معصومه ابتکار، معاونت زنان ریاست جمهوری دولت یازدهم:

به رئیس وقت قوه قضاییه گفتند «لایحه امنیت زنان» برجام حوزه زنان است

معاون زنان دلت روحانی می گوید جبهه‌گیری سیاسی مانع از این شد که لایحه حفظ کرامت و امنیت زنان به سرانجام برسد، به رئیس قوه قضائیه گفته بودند که این لایحه برجام حوزه زنان است و نباید تصویب شود!

به رئیس وقت قوه قضاییه گفتند «لایحه امنیت زنان» برجام حوزه زنان است
کد خبر: 546026
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ ۰۹:۳۸:۰۹

معصومه ابتکار، معاونت رنان ریاست جمهوری دولت یازدهم درباره اقداماتش در خصوص «لایحه حفظ کرامت و تامین امنیت زنان» هنگامی که در معاونت زنان دولت دوازدهم حضور داشت و ضرورت اجرایی شدن این لایحه باتوجه به برخی از اتفاقات رخ داده در کشور، گفت: خشونت، خصوصاً خشونت علیه زنان مسئله‌ای است در همه جوامع موضوع حساسیت‌برانگیز است، که از روش‌ها و طرق مختلف با این مسئله مقابله می‌شود. ما هم در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم سعی کردیم از طرق مختلف یک مواجهه درست با خشونت علیه زنان داشته باشیم تا این مسئله در جامعه به سامان و رفع شود.

به گزارش ایلنا، معاونت زنان در دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: اولین مسئله‌ای که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بسیار درخصوص امنیت زنان اهمیت داشت، بحث آموزش مهارت‌های زندگی  بود که این آموزش به دانش‌آموزان داده شد و طرح گفت‌وگوی ملی خانواده با همین هدف راه‌اندازی شد که مهارت‌های ارتباطی همچون خوب گفتن، خوب شنیدن و خوب  ارتباط برقرار کردن را بتوانیم به نحوی در خانواده‌ها پیش ببریم که جایگزین هرگونه خشونت کلامی و رفتاری شود تا در داخل خانواده‌ها و جامعه افراد یاد بگیرند که صحبت کنند که این طرح با محوریت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم بسیار خوب پیش رفت و ما تقریبا ۲ و نیم میلیون نفر دانش آموز را در این طرح مورد آموزش قرار دادیم.

وی ادامه داد: طرح گفت‌وگوی ملی خانواده با هدف‌گذاری آموزش مربی‌های مختصص در این زمینه با همکاری دانشگاه جامع فرهنگیان و انجمن اولیا و مربیان انجام شد. قصد ما از اجرایی کردن چنین طرحی بحث آموزش و آگاهی‌بخشی در خصوص حقوق کودکان و مخصوصا دانش‌آموزان دختر بود که این مباحث در مدارس بسیار مورد توجه قرار گرفت که باید یادآوری کنم هم خانم مولاوردی به این مسئله توجه داشت و هم ما روی این مسئله در دولت دوازدهم کار کردیم. علاوه بر این یکی از موفقیت‌ها و دستاوردهای آن دوره معاونت زنان در خصوص «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» بود که با حمایت ما اولویتی از مجلس گرفتیم و خوشبختانه در مجلس دهم علیرغم فراز و نشیب‌های فروان و اختلاف‌نظرهای بسیار به ثمر نشست.

معاون زنان و خانواده در دولت دوازدهم یادآور شد: «لایحه حمایت از کودکان و نوجوان» ۱۰ سال به دلیل اختلاف‌نظرها متوقف مانده بود که با پیگیری‌های فراوان بالاخره تصویب شد و شورای نگهبان هم آن را تائید کرد و امروز یک قانون بسیار خوب، پیشرفته و مترقی است و خواهشم این است که روی این قانون رسانه‌ها کار و آن را بیشتر معرفی کنند؛ چراکه در حال حاضر این قانون را داریم که بخش زیادی از مسائل خشونت در ارتباط با کودکان و نوجوانان و دختران جوان را این قانون در برمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش برای «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» برای حقوق‌دانان همان زمان با همکای وزارت دادگستری آغاز شد.

ابتکار گفت: «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» بسیار بحث مهمی است؛ خوشبختانه ما آئین‌نامه این قانون را در هفته‌های آخر دولت تصویب کردیم و امروز قانونی است که کاملا قابلیت اجرا و عملیاتی شدن را دارد. امیدوارم رسانه‌ها به این قانون بیشتر بها دهند و برای اطلاع‌رسانی تلاش کنند؛‌ چراکه آگاهی مردم نسبت به قانون و آگاهی خود کودکان نسبت به حقوق‌شان کلید جلوگیری از بسیاری اتفاقات و بحران‌ها است. یعنی اگر یک نوجوان، دختر و یا کودکی بداند چه حقوقی قانون برایش مترتب است می‌تواند در برابر بسیاری از مسائل خودش شخصاً و یا با کمک خانواده‌اش و مشاوره حقوقی در برابر آسیب‌ها ایستادگی و از اهرم‌های قانونی استفاده کند.

وی ادامه داد: « لایحه حفظ کرامت و تامین امنیت زنان» حدود ۱۰ سال در  دستگاه‌های مختلف در حال رفت و آمد بود. هنگامی که در معاونت زنان مستقر شدم لایحه به قوه قضائیه فرستاده شده بود با این قوه نشست‌های تخصصی برگزار کردیم و خدا را شکر همراهی کردند. قضات، معاونان قوه و دادستان‌ها همراهی خوبی انجام دادند و نهایتاً ماجرا به اینجا رسید که خود رئیس قوه قضائیه آن را امضا کند، متاسفانه در این مسأله ما برخوردهای سیاسی را مشاهده کردیم؛ عده‌ای رفتند مطالب نادرستی را به رئیس قوه منتقل کردند که همین جبهه‌گیری سیاسی مانع از این شد که این لایحه به سرانجام برسد، به رئیس قوه قضائیه گفته بودند که این لایحه برجام حوزه زنان است و نباید تصویب شود!

معاونت زنان در دولت تدبیر و امید یادآور شد: جالب است بدانید در جلسه‌ای که مقام معظم رهبری با دولتی‌ها داشتند، ایشان روی این موضوع تاکید کردند که ما به یک قانون در حوزه زنان نیاز داریم و باز هم در یک جلسه‌ای که در ارتباط با موضوعات آسیب‌های اجتماعی خدمت ایشان رسیدیم، مجدداً تاکید کردند که باید قانونی برای مقابله با خشونت علیه زنان را هرچه زودتر داشته باشیم، آنجا من به آقای صادق لاریجانی اشاره کردم که لایحه دست ایشان است و ما در دولت کارهایمان را کرده‌ایم و هیچ تاخیر و عقب‌ماندگی نداریم ولی متاسفانه ایشان کار را انجام ندادند. آقای رئیسی که رئیس قوه قضائیه شدند سریع به درخواست ما برای بررسی لایحه پاسخ دادند اما به دلیل آنکه تغییرات عمده‌ای در لایحه ایجاد شده بود، دولت مجدداً آن را بررسی کرد و نهایتا به مجلس فرستاد که منتها به مجلس یازدهم رسیدیم که این مجلس متاسفانه ۵ ماه این لایحه را نگه داشت و بعد اعلام وصول کردند که تا به امروز معطل است.

وی افزود: هنگامی که درباره سرنوشت «لایحه حفظ کرامت و تأمین امنیت زنان» در مجلس پرسیدم به من گفتند در کمیسیون‌ها است. انی در حالی است که این لایحه اجماع قوه قضائیه و مجریه را دارد و آقای رئیسی در قامت رئیس دستگاه قضا آن را تائید کرده و اتفاقا امروز هم به دلیل اینکه خود آقای رئیسی رئیس‌جمهور هستند و مخصوصا این که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم است باید به عنوان لایحه‌ای نگاه شود که اجماعی پشتش قرار دارد.

ابتکار تاکید کرد: ضرورت تصویب «لایحه حفظ کرامت و تامین امنیت زنان» بسیار آشکار است، فکر نمی‌کنم کسی در ضرورت داشتن چنین قانونی شبهه داشته باشد. با توجه به جمیع شرایط، ما نیاز به یک قانونی که از زنان حمایت کند، داریم. چرا که درصد عمده خشونت‌هایی که در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد، مطابق گزارش‌های پزشکی و اورژانس اجتماعی علیه زنان است و آنان در حال آسیب دیدن هستند.

وی ادامه داد: عمده آسیب‌های اجتماعی ما در بحث اعتیاد و اختلالات رفتاری است که افراد دارند و بیشترین آسیب‌ها را در این میان زنان و دختران می‌بینند.

معاون زنان در دولت روحانی بیان کرد: در جامعه خشونت‌ها و رفتارهایی که بعضاً جنبه‌های قومیتی داشته باشد، هنوز وجود دارد که نیاز است برای رفع این آسیب‌ها کار فرهنگی در این موضوع  انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: قانون حتما می‌تواند نقش بازدارندگی در برابر بسیاری از خشونت‌ها داشته باشد، البته قانون جنبه آموزش دارد و همان‌طور که درباره قانون حمایت از کودکان و نوجوانان گفتم، این قانون جوانب فرهنگی و آموزشی دارد؛ برای «لایحه حفظ کرامت زنان و تامین امنیت زنان» هم می‌تواند فرهنگ‌سازی داشته باشد. امیدوارم دولت جدید طرح‌هایی که ما در دولت قبل درباره مهارت‌های خوب زیستن آغاز کردیم را ادامه دهد.

ابتکار عنوان کرد: در دولت دوازدهم یک دوره ۱۲ جلدی در خصوص مهارت‌های خوب زیستن تدوین کردیم و آموزش مجازی برگزارکردیم؛ چراکه بحث مهارت‌های زندگی بسیار ضروری است و فقط دانش‌آموزان نیستند که باید آموزش ببینند بلکه آحاد افراد جامعه باید خوب زیستن را فرا بگیرند.

وی تاکید کرد: در یک جامعه مهارت خوب زیستن یک مولفه مهم است که مورد کم‌توجهی قرار گرفته، برای همین هم است که در جامعه شاهد مشکلات و اختلالات رفتاری هستیم. از همین رو است مواردی همچون حادثه اهواز رخ می‌دهد. تاکید می‌کنم سرپوش گذاشتن و یا کم‌توجهی به این مسائل هیچ کمکی نمی‌کند و به بحران‌های دیگری دامن می‌زند خود این احساس ناامنی از فضای خانواده که ممکن است فرد مورد تعرض و آزار قرار بگیرد می‌تواند یکی از عوامل بازدارنده در ازدواج باشد که این احساس می‌تواند دختران جوان را نسبت به ازدواج نگران کند که اگر وارد چنین عقد و قراری شوند، ممکن است آسیب ببینند.

معاون زنان و خانواده در دولت تدبیر و امید افزود: تقاضای من این است که این مسئله را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم و فقط مطالبه خانم‌ها نباشد؛ چرا که این لایحه، لایحه تحکیم خانواده و انسجام اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: بحث مهم دیگر در پیشگیری از بحران‌ها اورژانس اجتماعی است، هنگامی که در معاونت حضور داشتیم یکی از هدف گذاری‌های ما تقویت اورژانس اجتماعی بود به دلیل اینکه مؤثرترین ساز و کار مداخله در آسیب‌های اجتماعی اعزام اوراژانس اجتماعی است، زیرا اگر اورژانس اجتماعی مسئله حادی را در ارتباط با کودک و همسرآزاری تشخیص دهد با همکاری این مجموعه دادستانی و نیروی انتظامی حتما ورود می‌کنند و فرد در معرض آسیب را از آن محدوده خارج می‌کند و به یک خانه امن و خانه سلامت می‌برند که از این آسیب‌ها به دور باشند تا مشاوره لازم حقوقی خانوادگی صورت بگیرد و مشکل برطرف شود.

ابتکار ادامه داد: یک لایحه‌ای را دولت دوازدهم برای تقویت اورژانس اجتماعی و قانون‌مند کردن سازمان اورژانس اجتماعی به مجلس فرستاد که امیدوارم هرچه زودتر پیگیری شود و از مجلس به سازمان اورژانس برود چراکه سازمان اورژانس نیاز به یک پشتوانه قوی دارد.

وی بیان کرد: بیش از ۴۰۰ مرکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور داریم که از ۴۰ مرکز بازدید و از نزدیک فعالیت‌هایشان را مشاهده کردم که بسیار موثر و مفید است و نیاز به تقویت و حمایت دارند و از دولت می‌خواهم این کار را انجام دهد.

ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با فراکسیون زنان مجلس یازدهم جلسه‌ای برای به سرانجام رساندن «لایحه کرامت و امنیت زنان» داشته است یا خیر، گفت: یک جلسه به فراکسیون زنان رفتم و توضیح دادم، یک الی دو بار هم آن‌ها در جلسات ما شرکت کردند اما متاسفامه آن تعاملی که مجلس دهم با دولت دوازدهم داشت مجلس یازدهم نداشت و متاسفانه موضع‌گیری‌های سیاسی مانع از این شد که کاری انجام وشد.

وی تاکید کرد: «لایحه حفظ کرامت و امنیت زنان» جنبه و بعد سیاسی ندارد و مطالبه و ضرورت جامعه ما است و بسیار متاسفم که جریانات رقیب برای اینکه اجازه ندهند کاری انجام شود مانع از آن شدند، چراکه ظاهراً قرار بود در دوره آقای روحانی هیچ اتفاق خوبی نیفتد و هیچ ذهنیتی خوبی از این دولت در یاد مردم شکل نگیرد. از برجام بگیرید تا مسائل دیگر اجازه ندادند در آن دولت رخ دهد.

معاون زنان در دولت دوازدهم تاکید کرد: دولت دوازدهم در مورد «لایحه حفظ کرامت و امنیت زنان» کار بزرگی کرد و این لایحه اکنون در مجلس قرار دارد و این نهاد باید پاسخگو باشد و هیچ بهانه‌ای وجود ندارد؛ جز سلایق شخصی و مسائل جناحی. لایحه‌ای که رهبری به آن اشاره کردند، اجماع بین دو قوه را دارد و فقها درباره‌اش نظر داده‌اند دیگر چه بحثی برایش مانده است؟ امیدوارم هرچه زودتر گام‌های عملی درباره این موضوع برداشته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها