کد خبر: 544809
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۱۴:۵۳:۳۳
| |

آیا «انریکه مورا» با پیشنهادهای منطقی به تهران می‌آید؟

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین در حالی به تهران سفر می‌کند که انتظار می‌رود با دست‌پر و پیشنهادهای منطقی که تامین کننده ملاحظات و نگرانی‌های معقول و مشروع ایران باشد به دیدار مقام‌های کشور برود.

آیا «انریکه مورا» با پیشنهادهای منطقی به تهران می‌آید؟
کد خبر: 544809
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۱۴:۵۳:۳۳

انریکه مورا تا ساعاتی دیگر وارد فرودگاه تهران خواهد شد تا با علی باقری کنی رئیس هیات ایرانی در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار کند. احتمال دیدار مورا با سایر مقام‌های کشورمان نیز بر اساس شنیده‌ها وجود دارد.

به گزارش ایرنا، در این سفر یک روزه وی قرار است در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین و مسائل باقی‌مانده گفت‌وگو کند. گفته می‌شود که او سپس راهی واشنگتن خواهد شد تا در همین زمینه با مقام‌های آمریکایی نیز رایزنی کند.

این مقام اروپایی دیشب (جمعه) با انتشار پیامی در توئیتر، هدف از سفرش را تلاش برای رفع اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات و جمع‌بندی گفت وگوها عنوان کرد. وی با گوشه چشمی به وقفه دو هفته‌ای در مذاکرات وین هشدار داد که خیلی چیزها در معرض خطر قرار دارد.

البته گفت‌وگوها در این مدت از پایتخت‌ها ادامه داشته و جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای خود را در مورد آخرین جزئیات پیش‌نویس توافق نهایی از کانال اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی ارائه و بصراحت اعلام کرده که از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد.

دو روز پیش هم نمایندگان ایران و روسیه در وین دیدار و پیرامون مسائل مرتبط با برجام گفت‌وگو کردند. میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات کشورش را در مذاکرات رفع تحریم‌ها بر عهده دارد، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: امروز (پنجشنبه) با سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین دیدار و درباره موضوعات مرتبط با برجام گفتگو کردیم.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دست یابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در سخنانی تصریح کرد که ایران به نتایج مذاکرات وین خوش‌بین و در عین حال جدی است اما از خطوط قرمز ترسیم شده که ناظر بر عدم گذشت از منافع و حقوق مردم کشور است عبور نخواهد کرد.

در آن سوی اقیانوس اطلس، آمریکا هم با ارائه ارزیابی محتاطانه‌ای از روند گفت‌وگو، از یک سو بحث پیشرفت مذاکرات و از سوی دیگر عدم قطعیت توافق وین را مطرح می‌کند. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته عنوان کرد که در چند هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین صورت گرفته «اما هنوز به توافقی دست نیافته‌ایم.» وی در نشستی با خبرنگاران افزود که دستیابی به یک توافق نه قریب الوقوع است و نه قطعی.

این درحالیست که درنتیجه ماه‌ها رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در وین، بالای ۹۸ درصد پیش‌نویس توافق نهایی آماده شده و طرف‌ها سرگرم پانوشته‌های مذاکراتی هستند. برای رسیدن به خط پایان نیز فقط دو مساله از جمله تضمین اقتصادی باقی‌مانده که عبور از آن به تصمیم‌گیری آمریکا بستگی دارد.

ایالات متحده با تناقض در رفتار، تعصبات غلط، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا، مخل روند جمع‌بندی گفت‌ وگوها شده و دست‌یابی به توافق نهایی را با چالش مواجه کرده است. البته امروز جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه کشورمان از مطالبات منطقی ایران در مذاکرات حمایت کرده بود اعلام کرد که ایران و قدرت های جهانی به توافق نهایی «بسیار نزدیک شده اند.»

از این منظر انتظار می‌رود که نماینده او (انریکه مورا) با دست پر و پیشنهادهای منطقی که الزامات دست یابی به توافق خوب و پایدار را محقق می‌سازد به تهران سفر کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها