کد خبر: 548992
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۰:۳۶:۵۹
| |

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه:

متهم حرم رضوی از قبل شهدا را نمی‌شناخته اما انگیزه تکفیری داشته/ حبس «امیرحسین مرادی» و «علی یونسی» قطعی نیست

در مورد میانکاله پرونده‌ای که منتهی به احضار و جلب شخصی شده باشد، تشکیل نشده

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در راهپیمایی روز قدس جنایات رژیم اسرائیل را به گوش جهان برسانیم و به سران برخی از کشورهای منطقه باید بگویم آرزوی فراموش کردن مسئله فلسطین را به گور ببرند.

متهم حرم رضوی از قبل شهدا را نمی‌شناخته اما انگیزه تکفیری داشته/ حبس «امیرحسین مرادی» و «علی یونسی» قطعی نیست
کد خبر: 548992
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۰:۳۶:۵۹

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه گفت: در راهپیمایی روز قدس جنایات رژیم صهیونیستی را به گوش جهان برسانیم و به سران برخی از کشورهای منطقه باید بگویم آرزوی فراموش کردن مسئله فلسطین را به گور ببرند.

به گزارش ایلنا، ذبیح‌الله خدایان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به روز قدس گفت: روز قدس روز مبارزه با ظلم و ستم و مبارزه با اشغال‌گری و تبیعض نژادی است. امروز پیش چشم مدعیان دروغین حقوق بشر و مرتجعین منطقه شاهد به خاک و خون کشیدن مردمی هستیم که حافظ جان و مال و ناموس خودشان هستند. لازم است در راهپیمایی روز قدس، جنایات رژیم صهیونیستی را به گوش جهان برسانیم و به سران برخی از کشورهای منطقه باید بگویم آرزوی فراموش کردن مسئله فلسطین را به گور ببرند. 

سخنگوی قوه قضائیه درباره روند رسیدگی به حادثه حرم رضوی گفت: در این پرونده مرتکب دستگیر شد و خوشبختانه تحقیقات بر اثر گزارش دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تمام شده است و به دادسرا ارسال می‌شود.

وی ادامه داد:‌ متهم از قبل شهدا را نمی‌شناخته است منتها به دلیل تفکرات تفکیری که داشته است به صورت خودسرانه این کار را انجام داده و همدستی نداشته است. در این رابطه افرادی احضار شدند اما مشخص شد این فرد خودسرانه این کار را انجام داده است.

خدائیان درخصوص آخرین وضعیت بانک سرمایه و دادگاه محمد امامی گفت: در خصوص بانک سرمایه پرونده‌های متعددی تشکیل شد و بعضی از آن پرونده‌ها منتهی به حکم قطعی شد و اخیرا بخشی از این پرونده منتهی به صدرو حکم قطعی شده و کسانی که در این پرونده هستند، مجموعاً به ۱۷۰ سال حبس محکوم شدند.

وی افزود: آقای محمد امامی در این پرونده به دلیل اختلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده‌ است. همچنین سید احمد هاشمی شاهرودی  به ۱۰ سال حبس و رد مال، شهاب‌الدین غندالی  به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس و یکی دیگر از همدستان به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شدند، چون رای غیابی است اسم آن را نمی‌بریم. ۶ نفر از متهمان هر کدام به دو فقره حبس یکی به ۷ سال و ۶ ماه و یک فقره ۱۳ ماه و ۱۷ روز و ۱۵ نفر هر کدام به ۵ سال و رد وجوه محکوم شدند.

خدائیان در خصوص آخرین وضعیت پرونده پتروشیمی میانکاله گفت: فعلا عملیات اجرایی پتروشیمی میانکاله متوقف شده است. دادستانی استعلاماتی را به عمل آورده و منتظر پاسخ مراجع مرتبط با این موضوع است که این شرکت دارای مجوز از این مراجع است. پرونده‌ای که منتهی به احضار و جلب شخصی شده باشد، تشکیل نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص حمایت این قوه از کارآفرین و رفع موانع تولید گفت: خوشبختانه از مدت‌ها قبل دستگاه قضایی در خصوص حمایت از تولید و کارآفرینان دارای برنامه مدونی است و ما در قوه قضائیه دستورالعمل حمایت از اقتصاد مقاومتی داریم و تکالیفی در راستای حمایت از تولید و کارآفرینان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در مرکز ستادی به ریاست معاون اول قوه قضائیه تشکیل شده است و عملکردها رصد می‌شود. کارآفرینان در این جلسات حضور پیدا می‌کنند و مسائل و مشکلات خودشان را مطرح می‌کنند. در نشست‌ها مشاوره حقوقی و رایگان به کارآفرینان داده می‌شود و ما در سازمان بازرسی اداره حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید ملی را داریم که از تعطیلی ۴۴۵ واحد تولیدی جلوگیری به عمل آمده است. ۲۳۶ مورد تهسیل مجوزهای کسب و کار برایشان صورت گرفته است و با اقدامات خوبی که در دوره تحول قوه قضائیه انجام شده است،  ۳ هزار و ۴۱۴ بازدید به عمل آمد و مشکلات‌شان برطرف شد.

خدائیان گفت: درخصوص شعار سال کمیته‌ای تشکیل شد و مرتب با شرکت‌های دانش‌بنیان جلساتی را برگزار می‌کنیم و قوه قضائیه حمایت لازم را از دولت در این زمینه دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روند آزادسازی سواحل گفت: در سال گذشته با اقدام به موقعی که ریاست قوه قضائیه در خصوص آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج داشتند، بسیاری از اداراتی که اراضی و حریم بستر را تصرف کرده بودند، اقدام به آزادسازی کردند و این مناطق به شهرداری کرج سپرده شد. علاوه بر این، اقدامات خوبی هم در سایر سواحل انجام شد و مردم می‌توانند از این مناطق استفاده کنند.

خدائیان درباره ۱۶ سال حبس «امیرحسین مرادی» و «علی یونسی» گفت: این افراد به اتهام افساد فی‌الارض تحت تعقیب قرار گرفتند اما دادگاه این عنوان را محرز ندانست.

وی تاکید کرد: اما این افراد به واسطه اقداماتی از جمله تخریب، تحریق و خرابکاری در تأسیسات عمومی هر کدام به ۱۰ سال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با گروه‌های معاند به ۵ سال حبس و فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شدند که اشد مجازات یعنی ۱۰ سال اجرا خواهد شد البته حکم قطعی نیست.

خدائیان در خصوص اقدامات قوه قضائیه در رابطه با کاهش هزینه‌های دادرسی گفت: اگر متهم وکیل نداشته باشد و توانایی انتخاب را هم نداشته باشد، وکیل تسخیری برایش انتخاب می‌شود در سال گذشته در مرکز وکلای قوه قضائیه ۱۲ هزار و ۸۸۰ وکالت تسخیری داشتیم. در کانون وکلا هم اقداماتی انجام می‌شود که شاید کمتر از این تعداد نباشد. در رابطه با وکیل معاضدتی هم باید گفت که اقداماتی انجام شده است. به طور کلی هر وکیل در طول سال باید ۳ پرونده رایگان حقوقی را بر عهده بگیرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره  ارائه خدمات حقوقی در محافل مذهبی و مساجد گفت: قوه قضائیه در این خصوص اقداماتی را انجام داده است. طرحی  با کمک معاونت اجتماعی و فرهنگی قوه قضائیه داشتیم که اجرا شد. در روزهای اخیر ریاست قوه قضائیه بر حضور مسئولان دستگاه قضا در بین مردم تاکید کرده است و  بر این اساس یکی از مکان‌هایی که مردم می‌توانند به مسئولان دسترسی داشته باشند، مساجد است. در همین راستا مرکز وکلای قوه قضائیه در ماه رمضان ۳۰۰ مورد وکالت مجانی برای مردم انجام داده است و رئیس قوه قضائیه هم بارها سر زده در جمع نمازگزاران حضور پیدا می‌کند.

خدائیان در خصوص محاکمه دو تروریست پرونده‌های تروریستی شارمهد و چعب گفت: پرونده این متهمان به دادگاه ارسال شد و در دادگاه جلساتی هم برگزار شده است و دادگاه حکمی نداده، جلسات ادامه دارد و ختم دادرسی اعلام نشده است.

 سخنگوی قوه قضائیه پیرامون آخرین وضعیت پرونده کارمندان منابع طبیعی لواسان گفت: پرونده کارمندان لواسان بیشتر مرتبط با ارتشا بود و افرادی که مطرح هستند رشوه گرفتند. تعدادی هم به اتهام رشاء تحت تعقیب قرار گرفتند. ۱۹ نفر از متهمان این پرونده که حکم‌شان قطعی شده به ۶ ماه تا ۵ سال حبس محکوم شدند. «رشید صفری» و «یدالله اکبری تالارپشتی» به ۵ سال حبس و ۳ سال انفصال، «سیف الله قدیمی» ۵ سال، «غلام عباس وحید نیا» ۵ سال، «عبدالرضا قلی بیگیان» یکسال و «علیرضا شیرزادی» رئیس وقت اداره امور اراضی سه سال، «فرشاد شعبانی» سه سال حبس و باقی افراد به ۶ ماه، یکسال و کمتر یا بیشتر از آن محکوم شدند.

خدائیان گفت: قسمتی از پرونده «مفتاح رهنورد» منتهی به صدور حکم شده است. مدیرعامل این شرکت بعد از اینکه حکم بدوی صادر شده بود، فوت شد. ۱۶ نفر دیگر به اتهام شرکت در کلاهبرداری و یا معاونت در این جرم و یا مساعدت در خلاصی متهم از مجازات به ۶ ماه تا ۵ سال حبس و رد اموال محاکمه شدند. قسمت دیگری از پرونده در دادسرا مفتوح است.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص اقدامات این قوه درباره وضعیت بورس گفت: چند پرونده در رابطه با بورس تشکیل شده که یک پرونده مربوط به خرید و نگهداری غیرمجاز رمز ارز بود که در این رابطه مدیرعامل وقت بورس تحت تعقیب قرار گرفت و پرونده مفتوح است.

وی افزود: پرونده دیگری مربوط به یکی از مسئولان وزارت اقتصاد و چند مدیر وقت بورس پیرامون اغوای افراد در جهت معامله و اعلام قیمت‌های دروغین سال گذشته تشکیل شد که هنوز کیفرخواست صادر نشده است. همچنین برای این افراد پرونده انتظامی هم تشکیل شده است.

خداییان  درباره شناسایی گروه‌های تفرقه افکن بین ایرانیان و افغانستانی‌ها گفت: بر اساس قانون ورود یا خروج غیر قانونی از مرزها و یا اشتغال به کار اتباعی که مجوز ندارند، جرم محسوب می‌شود ؛ منتهی مسئولان قوه قضائیه در خصوص مهاجرین افغان با اغماض برخورد کردند و آنها را به دیده مهمان دیدند. انتظار داریم از مهاجرین افغانستانی که وارد کشور می‌شوند  از مراجع رسمی مجوزهای لازم را بگیرند.

وی افزود: در رابطه با اقدامات تفرقه افکنانه شاهد فعالیت دشمنان دو کشور بودیم خوشبختانه با هوشیاری مسئولان دو کشور و به خصوص مردم نتوانستند به اهداف خود برسند. پرونده‌ای در این رابطه تشکیل نشده است و اگر مواردی از سوی مراکز مربوطه اعلام شود پیگیری می‌کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها