کد خبر: 544821
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۷ ۰۷:۳۳:۱۲
| |

جدیدترین لایه پدافندی ایران رونمایی شد + عکس

سامانه سلاح پدافند هوایی مجید که با نام تجاری AD-۰۸ نیز شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین سامانه‌های تولید شده توسط صنعت دفاعی کشورمان است که در حقیقت یک سامانه سلاح زمین به هوای با برد و ارتفاع کوتاه است.

جدیدترین لایه پدافندی ایران رونمایی شد + عکس
کد خبر: 544821
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۷ ۰۷:۳۳:۱۲

صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران با رشد کیفی فزاینده خود طی سال‌های اخیر که در برخی موارد توانسته است حتی رکوردهای جهانی را هم جابجا کند، امروز به یکی از نمادهای خودباوری در کشور تبدیل شده به طوریکه حتی در فرهنگ عامه در مواجهه با برخی نارسایی‌ها در کشور، همواره توانمندی‌های صنعتی حوزه دفاع مثال زده می‌شود.

به گزارش ایرنا، عمق صنعت دفاعی کشورمان که صنعت ساخته به دست دانشمندان و متخصصان ایران است امروز چنان فراگیر شده است که توانسته طیف متنوعی از دستاوردهای دفاعی را در حوزه‌های مختلف رزمی و پشتیبانی ایجاد کند که از آنها تحت عنوان تسلیحات ساخت ایران یاد می‌شود و در این گزارش به معرفی یکی از این دستاورهای ساخت ایران خواهیم پرداخت.

سامانه سلاح پدافند هوایی مجید که با نام تجاری AD-۰۸ نیز شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین سامانه‌های تولید شده توسط صنعت دفاعی کشورمان است که در حقیقت یک سامانه سلاح زمین به هوای با برد و ارتفاع کوتاه است و کاربرد آن در آخرین لایه دفاع هوایی مناطق تحت حفاظت است.

مجید که نام آن از نام شهید مدافع حرم مجید قربانخانی الهام گرفته شده است، قابلیت انجام عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارد و می‌تواند به صورت همزمان با ۴ هدف اعم از انواع پهپادها، موشک‌های کروز، بالگردها و دیگر اهداف با قابلیت مانور کم درگیر شود و به سمت آنها موشک شلیک کند.

سامانه سلاح مجید از چهار بخش عمده تشکیل شده است که این چهار بخش شامل سیستم الکترواپتیکی شناسایی و ردیابی اهداف، فرماندهی کنترل آتش، لانچر با چهارعدد محفظه موشک و موشک‌های پدافندی AD-08 است.

پدافند مجید

اصلی‌ترین بخش این سامانه که همان سیستم کشف و رهگیری اهداف است، یک سیستم الکترواپتیکی است که وظیفه کشف هدف و هدایت سیستم را بر عهده دارد. برد این سیستم ۱۵ کیلومتر است و قابلیت کشف ۳۶۰ درجه در سمت و ۰ تا ۱۲ درجه در ارتفاع را دارد.

اما موشک‌های سامانه مجید که به سمت هدف شلیک می‌شوند، موشک‌هایی جدید است که توسط صنایع دفاعی کشورمان توسعه یافته است. این موشک‌ها که AD-08 نام دارند، می‌توانند در حداکثر برد ۸ کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۶ کیلومتری اهداف را منهدم کنند.

پدافند هوایی

نحوه هدایت این موشک‌ها به صورت پسیو (بدون انتشار موج) و از نوع آشیانه‌یاب تصویرساز حرارتی است و همچنین از فیوزهای مجاورتی برخوردارند که باعث افزایش قابلیت اطمینان سامانه جهت انهدام اهداف مورد نظر می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها