کد خبر: 548297
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ ۱۳:۱۶:۵۵
| |

ادعای روسیه: ماریوپل را گرفتیم

به گفته وزیر دفاع روسیه، نیروهای این کشور کل شهر «ماریوپل» در اوکراین به جز کارخانه «آزوفستال» را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

ادعای روسیه: ماریوپل را گرفتیم
کد خبر: 548297
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ ۱۳:۱۶:۵۵

به گفته وزیر دفاع روسیه، نیروهای این کشور کل شهر «ماریوپل» در اوکراین به جز کارخانه «آزوفستال» را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

به گزارش فارس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در دیدار امروز (پنجشنبه) خود با رئیس‌جمهور این کشور به وی گفت که روسیه «ماریوپل» را تحت کنترل خود درآورده است.

شویگو به پوتین گفت کل این شهر به استثنای کارخانه فولاد «آزوفستال» که حدود ۲۰۰۰ شبه‌نظامی اوکراینی هنوز در آن مستقر هستند، به تصرف نیروهای روس درآمده است.

وزیر دفاع روسیه همچنین خبر داد که روسیه بیش از ۱۴۲ هزار غیرنظامی را از ماریوپل تخلیه کرده است. به گفته وی، اوضاع در این شهر آرام است که امکان بازگشت غیرنظامیان را فراهم می‌کند.

به گزارش شبکه «راشا تودی»، پوتین طرح‌های اولیه برای حمله به کارخانه فولاد آزوفستال را که در محاصره نیروهای روس است، به دلیل عدم ضرورت لغو کرد. رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت که مسکو جان نیروهای اوکراینی را که تاسیسات آزوفستال را ترک کنند تضمین می‌کند و با آن‌ها با احترام رفتار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین ضمن تحسین «آزادسازی» ماریوپل توسط نیروهای روسیه، گفت این منطقه صنعتی را مسدود کنید تا حتی یک حشره هم نتواند فرار کند. 

به گفته وزیر دفاع روسیه، حدود ۱۵۰۰ ملی‌گرا در ماریوپل تسلیم شده‌اند، در حالی که باقی‌مانده‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در منطقه صنعتی استفاده می‌کنند.

پیش‌تر «رمضان قدیروف» رئیس منطقه چچن در روسیه و از متحدان قدرتمند پوتین گفته بود که شهر محاصره شده ماریوپل قبل از ظهر امروز (پنجشنبه) به دست نیروهای روسیه خواهد افتاد. او همچنین گفت قبل از وقت ناهار یا بعد از آن، آزوفستال به طور کامل تحت کنترل نیروهای فدراسیون روسیه خواهد بود.

ماریوپل یک بندر استراتژیک در دریای «آزوف» است که در روزهای اخیر در مرکز فشارهای روسیه برای پیوند دادن نیروهای خود در شرق و جنوب اوکراین قرار داشته است. پیش‌تر نیروهای مسلح روسیه به نظامیان اوکراینی در ماریوپل مهلت تسلیم‌ شدن داده بودند. مسکو گفته بود که نیروهای این کشور منطقه شهری ماریوپل را از نظامیان اوکراینی پاکسازی کرده‌اند و تنها گروه کوچکی از آن‌ها در یک کارخانه فولاد در بندر محاصره‌شده جنوبی باقی مانده‌اند.

خبرگزاری رویترز در خصوص اهمیت کنترل روسیه بر این شهر نوشته بود:‌ اگر ماریوپل سقوط کند، این بزرگترین دستاورد روسیه در این جنگ تاکنون خواهد بود. این بندر اصلی منطقه دنباس است، منطقه‌ای متشکل از دو استان در جنوب شرقی که مسکو خواستار واگذاری کامل آن به جدایی‌طلبان است.

پیش از این، «ولودمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت که مردم شهر محاصره شده ماریوپل این اختیار را دارند که در برابر روس‌ها تسلیم شوند یا به جنگ ادامه دهند. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن‌پست» در واکنش به ضرب‌الاجل روسیه برای تسلیم شدن نیروهای اوکراینی در ماریوپل گفت که در صورت کشته شدن نظامیان اوکراینی در ماریوپل، مذاکرات با روسیه متوقف خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها