کد خبر: 574556
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ۱۹:۳۰:۲۵
| |

جلال جلالی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاسی:

دولت در حوزه مذاکرات تصمیم گیرنده نهایی نیست/ به نتیجه خوش‌بین نیستیم

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: من مطمئن هستم تا زمانی که هم ایران و هم آمریکا از خواسته‌هایشان کوتاه نیایند و بخواهند به حداکثر چیزی که می‌خواهند برسد، نتیجه‌ای در کار نخواهد بود و واقعیت این است که من به روند مذاکرات خوش‌بین نیستم.

دولت در حوزه مذاکرات تصمیم گیرنده نهایی نیست/ به نتیجه خوش‌بین نیستیم
کد خبر: 574556
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ۱۹:۳۰:۲۵

وضعیت مذاکرات همچنان مبهم است و گفته می‌شود حداقل تا بعد از انتخابات کنگره آمریکا رسیدن به توافق نهایی میسر نیست. اما چرا این میزان چالش بر سر راه مذاکرات وجود دارد؟

به گزارش نامه نیوز، مهم ترین بخش های گفت و گوی جلال جلالی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاسی را در ادامه می‌خوانید:

*برای انجام هر کاری باید اراده‌ای وجود داشته باشد و بدون اراده، کار انجام‌شدنی نیست.  طرفین مذاکره در حال حاضر اراده رسیدن به نتیجه را ندارند. به هر حال در مذاکره یا باید طرفین از خواسته‌های خود کوتاه بیایند یا یک طرف کوتاه بیاید و نمی‌شود هر همه طرف‌ها بر خواسته‌های حداکثری خود اصرار کنند و انتظار رسیدن به توافق نهایی را داشته باشند».

*«من مطمئن هستم تا زمانی که هم ایران و هم آمریکا از خواسته‌هایشان کوتاه نیایند و بخواهند به حداکثر چیزی که می‌خواهند برسد، نتیجه‌ای در کار نخواهد بود و واقعیت این است که من به روند مذاکرات خوش‌بین نیستم».

*«یکی از مسائل در کشور ما این است که دولت تصمیم‌گیرنده نهایی نیست و وزیر امور خارجه خودش نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده اصلی باشد؛ در چنین شرایطی مجموعه نظام باید به این نتیجه برسد که می‌خواهد توافق شکل بگیرد یا نه. اگر هم مذاکرات به نتیجه نرسد مشکلات زیادی برای ایران به وجود می‌آید. ایران بیش از گذشته با کشورهای مختلف وارد چالش می‌شود، نمی‌تواند اوضاع اقتصادی‌اش را سروسامان دهد و هر روز دایره معیشت مردم تنگ‌تر می‌شود. به هر حال توافق در شرایط کنونی ضروری است اما اینکه چه‌قدر به آن نزدیک هستیم، واقعا مبهم است».

جلال جلالی زاده

*«در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، بعید است سایه جنگ بر سر ایران گسترده شود زیرا مقوله جنگ نیاز به جمع‌شدن چندین علت دارد؛ اینکه دشمنان ایران چه تصمیمی می‌گیرد، شرایط جهانی چگونه است، نفع و ضرر جنگ برای حمله‌کنندگان چیست و ده‌ها دلیل دیگر».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها