کد خبر: 571558
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۱۱:۵۰:۳۶
| |

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

با ابرقدرتی فاصله کمی داریم

پرداخت طلب روس‌ها در مورد نیروگاه بوشهر از طریق تهاتر

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: ما در دنیا یونیک هستیم، ابرقدرتی فقط به داشتن بمب اتم نیست، ما در تکنولوژی های لبه خیلی پیشرفتهای خوبی کردیم و مقدار کمی با ابرقدرتی فاصله داریم.

با ابرقدرتی فاصله کمی داریم
کد خبر: 571558
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۱۱:۵۰:۳۶

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی  وزارت امور خارجه با بیان این که در معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه، یکی از سیاست های اصلی ما تامین" ارز" برای کشور است می گوید: در راستای افزایش ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور در تسهیل تبادلات خارجی، پستهای فریز شده اقتصادی در وزارت خارجه را آزاد کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا بخشی از گفت و گو در ادامه می آید:

 * در راستای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی، گسترش تعاملات با همسایگان، کشورهای پیرامونی، منطقه و کشورهایی همچون چین، هند و روسیه برای ما مهم بوده‌اند و به طور موازی گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین، آمریکای مرکزی و جنوبی و قاره آفریقا را پیگیری کرده‌ایم، در این مسیر تعامل با کشورهای مسلمانی همچون اندونزی و مالزی در منطقه آسیا نیز برای ما مهم است

 *ظرفیت های زیادی در کشور برای تجارت خارجی و صادرات وجود دارد، مثلا کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، آسیای مرکزی به کالاهای پتروشیمی ما نیاز دارند، بعضا ما می رویم کالایمان را به یک کشوری می فروشیم که صد درصد با ما تضاد می کند. قیمت هم فرق ندارد اما ما می توانیم همان کالا را به کشوری بفروشیم  که از آن خرید می کنیم.  با این روش در این حوزه یک شرت‌کارت  و یک‌میان‌بر زدیم و روندهایی همچون ال سی را تا حدودی حذف کردیم، ممکن است عده ای بگویند صد درصد نمی شود  ولی ۹۰ درصد  می شود، ما  هم تلاش می کنیم که  آن ۹۰ درصد حتما انجام شود، آن ۱۰ درصد هم طوری مدیریت می ‌شود که بتوانیم  کمترین ضایعات پولی داشته باشند.

*از همه مهمتر موضوع ترانزیت کشور است. این ترانزیت، شامل ترانزیت حمل و نقل  و انرژی از جمله انرژی برق است، یک زمانی هم فرصت شد و توانایی آن را داشتیم، شاید بتوانیم در آینده ترانزیت آب هم انجام دهیم. اگر توانایی‌مان مانند کشورهای دیگر بالا برود  و آب شیرین کن داشته باشیم با یک قدرت بالا می توانیم نیازهای کشورهای همسایه در این حوزه را تامین کنیم، ما درخلیج فارس و عمان دیر جنبدیم، بقیه برداشت‌هایشان را کردند ما  باید سرعت‌مان را بیشتر کنیم.

*توافق نامه کریدور شمال- جنوب وقتی که من سفیر در روسیه بودم امضا شد. آن زمان آقای حجتی وزیر راه بود؛ بین ما، روسیه و هند که فقط همین ترکیب بود  و بعد عمان هم اضافه شد. ما به آن توجه نکردیم آنها هم شروط خود را داشتند، اگر این مسیر انجام شود، مسیر رفت و آمد ۱۷ روز کوتاه تر می شود.

*در این دولت مسئله چابهار تقریبا قراردادش حل شد. سفری  که وزارت خارجه به آنجا داشت تیمی با خود برد و اخیرا وزیر بنادر و کشتیرانی هند  به اینجا آمد که این در اثر سفر ما بود، قرارداد را بستند و ۷ جرثقیل الان آمده است، تقریبا با این قرارداد بین ۷ تا ۸ میلیون  به نوشته خود بنادر به  ظرفیت آن جا اضافه می شود. کریدور شمال-جنوب از ۴ تا ۵ نقطه از جمله اینچه برون؛ بندر کاسپین و...است و فقط آستارا-رشت نیست. آستارا -رشت باید ساخته شود و این کار  در کشور در حال انجام است و روز به روز توسعه پیدا کرده است.

پرداخت طلب روس‌ها در مورد نیروگاه بوشهر از طریق تهاتر

 *این امر قرار است از طریق تهاتر کالاهای ساختمانی انجام شود. چرا ما اصرار می کنیم مصالح ساختمانی صادر شود؟ چون هم به نفع کشور است و  هم می‌توانیم بدهی‌مان را پرداخت کنیم. برخورد روسها در مورد نیروگاه بوشهر  بعد جلسه آقای مخبر معاون اول رییس جمهور  و نواک معاون نخست وزیر روسیه برخورد خیلی بهتری شد.

*روس ها در مورد پروژه نیروگاه بوشهر و دیگر پروژه‌ها که در ایران کار می‌کنند گفته‌اند که ما حاضریم تمام پروژه ها را به" سابکانتراکتور" (کارفرمای) ایرانی بدهیم؛  البته همراه  با انتقال تکنولوژی ساخت. اکنون نیز این کار را می کنند یعنی به جای  این که خودشان سابکانتراکتور از روسیه بیاورند  از سابکانتراکتور ما که خود آنها  تایید کرده اند، انتخاب می کنند و اینها  قطعات را می سازند.

در زمانی که برجام برگشت، باید خیلی حواس‌مان باشد که دوباره دست به واردات نزنیم

*ما باید تلاش کنیم در این زمان در آنجاهایی که نقاط ضعف‌مان است، خودکفا شویم. در زمانی که برجام برگشت باید خیلی حواسمان باشد که دوباره دست به واردات نزنیم و در جهت خودکفایی و استقلال حرکت کنیم. مثلا آنقدر باید  پالایشگاه بسازیم که یک بشکه نفت کشور صادر نشود و محصولات  آن را صادر کنیم چرا که بشکه نفت را می توانند تعقیب  کنند ولی محصولات  آن را نه. ماالان نفت می‌فروشیم چون پالایشگاه نداریم اگر پالایشگاه به اندازه کافی داشته باشیم و محصولات پتروشیمی و بنزین تولید کنیم دیگر نیازی به فروش نفت نداریم.

*آقای اوجی(وزیر نفت) در این زمینه خیلی خوب کار می کنند، یک جا  مشاهده کنند، پتانسیل است، بلافاصله از آن ظرفیت استفاده می‌کنند. در منطقه مکران، جاسک و  در بندرعباس چند پالایشگاه پرظرفیت ایجاد کردند و اگر این پالایشگاه ها به ظرفیت تولید برسند، دیگر نیازی نیست که ما نفت خام بفروشیم. یک زمانی ما آروزی‌مان بود یک جایی پالایشگاه داشته باشیم 400 هزار بشکه  نفت ببریم آنجا فرآورده کنیم  و بفروشیم که این کار در چند کشور شروع شده است. در مورد پالایشگاه ها در  داخل کشور کار شده است، ما اگر در پتروپالایشگاه خودکفا شویم، قول می دهم که دیگر در بسیاری جاها نمی توانند به مافشار بیاورند.

برای پیگیری اجرای قرارداد جامع  ۲۵ ساله به چین سفر می‌کنم

*تاکنون آقای وزیر خارجه دو سفر به چین داشتند و در سفر اول اعلام شد که  اجرای این قرارداد آغاز شده است، یک نماینده  چینی‌ها برای پیگیری این موضوع مشخص کردند، آقای امیر عبداللهیان هم من را به عنوان نماینده ایران در این حوزه در همان جلسه با وزیر خارجه چین مشخص کردند. بعد از  دو ماه ونیم نماینده  چینی‌ها  به ایران آمد یک ماه و نیم در ایران بود و با ارگان های مختلف  از جمله بخش ترانزیت، مخابرات، نفت، گاز، بانک مرکزی و...جلسه برگزار شد. نماینده چین وقتی به چین برگشت گزارشات را به مقامات  این کشور ارائه کرد.

* بعد تماس تلفنی اخیر  روسای جمهور دو کشور  ایران و چین و وزیر خارجه چین با آقای امیرعبداللهیان، آنها از ما دعوت کردند که به چین برویم و به زودی  این سفر انجام می‌شود آقای رئیس جمهور و همچنین آقایان مخبر و امیرعبداللهیان بر ضرورت انجام این سفر تاکید دارند و این سفر، یک سفر مقدماتی برای ملاقات دو رئیس‌جمهور نیز است. در رابطه با افزایش  همکاری‌ها بین  ایران و چین و اجرای قرارداد کارهایی انجام  شده است الان  موضوعی که خیلی برای ما مهم است کار فاینانس است و در این زمینه  فرمول‌های جدید دادیم که امیدواریم اجرایی شود.

در صورت احیای برجام همکاری بانکی و مالی ایران و چین، راحت‌تر خواهد شد

*کار بانکی بین ایران و چین با توجه به بحث تحریم‌ها سخت بوده است ولی بهترین همکاری‌ها را داشته باشند و اگر برجام امضا شود آنها در کارهای مالی با ما  راحت‌تر کار می‌کنند. به نظرم یک دلیلی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که  موضوع برجام حل  شود این است که  می‌بینند که با نیامدن‌شان مشکلات مان در حال حل شدن است  و تا حدودی حل شده است و اگر ما این تحرک را نداشتیم، آنها فشار بیشتری به ما وارد می کردند.

در آفریقا، نعمت روی زمین ریخته است

*در آفریقا نعمت روی زمین ریخته است که ما باید برویم با آنها کار کنیم، من  معتقدم که یک نفر فقط باید مسئول کار آفریقا باشد. ما باید ارتباطات وسیع تری با کشورهای آفریقایی داشته باشیم. اخیرا سفری به اوگاندا داشتیم، سفر خوبی بود، در این سفر از آقای رییس‌جمهور دعوت کردند که به این کشور آفریقایی سفر کنند.

شرق‌گرا نیستم

*من شرق گرا نیستم ... من نگاه می کنم منافع جمهوری اسلامی کجاست و از آن استفاده می کنم. شما ببینید کشورهای غربی کدام کار را می خواستند به ما بدهند که ما رد کردیم؟

مقدار کمی با ابرقدرتی فاصله داریم

*یک نکته ای هم که می خواهم در این ارتباط اضافه کنم، این است که ما در دنیا یونیک هستیم، ابرقدرتی فقط به داشتن بمب اتم نیست، ما در تکنولوژی های لبه خیلی پیشرفتهای خوبی کردیم و مقدار کمی با ابرقدرتی فاصله داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها