مرتضی الویری، چهره سیاسی اصلاح‌طلب:

کنترل کردن‌ها هرگز جواب نخواهد داد/ با شلاق زدن لبو فروش و برنج فروش، مشکل حل نمی‌شود

یک چهره سیاسی اصلاح‌ طلب می‌گوید: محال است که اقتصاد کشور نقدینگی حدود ۴۰ درصد داشته باشد، بعد انتظار داشته باشید که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

کنترل کردن‌ها هرگز جواب نخواهد داد/ با شلاق زدن لبو فروش و برنج فروش، مشکل حل نمی‌شود
کد خبر: 548087
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۰۹:۵۱:۵۶

مرتضی الویری، چهره سیاسی اصلاح ‌طلب، در واکنش به اظهارات نمایندگان مبنی بر دسترسی دولت به اطلاعات ناقص و اشتباه گفت: در رابطه با دولت و نوع برخورد آن با مشکلات، می‌توان این گونه برداشت کرد که دولت مشکلات اقتصادی را اولویت‌بندی نکرده و به همین دلیل وقتی همه چیز را مهم تلقی می‌کند و رئیس جمهور بلافاصله در برابر موضوعات موضع‌گیری می‌کند و آن را در اولویت قرار می‌دهد، با وضعیتی روبرو می‌شود که انگار هیچ ‌چیزی را در اولویت قرار نداده است.

به گزارش سایت منیبان، وی افزود: در حال حاضر با مشکلات متنوعی روبرو هستیم که عوامل مختلفی پشت‌ سر آنها است و دولت نمی‌تواند، در یک زمان محدود با آنها مقابله کند. بنابراین لازم است که مشکلات طبقه‌بندی شوند و به هیئت کارشناسی سپرده شود. آنچه به نظر می‌رسد این است که دولت با توان کارشناسی محدود و استفاده نکردن از سلیقه های متفاوت می‌خواهد نه به صورت اولویت‌بندی بلکه به صورت موازی در کنار هم به مشکلات و مسائل بپردازد، که با این وضعیت پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کند.

الویری با تاکید بر بی‌توجهی دولت نسبت به گروه‌ها و دسته‌بندی‌ها تصریح کرد: متأسفانه در رابطه با نوع برخورد دولت با زنان می‌توان به فهرست بلندبالایی از ندانم‌کاری و تنگ نظری اشاره کرد. در حال حاضر گرایش سیاسی در دولت حاکم است که مواردی نظیر بی‌توجهی به نقش زنان و مواردی از این قبیل تبلوری از حضور این گرایش فکری است. دولت در زمینه ارز ۴۲۰۰ تومانی موضع شفاف و روشنی را اتخاذ نکرده و از طرف دیگر به دنبال این است که قیمت‌ها را تثبیت شده نگه دارد، حتی یکی از دولتمردان با نظر غیرکارشناسی، بیان می‌کند که دولت می‌خواهد قیمت‌ها را به سال گذشته برگرداند، در صورتی که حتی افرادی که الفبای اقتصادی را می‌دانند بر این باور هستند که این نظر کاملا غیر کارشناسی و غیرمنطقی است، در حقیقت محال است که اقتصاد کشور نقدینگی حدود ۴۰ درصد داشته باشد، بعد انتظار داشته باشید که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند. اساساً این کنترل کردن‌ها هرگز جواب نخواهد داد چرا که این مقابله کردن با معلول است در حالی که عوامل تورم‌زا در اقتصاد کار خود را می‌کنند با شلاق زدن لبو فروش و برنج فروش، مشکل حل نمی‌شود.

این چهره سیاسی اصلاح ‌طلب با اشاره به عملکرد دولت در قضیه برجام اظهار کرد: در رابطه با برجام بنده با صحبت های دولت و مقام معظم رهبری موافق هستم که برجام همه مسائل ما نیست و نباید همه امور کشور را منتظر برجام بگذاریم چرا که آشفتگی‌ها و مشکلات زیادی در داخل کشور وجود دارد که ارتباطی با برجام ندارند و آن مسائل باید در جای خود حل شوند، اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که برجام و تنشی که در روابط خارجی ما وجود دارد تبدیل به یک گلوگاه جدی شده است.

الویری همچنین خاطرنشان کرد؛ دولتمردان ما نمی‌توانند از این موضوع مهم شانه خالی کنند و بگویند بدون حل کردن تنش‌های خارجی و مسائل بین‌المللی، می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند، بهر حال این یک گلوگاه جدی است و اگر ما رابطه خود را با جامعه بین‌المللی حل و فصل نکنیم و این معضل باقی بماند، روابط مسدود خواهد شد و نمی‌توانیم بگوییم، مستقل از مسائل جهانی و برجام مشکلات مردم را حل می کنیم. لذا بر این باور هستم که در حال از دست دادن فرصت‌های طلایی هستیم و نگرانم که آیندگان مسئولین فعلی را به فرصت سوزی متهم کنند، چرا که در حال حاضر موقعیت‌های مناسب از دست می‌رود و ممکن است ضررهایی به کشور وارد شود که جبران کردن آن امری بسیار دشوار باشد.

وی در واکنش به اینکه دولت از توان کافی برای دست یافتن به توافق برخوردار است؟ یادآور شد: رئیسی باید بدون توجه به نق زدن های غیر کارشناسی منافع ملی را در نظر بگیرد چرا که از این طریق بسیار زودتر می‌تواند به نتیجه برسد. طبیعتاً ما در هیچ مذاکراتی نمی‌توانیم صد در صد خواسته‌های خود را تحقق ببخشیم چرا که طرف مقابل هم به دنبال به حداکثر رساندن یافته‌های خود از درون مذاکرات است، بنابراین اگر هر کدام از طرفین بر روی حرف‌های خود بایستند، توافقی حاصل نخواهد شد لذا معتقدم رئیسی باید نق زدن یک عده خاص که سلیقه‌ای خاص دارند را کنار بگذارد و منافع ملی را در نظر بگیرد چرا که در این صورت توافق، حاصل می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها