کد خبر: 559198
|
۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ۱۳:۵۳:۴۸
| |

مجتهدزاده، وکیل پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی:

از اظهارنظر سخنگوی قوه قضاییه تعجب می‌کنم؛ رسیدگی به پرونده خبرنگاران هنوز تمام نشده

وکیل پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی در واکنش به اظهارات امروز سخنگوی قوه قضائیه گفت: ما به نظر هیات ۵ نفره اعتراض کردیم و اعتقاد داریم پرونده در یک هیات ۷ نفره باید رسیدگی شود.

از اظهارنظر سخنگوی قوه قضاییه تعجب می‌کنم؛ رسیدگی به پرونده خبرنگاران هنوز تمام نشده
کد خبر: 559198
|
۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ۱۳:۵۳:۴۸

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری درخصوص اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران حوزه محیط‌زیست که منجر به فوت دو خبرنگار شد، گفت: سخنگوی محترم قوه قضائیه در نشست خبری‌شان در خصوص پرونده خبرنگاران محیط‌زیست مطالبی را در مورد این پرونده مطرح کردند که لازم است توضیحاتی در مورد آن داده شود. آقای سخنگو باید متوجه باشند زبان دستگاه قضا در برابر عامه مردم هستند. زمانی که ایشان مطلبی را بیان می‌کنند برای عامه مردم سخن می‌گویند.

به گزارش ایلنا، این وکیل دادگستری تاکید کرد: ایشان فرمودند که اینکه هیأت ۳ و ۵ نفره در حادثه اتوبوس خبرنگاران راننده را مقصر دانستند و از فرمایشات ایشان این گونه برداشت می‌شد که راننده مقصر است بله از جهاتی مطلب ایشان درست است، هیات ۳ و ۵ نفره راننده را مقصر دانسته اما رسیدگی تمام نشده است و من از این اظهارنظر یک مقام عالی قضایی تعجب می‌کنم.

وی با بیان اینکه ما به نظر هیات ۵  نفره اعتراض کردیم و اعتقاد داریم پرونده در یک هیات ۷ نفره باید رسیدگی شود، گفت:  البته بنا به تشخیص قاضی، ممکن است که دستور ارجاع صورت گیرد و یا ارجاع داده نشود و بگوید از نظرشان کفایت می‌کند  نظر ما این است یک پرونده با چنین حساسیتی و باتوجه به اینکه بعد ملی دارد، مستندات قانونی باید در یک هیات ۷ نفره بررسی شود و هنوز هیچ چیزی تمام نشده است که بگویند راننده مقصر است و تمام. هنوز رسیدگی در جریان است و تصمیم قضایی نهایی هم اتحاذ نشده و کماکان ما به روند رسیدگی عادلانه امیدواریم و به عنوان یکی از وکلای اولیای دم بر خودم فرض دانستم این توضیحات را بدهم و درخواستم از سخنگوی محترم قوه قضائیه این است نگاه‌شان به عامه مردم باشد چراکه تنها برای جامعه حقوقدانان صحبت نمی‌کنند.

گفتنی است مسعود ستایشی سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری امروز خود درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست، گفت: این حادثه در ۲ تیر ماه سال گذشته رخ داد و همه را متاثر کرد در این حادثه عده ای مصدوم و ۲ نفر از خبرنگاران فوت کردند.

ستایشی، افزود: شرح حادثه مبسوط در مقاطع مختلف بیان شده است اما آنچه که مطالبه رسانه‌ها است، نتیجه است و اینکه آیا برخورد قانونی با مقصران صورت گرفته است یا خیر ؟.

ستایشی گفت: اقداماتی که در حوزه قصور و تقصیر و یا رسیدگی به جرم صورت می گیرد، فرآیند رسیدگی به موضوع جرم توسط قاضی و مرجع ذی صلاح حوزه قضایی صورت می گیرد. در این پرونده دادسرای عمومی و انقلاب مربوطه از باب گزارش ها و نکات اعلام شده و پروندها که تشکیل شد، به اتهام دو فقره قتل غیر عمدی ناشی از بی احتیاطی در امر رانندگی، رسیدگی کرد. همچنین در مورد صدمه دیدگان نیز همین موضوع مطرح است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از مسائلی که در رسیدگی به آن متمسک می شویم قرار ارجاع پرونده به کارشناس رسمی دادگستری است. در ابتدا اگر اعتراضی به تصمیم دادگاه گرفته شد پرونده به کارشناسی در هیئت ۳ نفره ارجاع می شود پس از آن اگر اعتراضی باشد بنا به اعلامی که ذی نفع می کند پرونده به هیئت های بالاتر یعنی ۵ و ۷ نفره ارجاع داده می شود. در این پرونده در هیئت سه نفره اظهار نظر کارشناسی صادر شده و نسبت به این اظهار نظر اعتراض شده است که پرونده به هیئت ۵ ارجاع داده شده است. هر دو اظهار نظر مبین تقصیر راننده است. متعاقبا با جلب دادرسی و کیفرخواست، این پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال و رای شرعی و قانونی در مورد فرد مقصر صادر خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: شاید برای شما سوال باشد که آیا برای افرادی که در حوزه محیط زیست یا دریاچه مسئولیتی داشته اتهامی مطرح شده است که باید گفت در مورد آن ها بر اساس گزارش های واصله قرار منع تعقیب صادر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها