کد خبر: 574704
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۰۳:۲۰:۰۰
| |

قالیباف قرار است چه بلایی سر بانک‌ها بیاورد؟

ما در مجلس تمام‌قد پای این موضوعات ایستاده‌ایم تا اگر موانع و مشکلاتی وجود دارد آن را حل‌وفصل کنیم.

قالیباف قرار است چه بلایی سر بانک‌ها بیاورد؟
کد خبر: 574704
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۰۳:۲۰:۰۰

 علاقه آقای قالیباف به بانک و بانکداری باعث شده تا هر کجا پا می گذارد به سراغ آنها برود. درحالی که ادعای مخالفت با 4 درصدی ها را داشت، اما در عمل همیشه به دنبال همین 4درصدی ها بود. 

به گزارش امتداد، او که کارنامه عملکردش در بانکداری با بانک قوامین کلید خورد، در شهرداری هم که بود، بانک شهر را به راه انداخت که امروز امانی، (معاون سابق او و عضو شورای شهر تهران) می گوید: این بانک ورشکسته است و باید طبق قانون یا افزایش سرمایه دهد یا اعلام انحلال کند. 

 با این سابقه عجیب در بانکداری اما، قالیباف با بانکداران خصوصی دیدار کرده و گفته است: «اولین ناترازی که باید حل شود ناترازی بانک‌ها است. این موضوع باید حل شود تا بتوانیم سایر ناترازی های کشور را نیز حل کنیم.» او با بیان اینکه «بانک‌های خصوصی اگر به هر موضوع زیرساختی ورود کنند علاوه بر کسب سود مناسب کارهای بزرگی را نیز می‌توانند انجام دهند» ادامه می دهد «ما در مجلس تمام‌قد پای این موضوعات ایستاده‌ایم تا اگر موانع و مشکلاتی وجود دارد آن را حل‌وفصل کنیم.» 

 مشخص نیست قالیباف برای بانک ها چه خوابی دیده است. اما نتیجه عملکرد او در دو بانکی که آنها را راه اندازی کرد، حیرت انگیز است. به حدی که هنوز پرده های اصلی از ماجراهای دوران بانکداری او در بانک شهر و قوامین هنوز برملا نشده است. تنها نشانه هایی از آن را در مناظره های سال 96 مشاهده کردیم که اسحاق جهانگیری عیان کرد اما مدعی شد که «به خاطر منافع ملی» نمی تواند آن را بیشتر توضیح دهد. 

 قالیبافی که امروز مدعی نجات و نسخه پیچ بانکداری شده در مناظره سوم سال 96 از سوی اسحاق جهانگیری اینگونه خطاب قرار گرفته بود. جهانگیری آن روز حرفهایی است که در هیاهوی انتخاباتی گم شد و بعد از آن نیز هیچ کس آن را پیگیری نکرد. او گفته بود: «شما که از امنیت سپرده گذاری می گویید بیشترین تخلفات را در بانک های حول و حوش خود انجام دادید؛ اصلاً موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید؛ شما می دانید امروز بانک قوامین چه وضعی دارد؟ ما فقط به خاطر رعایت مصالح ملی کشور نمی گوییم اما به نیروی انتظامی و سپرده گذاران می گوییم و فرمانده عزیز نیروی انتظامی هم با همه قدرت دنبال می کند و بنده 10 جلسه گذاشته ام و این مسائل حل و فصل شود.» 

 جهانگیری سپس به بانک دیگر قالیباف در شهرداری اشاره کرد و گفت: «آقای قالیباف! شما می دانید در بانک شهر چه می گذرد؟ شما می دانید بانک سرمایه را به چه قیمت و به چه کسانی واگذار کردید؟ ملت ایران باید بداند که بانک سرمایه که سهامش متعلق به شهرداری و به یکی از مفسدان اقتصادی بود به چه شیوه ای واگذار کردند؟»

رفتار قالیباف در مورد بانکداری خصوصی از آن جهت اهمیت دارد که مجلس اخیر به دنبال تصویب طرح قانون بانکداری است. طرحی که کارشناسان می گویند: با تصویب آن فاتحه بانک مرکزی خوانده می شود.

 از آنجا که علاقه شدید قالیباف به بانکداری دیده میشود و از طرف دیگر کارنامه عجیبی از او در بانکداری را با بانک قوامین و بانک شهر سراغ داریم، رفتار امروز او در مجلس نگران کننده تر به نظر می رسد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها