهدی وفا و برنامه دولت برای معرفی گزینه‌ای کارآمدتر، گفت: گزینه‌هایی که پیش از این معرفی شده بودند از منظر دولت کاملاً کارآمد بودند، متأسفانه برخی مباحث در صحن مجلس درباره آقای زاهدی وفا مطرح شد که درست نبود.

وی افزود: برای مثال درباره دارایی‌های آقای زاهدی‌وفا که در مجلس نیز مباحثی مطرح شد، باید گفت که وی وصی برادر و پدر خود است و وصی، مالک اموال نیست، بلکه مکلف است اموال وصیت شده را مورد حمایت و بهره‌برداری قرار دهد، این اموال برای صرف در امور خیریه مورد وصیت قرار گرفته‌اند.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد: برادر زاده‌های آقای زاهدی‌وفا نسبت به این وصیت اعتراض دارند واو به عنوان وصی، اتفاقاً در این سال‌ها امانتداری کرده است.

بهادری‌جهرمی تأکید کرد: به دلیل دعوای حقوقی موجود، امکان تغییر نام وجود نداشته است، متأسفانه در مجلس مسئله ناقصی مطرح شد، اما در نهایت، دولت در معرفی گزینه‌ها ابعاد قانونی را مدنظر قرار می‌دهد و به صلاحیت قانونی مجلس احترام می‌گذارد.

وی پیرامون ضرر و زیان کسب و کارهای برخی کسبه و برنامه دولت برای جبران این ضررها، گفت: متأسفانه در اغتشاشات اخیر بسیاری از کسب و کارها اعم از مجازی و برخی دیگر متحمل خسارات شد. طبیعتاً آشوب آفرینان، مسببان، مشوقان و عاملان آنها باید به قدر سهم خود جبران خسارت مردم به اموال خصوصی و عمومی را کنند. رئیس جمهور از دادستان خواستند نسبت به خسارت‌ها نیز حکم صادر شود و از مسببان غرامت گرفته شود.

سخنگوی دولت افزود: برای مثال ۹۰ دستگاه آمبولانس که به مردم خدمت می‌کند مورد آسیب قرار گرفتند که باید جبران خسارت کنند. کسب و کارهایی که متضرر شدند از عاملان و آشوبگران طرح شکایت کنند تا خسارت‌های خود را اخذ کنند و دولت هم در تلاش است زمینه‌های پایدارتری برای کسب و کار مجازی فراهم کنند تا از این آسیب‌ها تا حد امکان مصون باشند.

خبر در حال تکمیل می باشد..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها