کد خبر: 555716
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۵ ۰۳:۰۵:۰۰
| |

مدیر مسئول سابق کیهان: اسطوره‌سازی از امام آفت انقلاب شده

مدیر مسئول سابق کیهان: اسطوره‌سازی از امام آفت انقلاب شده
کد خبر: 555716
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۵ ۰۳:۰۵:۰۰

مهدی_نصیری، مدیر مسئول سابق کیهان یادداشتی با تیتر «تجلیل یا تحلیل امام خمینی؟» نوشت:

یکی از انتقادات جدی وارد به انقلاب اسلامی، اسطوره سازی از برخی رهبران و بزرگان از جمله شخص امام خمینی (ره) تا حد معصوم یا شبه معصوم بوده و این امر، یکی از عوامل مهم برخی نابسامانیها، ناکامی های عیان شده امروز جمهوری اسلامی است.

نقدناپذیر کردن یک عالم و بزرگ غیر معصوم، در هر عرصه علمی و معرفتی خطا و بعضا ضلالت زاست اما در عرصه سیاست و حکمرانی که امری سیّال و متغیر است، فاجعه آفرین بوده و منجر به استبداد و فرد محوری و تعطیل خرد جمعی و پروسه تربیت و تعالی جمعی می شود.

نقد ناپذیر کردن یک عالم و حاکم، به بقای علمی، معنوی و سیاسی او کمکی نمی کند بلکه می تواند در یک واکنش غیر منطقی از سوی جامعه و نخبگان، به ستیز و انکارِ حتی ابعاد قوت و اندیشه های صائب و عملکرد موفق او منجر شود

رمز موفقیت حزب حاکم چین در فقر زدایی و عبور از یک نظام منزوی غرب ستیز و ارتقای این کشور به دومین اقتصاد دنیا و قدرتمندترین رقیب آمریکا، نقد رهبر خود، مائو و عبور از برخی اندیشه ها و شیوه سیاست ورزی و حکمرانی او بود، بدون آن که احترام مائو به عنوان بنیانگذار چین نوین، خدشه و آسیب جدی ببیند.

گویا وقتی رهبری، توسط رهبران و نسل بعدی دوستدار او، نقد عالمانه و نه ستیزه جویانه می شود و راه جدیدی گشوده می گردد، یک پروسه و پروژه واحد و متصل و زنده و پویا رخ داده است و نه یک انقطاع و بریدگی خرابکارانه و براندازانه.

و در همین جا باید افزود که هر گونه قدیس سازی از یک رهبر و ایدئولوگ، و مقاومت در برابر نقد و تحلیل او می تواند به ستیز افراطی و انکار کلیت او توسط نسل یا نسلهای بعدی بیانجامد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها