کد خبر: 551313
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ۱۳:۳۷:۳۸
| |

سید محمد علی ابطحی در یادداشتی مطرح کرد:

دوران اصلاحات/ روایت چهارم

از هنگامی‌ که‌ رهبر در دیدار با رییس‌جمهور موافقت‌ کرده‌ که‌ رفتارهای‌ خلاف‌ قانون‌ اساسی‌ پیگیری‌ شود، آقای‌ خاتمی‌ محکم‌تر از گذشته‌ در پی‌ آن‌ است‌ که‌ به‌ نحوی‌ جلوی‌ رفتارهای‌ خلاف‌ قانون باندهای‌ مافیایی‌ را بگیرد.

دوران اصلاحات/ روایت چهارم
کد خبر: 551313
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ۱۳:۳۷:۳۸

سید محمد علی ابطحی در روزنامه اعتماد نوشت:

پنجشنبه‌ 10 / مهر / 76
از هنگامی‌ که‌ رهبر در دیدار با رییس‌جمهور موافقت‌ کرده‌ که‌ رفتارهای‌ خلاف‌ قانون‌ اساسی‌ پیگیری‌ شود، آقای‌ خاتمی‌ محکم‌تر از گذشته‌ در پی‌ آن‌ است‌ که‌ به‌ نحوی‌ جلوی‌ رفتارهای‌ خلاف‌ قانون باندهای‌ مافیایی‌ را بگیرد. من‌، عباس عبدی‌، افتخار جهرمی‌ و موسوی‌ لاری‌ در حضور آقای‌ خاتمی‌ جلسه‌ تشکیل‌ دادیم‌ و در مورد راهکارهای‌ حقوقی‌ برخورد با متخلفان‌ بحث‌ کردیم‌. قرار شد این‌ راهکارها هرچه‌ سریع تر تدوین‌ و به‌ رییس‌جمهور ارائه‌ شود. در این‌ جلسه‌ آقای‌ خاتمی‌ از منظری‌ غیر سیاسی‌ سخن‌ می‌گفت‌ اما حقوقدانان‌ عموما از زاویه‌ سیاست‌ به‌ موضوع‌ نظر می‌کردند.   مرتضی‌ سرمدی‌، معاون‌ وزیر امور خارجه‌ معتقد است‌ پس‌ از بازگشت‌ خرازی‌ از نیویورک‌، به‌ پیشنهاد فرانسه‌ ـ مبنی‌ بر اینکه‌ سفرای‌ آلمان‌ و فرانسه‌ با هم‌ و پس‌ از سایر سفرا به‌ ایران‌ بازگردند ـ پاسخ‌ مثبت‌ بدهیم‌. ظاهرا وزارت‌ امور خارجه‌ نگران‌ موضعگیری‌ رهبری‌ است‌ که‌ قبلا اعلام‌ کرده‌اند که‌ سفیر آلمان‌ باید بعد از همه‌ سفرا به‌ ایران‌ برگردد. رییس‌جمهور با محمدی‌ گلپایگانی‌ تماس‌ گرفت‌ و بنا شد فردا سرمدی‌ به‌ ملاقات‌ رهبر برود و طرح‌ را برای‌ ایشان‌ توضیح‌ بدهد.   به‌ اتفاق‌ آقای‌ صدوقی‌ و استاندار یزد برای‌ سفر رییس‌جمهور به‌ یزد برنامه‌ریزی‌ کردیم‌. این‌ سفر به‌ مناسبت‌ سالگرد درگذشت‌ پدر ایشان‌ انجام‌ می‌شود. آقای‌ خاتمی‌ علاوه‌ بر شرکت‌ در این‌ مراسم‌ یک‌ سخنرانی‌ مردمی‌ هم‌ خواهد کرد. پیشنهاد کردم‌ در این‌ سفر هیچ‌ وزیری‌ همراه‌ آقای‌ خاتمی‌ نباشد تا شائبه‌ استفاده‌ از وزرا در مراسم‌ سالگرد پدر ایشان‌ پیش‌ نیاید.   امروز رییس‌جمهور به‌ آقای‌ محمدتقی‌ جعفری‌ نشان‌ درجه‌ یک‌ دانش‌ اعطا کرد. من‌ هم‌ در مراسم‌ بودم‌. مدتها بود که‌ می‌خواستند آقای‌ خاتمی‌ در مراسم‌ نکوداشت‌ آقای‌ جعفری‌ شرکت‌ کند، اما ایشان‌ نمی‌پذیرفت‌. استدلال‌ رییس‌جمهور این‌ بود که‌ این‌  قبیل‌  مراسم ‌ نباید  دولتی ‌ باشد. 

جمعه ۱۱/ مهر/۷۶

٭ آقای حجازی‌ از بیت‌ رهبری‌ تلفن ‌‌زد که آقا موافق‌ دیدار با کرباسچی‌ هستند، اما زمان‌ آن‌ مشخص‌ نیست‌. نشانه‌ خوبی‌ نیست‌. سرمدی‌ هم‌ طرحش‌ را نزد رهبری‌ برده‌، قرار شده‌ آقای‌ خامنه‌ای‌  با  رییس‌جمهور در این ‌ زمینه‌ صحبت‌ کند. 

شنبه ۱۲/مهر/۷۶

٭ آقای‌ خاتمی‌ خبر داد رهبری‌ با طرح‌ وزارت‌ امور خارجه‌ درباره نحوه بازگشت‌ سفرای‌ کشورهای‌ اروپایی‌ موافق‌ نیست‌.  بروجردی‌، معاون‌ وزیر سابق‌ امور خارجه‌ و نماینده وزیر خارجه‌ در امور افغانستان‌، ابراز تمایل‌ کرد از مسائل‌ افغانستان‌ به‌ رییس‌جمهور گزارش‌‌ بدهد. او   ابتدا  به‌ رهبری‌ گزارش  ‌‌می‌دهد بعد به‌ رییس‌جمهور.  این شیوه‌  غیراصولی‌ است‌. 

٭ خاتمی‌ و هاشمی‌ درباره‌ کرباسچی‌ با هم‌ گفت‌وگو کرده‌اند که... و آقای ‌‌خاتمی‌ هم فعلا قصد ندارد در ماجرا دخالت ‌‌علنی‌ کند. پرونده‌ کرباسچی‌ خیلی‌ وقت‌ دولت‌ را گرفته‌ است‌ با اینکه مساله دولت ما نیست.  هاشمی و کارگزاران می‌خواهند بار را بدون دخالت هاشمی به دوش آقای خاتمی بیندازند. رازینی‌ هم‌ تماس‌ گرفت‌ که... 

٭جعفری‌ ملک‌، مدیر کل‌ حراست‌ نهاد ریاست‌جمهوری‌، از قول‌ مهندس‌ موسوی‌ نقل‌ می‌کرد نباید حراست‌ ریاست ‌جمهوری‌ متشکل‌ از وزارت‌ اطلاعات‌ باشد.  ظاهرا در این‌ زمینه‌ تلاش‌هایی‌ هم‌ صورت‌ گرفته، اما اطلاعات‌ قبول ‌نکرده است‌.  اطلاعاتی‌ها  از داخل ‌ نهاد منبع ‌ می‌گیرند. 

٭این‌ روزها در جست‌وجوی‌ مشاوری‌ مناسب‌ برای‌ رییس‌جمهور در  امور  زنان‌ هستیم‌. 

یکشنبه ۱۳/مهر/۷۶

٭امروز از جلوی مجلس ۱۲۰۰ شهید تشییع می‌شود.  قرار است رهبری هم شرکت کنند. آقای خاتمی مشغول نوشتن چیزی بود و در این مواقع هم بداخلاق است و هم از سرک‌ کشیدن توی اتاقش ناراحت می‌شود. از مجلس و دفتر رهبری هم مرتب تماس می‌گرفتند که دیر ‌شده و چون رهبری باید آخرین فردی باشند که به جمع اضافه می‌شوند، خودمان را برسانیم. دل به ‌دریا زدم و رفتم آقای خاتمی را راه بیندازم. از ناراحتی خودکارش را پرت کرد و بلند شد. وقتی رسیدیم بعد از چند دقیقه رهبری هم  آمدند. 

٭شوشتری‌ و هادی مروی‌ نمایندگان رییس‌جمهور در مساله شهرداری با یزدی‌ ملاقات‌ کرده‌اند. در این‌ دیدار، یزدی رییس قوه قضاییه درباره‌ پرونده‌ شهرداری‌ اظهار ناراحتی ‌‌کرده‌ و مدعی ‌‌شده به‌ رازینی‌ تذکر داده است‌. رازینی‌ اصرار‌ دارد پرونده‌ را به‌ کرباسچی‌ ختم‌ کند و می‌گوید اگر او دو روز دراختیار ما باشد پرونده‌ را جمع‌ می‌کنیم. اما یزدی‌ معتقد است‌ که‌ این‌ کار در آستانه‌ اجلاس‌ سران‌ کشورهای‌ اسلامی‌ در تهران‌، تبلیغ‌ ناامنی‌ است.  شوشتری‌ می‌گوید در شهرداری‌ تخلفاتی‌ رخ‌ داده اما حکم‌های‌ صادر شده‌ متناسب با تخلفات‌ نیست‌. مروی‌ هم‌ می‌گوید یکی‌ از قضات‌ پرونده‌ شهرداری‌، به‌ نام‌... قبلا... و از قضاوت‌ عزل‌ شده‌ است‌. به ‌‌نظر می‌رسد رازینی‌ در اقلیت‌ باشد و حتی‌ در میان‌ حقانی‌ها نیز پشتیبانی‌ نداشته‌ باشد. به‌ هر حال‌ رازینی‌ تلاش‌ می‌کند که‌ در مرحله ‌ تجدیدنظر  هم‌  حکم‌ها  سبک ‌ نشود. 

دوشنبه  ۲۹  شهریور  ۷۶ 

٭امروز آقای خاتمی برای اولین‌بار از رژه نیروهای ‌مسلح در میدان آزادی سان دید. ما به فرودگاه رفتیم و ایشان هم از آنجا به فرودگاه آمد تا  به  اردبیل  برویم. 

٭اردبیل یکی از سه استانی است که خاتمی نتوانست در ایام تبلیغات انتخاباتی به آنها سفر کند، افزون بر اینکه زلزله‌زده هم هست. به این دلایل پیشنهاد ‌کردیم در اقدامی ابتکاری زنگ شروع سال ‌تحصیلی در یکی از  روستاهای استان اردبیل به صدا درآید  و آقای خاتمی  هم  موافقت  ‌کرد. 

٭به اردبیل که رسیدیم مه ‌غلیظی فرودگاه را پوشانده بود. ناچار تصمیم‌ گرفتیم هواپیما در تبریز فرود‌ بیاید و مسیر تبریز-اردبیل را  با  اتوبوس طی‌ کنیم. 

٭رییس‌جمهور تلفنی برای خیل استقبال‌کنندگان در فرودگاه پیامی فرستاد و از آنها عذرخواهی‌کرد. از داخل کابین آن را برای استاندار خواندم. 

٭استاندار تبریز در فرودگاه به استقبال ‌آمد و پس از سلام و احوالپرسی به آقای خاتمی گفت از دفتر شما گلایه‌مندم که ما را در جریان سفر شما به تبریز قرار نداده تا برای استقبال آماده‌ باشیم. هر چه درباره غیرمنتظره بودن سفر توضیح‌ دادیم و شوخی ‌کردیم،  باز شاکی  بود. 

سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۷۶ 

٭امروز رییس‌جمهور از چند روستای زلزله‌زده استان اردبیل بازدید‌ کرد. از جمله «ِبنمار» در ۳۱ کیلومتری جنوب‌غربی اردبیل که رییس‌جمهور زنگ دبستان استقلال این روستا را به صدا  درآورد و  سال تحصیلی جدید رسما آغاز شد. 

٭آقای خاتمی حین سخنرانی برای دانش‌آموزان، دو مساله را مطرح کرد و از دانش‌آموزان سراسر کشور خواست که نظرات‌شان را بگویند:  ۱- عوامل و موانع استقرار قانون و امنیت در جامعه ما چیست؟ و ۲- چگونه می‌توان نیروهای نظامی دشمنان  را  از خلیج‌فارس  بیرون  راند؟ 

٭رییس‌جمهور قبلا به من گفته ‌بود لطف‌الله ‌میثمی در نامه‌ای این پیشنهاد  را  داده  است. 

٭برنامه‌های از پیش تعیین‌ شده ما به روال معمول تنظیم نشده بود. این برای دست‌اندرکاران استان سخت بود. استاندار اینجا آقای احمدی‌نژاد بعد  از دوم خرداد تغییر ‌نکرده. 

٭مصطفی تاجزاده، معاون ‌سیاسی وزارت کشور شخصا ما را همراهی می‌کند تا کارهای مربوط به استانداری را تعقیب کند. 

٭استاندار از اینکه از سوی تیم ریاست‌جمهوری تحویل‌ گرفته‌ نمی‌شود و مهم‌تر اینکه به او اجازه نمی‌دهند کنار  رییس‌جمهور باشد،  ناراحت  است. 

٭امروز احمدی‌نژاد در حاشیه دیدارها به من گفت برنامه دیدار با خانواده شهدا را در دستورکار بگذاریم.  نکته مهمی که متاسفانه برای برنامه‌ریزی دیر بود ولی آقای خاتمی در سخنرانی جبران‌  کرد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها