کد خبر: 572916
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ۱۰:۲۸:۵۵
| |

ناگفته‌هایی که کتاب «بدون آتش، دود و خون» روایت کرد:

چه کسانی توسط آمریکا تحریم شدند ولی نامشان هیچگاه در ایران برده نشد؟

کتاب «بدون آتش، دود و خون» این روزها سر و صدای زیادی در فضای سیاسی کشور راه انداخته است. به خصوص اینکه کتاب متکی به چندین گفت‌وگوی خاص با رئیس‌جمهور سابق و دو معاون اوست.

چه کسانی توسط آمریکا تحریم شدند ولی نامشان هیچگاه در ایران برده نشد؟
کد خبر: 572916
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ۱۰:۲۸:۵۵

کتاب «بدون آتش، دود و خون» این روزها سر و صدای زیادی در فضای سیاسی کشور راه انداخته است. به خصوص اینکه کتاب متکی به چندین گفت‌وگوی خاص با رئیس‌جمهور سابق و دو معاون اوست. آنها در گفت‌وگوهایشان که در روزهای پایانی دولت دوازدهم صورت گرفته، دست به افشاگری در مورد بسیاری موضوعات زده‌اند که پیش از آن حاضر به طرح‌شان نبودند. جزئیات این گفت‌وگوها تماما در کتاب آمده‌است.

به گزارش اعتمادآنلاین، اما این کتاب چه می‌گوید؟ کتاب در مورد اثرات تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران است و با دقت توضیح می‌دهد که آمریکا چه کسانی، شرکت‌هایی، کالاهایی و مسیرهایی را علیه ایران تحریم کرده بود. هزینه‌های ناشی از تحریم‌ها نیز در این کتاب آمده و به طور خاص اینکه در کتاب مشخص شده چه کسانی معروف به کاسبان تحریم‌ها شدند.

بیشتر بخوانید

جزئیات کتاب در مورد بازار ارز و حضور چندین گروه جاسوس خارجی در این بازار شگفت‌آور است. به خصوص اینکه این ادعاها با تایید جهانگیری معاون رئیس‌جمهور همراه شده‌است.

بخش دیگری از کتاب پا را از اقتصاد به سمت سیاست می‌برد و به واکاوی چندین اتفاق جنجالی می‌پردازد. موضوع گرانی ناگهانی بنزین و ادامه پرداخت یارانه‌ها از جمله دو موضوع حساس مطرح شده در کتاب است. در این بخش هم کتاب سعی می‌کند با اتکای به اطلاعات شفاهی که از طرف برخی مسولان ارشد کشور در اختیارش قرار گرفته، به نهان‌خانه گردانندگان این پروژه‌ها سرک بکشد.

اما شاید نقطه عطف کتاب انتشار فهرست افرادی باشد که توسط آمریکا تحریم شدند ولی نامشان هیچگاه در ایران نیامد. این گروه توسط گروه ضدجاسوسی،‌ خزانه‌داری آمریکا شناسایی شده بودند و اکثرشان ساکن ایران نبودند. در کنار همه اینها، گزارش گفت‌وگوی دیدار با حسن روحانی بخش جذاب این کتاب است.

در این گزارش روحانی، به موضوعاتی می‌پردازد که هنوز هم طرح برخی از آنها با حاشیه‌های سیاسی همراه است. نویسندگان این کتاب بهراد مهرجو و ولی خلیلی هستند که هر دو سابقه ۲۰ سال روزنامه‌نگاری در کارنامه دارند.

کتاب بدون دود و آتش و خون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها