محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس:

دلیل اثر گذار نبودن در حوزه فرهنگ واگذار نکردن کار به مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در عرصه مدیریت به یک فضای سایبرنتیکی نیاز داریم تا در کنار اتکا به سنت های الهی و مردم باوری با رفتار کاملا عالمانه، هوشمندانه و معطوف به اهداف از پیش تعیین شده، امور مختلف را به پیش ببریم.

دلیل اثر گذار نبودن در حوزه فرهنگ واگذار نکردن کار به مردم است
کد خبر: 545293
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۱ ۱۴:۵۴:۴۵

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس صبح امروز در دیدار اعضای ستاد مردمی  کنگره ۱۸هزار شهید خراسان رضوی در مشهد با تاکید بر اینکه فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ نجات بخش جامعه اسلامی است، گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی ضرورت عمق بخشی به فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد و باید این کار را به درستی انجام بدهیم، یعنی هم خوب کار کنیم و هم کار خوب انجام بدهیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این که چگونگی تحقق این دو موضوع یعنی  کار خوب و خوب کار کردن در اتکا به سنت های الهی و مردم باوری است، تصریح کرد: سنت های الهی و مردم باوری دو سنجه ای است که هرکجا از آن فاصله گرفتیم در هر موضوعی از مسائل بین المللی گرفته تا مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، محیط زیستی و نظامی دچار مشکل شده ایم و این را من به تجربه در مقاطع مختلف انقلاب از نوجوانی تاکنون دیده ام و وقتی مطالعه می کنیم هم می بینیم فرهنگ اسلام، مکتب قرآن و مکتب اهل بیت هم همینطور است. 

قالیباف توضیح داد: باور و ایمان نداشتن به «من حیث لا یحتسب» یعنی خیلی اوقات ما کاری را انجام می دهیم که با عقل ابزاری محاسبات ما جواب نمی دهد و از آن کار دست می کشیم، اما اعتماد به سنت های الهی به این معناست که باور داشته باشیم که خداوند قادر است و همه چیز را او هدایت می کند، اساس پیروزی انقلاب اسلامی هم همین سنت های الهی بود، پیروزی در دفاع مقدس و حماسه مدافعان حرم بر اساس همین سنت های الهی بود.

وی تصریح کرد: در همین موضوع سوریه کار به جایی رسید که گلوله اسلحه تروریست ها به کاخ ریاست جمهوری سوریه برخورد می کرد، همه گروه ها از امریکا تا داعش هم بودند ولی شهید سلیمانی و مدافعان حرم ، کسانی که به تعبیر حضرت امام (ره) از پابرهنگان و دلسوخته اسلام و مکتب اهل بیت بودند از سراسر جامعه اسلامی با ساده ترین تجهیزات در برابر آن عظمت و قدرتی که هژمونی آمریکا و غرب داشتند ایستادند؛ آن هم در لحظاتی که امیدی به موفقیت نبود، در آن لحظه ای که به تعبیر سوره احزاب صف مومنین و کفار از هم جدا شد و در لحظه آخر همه چیز عوض شد و در کمتر از یک ماه تغییرات بزرگی در مقابله با تروریست ها ایجاد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دومین شاخص یعنی مردم باوری تاکید کرد: اگر ما احساس می کنیم اقتصادمان ضعیف است به این دلیل است که مردم را از اقتصاد حذف کرده ایم؛ اگر امروز در حوزه فرهنگ اثر گذار نیستیم به این دلیل است که کار را به مردم واگذار نکرده ایم درحالی که حفظ و تداوم انقلاب به دو شاخصه اعتماد به سنت های الهی و مردم باوری بستگی دارد. 

رییس مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود پس از تبیین دوشاخصه اساسی مورد نیاز تحقق کارامدی در جامعه، اظهار داشت: به هر حال با اینکه باور ما عقلانیت متصل به وحی است و هرگز به عقلانیت ابزاری توجهی نداریم اما درست عمل کردن، عقلانی عمل کردن و داشتن برنامه ریزی دقیق هم جزو الزامات کارامدی و تحقق کارخوب و خوب کار کردن است.

وی با بیان این که ما امروز باید بفهمیم که اداره هرکاری ولو برگزاری کنگره شهدا که گرامیداشت یاد شهداست و اراده الهی پشتوانه آن است با رفتارهای مکانیکی و استاتیکی پیش نمی روند، تاکید کرد: حتی با رفتارها و برنامه ریزی دینامیکی هم نمی شود کارها را دقیق و درست به پیش برد، بلکه امروز نیاز به یک فضای سایبرنتیکی در مدیریت داریم؛ حتی در برگزاری کنگره شهدا.

وی خطاب به اعضای ستاد مردمی  کنگره ۱۸هزار شهید خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فکر نکنید چون کار شهدا را انجام می دهید می توانید با هر رفتاری این کار را انجام بدهید؛ در حین اینکه اساس کار، سنت های الهی و مردم باوری است اما باید رفتار کاملا عالمانه و هوشمندانه داشته باشیم. 

محمدباقر قالیباف با بیان این که امروز گفته می شود سرورهای اطلاعاتی و داده های دفاع مقدس هر روز گسترش پیدا کرده و  بروزرسانی شده است، این سوال را مطرح کرد که «آیا جمع اوری داده ها ولو داده های با ارزش می تواند به خودی خود فرهنگ شهدا را حفظ کند»، گفت: قطعا این طور نیست. اگر این داده ها معطوف به هدف نباشد و آن را تبدیل به اهداف ویژه نکنیم از آن ها خروجی و نتیجه ای نگرفته ایم درحالی که انرژی گام دوم انقلاب همین داده هاست.

وی افزود: امروزه جوامع و کشورهایی که اعتقادی به فرهنگ اهل بیت و قرآن ندارند با استفاده از ظرفیت های سایبرنتیکی در حوزه فرهنگی کار کرده اند که حتی برخی جوانان دهه هشتادی و دهه نودی ما را در فضای مجازی جذب خود کرده اند ولی ما از این ظرفیت سایبرنتیکی غافل هستیم. 

وی در همین زمینه اضافه کرد: البته ما هم اقداماتی مثل افسران جنگ نرم را انجام می دهیم ولی چون ساختاری سخت و خشکی برای آن ایجاد می کنیم به نتیجه ای که می خواهیم نمی رسد؛ دلیل این اتفاق آن است که گرچه نیت الهی داریم و به سنت های الهی باور داریم اما مردم را حذف و تصور می کنیم یک جمع محدود می توانند برای همه مردم کاری انجام دهند درحالی که اشتباه می کنیم.

قالیباف اضافه کرد: اگر داده های فرهنگی خود را با استفاده از ابزار روز در بستر مردم و معطوف به هدف ارائه کنیم، هم عظمت فرهنگ خود را به همه جامعه ارائه می کنیم و هم اگر در جایی انحراف یا خطایی دیدیم، آن خطا در همان ساختار و سیستم قابل حل است. 

وی تاکید کرد: من هم بیش از دیگران وظیفه و تکلیف خود می دانم که در این راه کمک و همراه شما باشم و امیدوارم بتوانیم با یک رفتار تشکیلاتی، منسجم و مردمی و با اتکا به باورهایی که اشاره کردم، کارها را به درستی پیش ببریم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اوج موفقیت در فرهنگ ایثار و شهادت و اوج کمک به پویایی نظام ولایی، کارامدی دین در اداره جامعه است و هرکاری انجام می دهیم باید معطوف به این هدف مهم باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها