ادعای کیهان:

نگرانی برای اشکنه و گوجه و تخم‌مرغ مردم با حراج 60 میلیارد دلار از ذخایر ارزی سازگار نیست

کیهان نوشت: ژست نگرانی برای اشکنه و گوجه و تخم‌مرغ مردم، با حراج 60 میلیارد دلار از ذخایر ارزی ظرف 3 سال و برجای گذاشتن رکوردهای تورمی بی‌سابقه در 3 سال اخیر سازگار نیست.

نگرانی برای اشکنه و گوجه و تخم‌مرغ مردم با حراج 60 میلیارد دلار از ذخایر ارزی سازگار نیست
کد خبر: 549161
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۰۷:۱۰:۰۰

روزنامه کیهان نوشت: داماد رئیس‌جمهور سابق می‌گوید: امروز وعده‌های رئیسی عملی نشده و رؤیای مسکن دست نیافتنی شده است.

وی ضمن یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد نوشت: در نه ماهی که از عمر دولت ابراهیم رئیسی گذشته هرروز آشکار می‌گردد آن دسته از افرادی که طرفدار یک دستی بوده‌اند چقدر اشتباه فکر می‌کردند، امروز برخلاف صحبت‌های رئیس مجلس و وعده‌های انتخابات یخچال مردم همچنان خالی است و مردم پیش فرزندان و نوه‌های خود شرمنده هستند. گوجه و تخم‌مرغ غذای لاکچری شده و یواش‌یواش داریم به آرزوی برخی از دوستان به اشکنه خوردن می‌رسیم. امروز نه‌تنها خرید مسکن رؤیا شده بلکه قیمت روزافزون خودرو نیز باعث شده که آن هم دست‌نیافتنی شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار می‌کنند ظرفیت تولید به قبل از تحریم‌ها بازگشته و پولش را هم می‌گیریم خدا رو شکر اما چرا نه قیمت دلار پایین می‌آید؟ چیزی ارزان می‌شود؟ نه هیچ فرقی در حل مشکلات معیشتی مردم روی داده است؟ نکند حساب واریز پول نفت را اشتباه به دوستان داده‌اید پس این دلارها کجاست؟ به شعور مردم توهین نکنید!

وی می‌افزاید: «امروز ضعف مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و نشناختن وضعیت دنیا و عدم تسلط بر مباحث دیپلماسی باعث شده که نتایج به دست آمده در دولت قبل روز به روز کمرنگ‌تر شود».

یادآور می‌شود در شایسته‌گزینی دولت سابق همین بس که قرار بود جناب داماد بدون تخصص کافی، معاون وزیر صمت شود و در اثر اعتراض رسانه‌ها کنار گذاشته شد.

اما در موضوع تورم، آمار رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار دولت سابق تایید می‌کنند که ظرف 8 سال مدیریت مدعیان تدبیر و امید، تورم‌های 700 تا 1000 درصدی در برخی اقلام پدید آمده و به‌عنوان مثال قیمت خودرو و مسکن، بیش از 700 درصد افزایش داشته است.

آیا داماد محترم توقع داشته این تورم پرحجم که در اثر بی‌تدبیری دولت متبوع وی و انباشت 9 برابری حجم نقدینگی و کسری بودجه - در کنار رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی - پدید آمده و ریشه‌دار شده، ظرف مدت کوتاهی متوقف شود؟! این در حالی است که دولت موفق شد نرخ تورم 60 درصدی را 13 درصد کاهش دهد که البته همچنان زیاد است اما موثر بودن تدابیر دولت را نشان می‌دهد.

اما درباره درآمدهای ارزی چنان که مسئولان دولت گزارش داده‌اند بخش مهمی از این درآمدها صرف بازپرداخت بدهی‌هایی شده که در دولت سابق انباشته شد؛ چنان‌که در کمتر از 8 ماه، حدود 96 هزار میلیارد تومان بدهی بازپرداخت شده است. به عبارت دیگر، بخشی از درآمدهای دولت فعلی، در اواخر عمر دولت سابق پیش‌خور شد، همچنان که 9 میلیارد دلار ارز اختصاص یافته به واردات کالاهای اساسی برای 12 ماهه سال 1400 را همان 4 ماه اول هزینه و مصرف کردند!

درباره «نتایج به دست آمده در مذاکرات در دولت قبل» هم سرنوشت عبرت‌آموز و غمبار برجام برای ابطال ادعا حکایت می‌کند؛ که اگر دستاوردی در کار بود، نباید برای توافقی که دو سال برای آن مذاکره کرده و امتیازات را یک‌طرفه ظرف 2 ماه واگذار کرده‌اند، مجددا مجبور به مذاکره می‌شدند و اعتراف می‌کردند آمریکا دبه کرد و بی‌صداقتی نشان داد!

و سرانجام اینکه؛ ژست نگرانی برای اشکنه و گوجه و تخم‌مرغ مردم، با حراج 60 میلیارد دلار از ذخایر ارزی ظرف 3 سال و برجای گذاشتن رکوردهای تورمی بی‌سابقه در 3 سال اخیر سازگار نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها