کد خبر: 540534
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۷:۰۵:۰۰
| |

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بخش عمده‌ای از اختلافات در وین حل شده است

گزارش قالیباف از وضعیت مذاکرات وین/ توافق احیای برجام نیازی به تصویب در مجلس ندارد/ با یک توافق جدید روبه‌رو نیستیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات وین را تشریح و تاکید کرد که بر اساس گفته‌های رئیس مجلس، موارد مهمی از اختلافات بین ایران و طرف مذاکره‌کننده حل و فصل شده و بقیه موارد نیز در دست مذاکره است.

بخش عمده‌ای از اختلافات در وین حل شده است
کد خبر: 540534
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۷:۰۵:۰۰

ورود مذاکرات وین به مراحل حساس و جزئیات فنی درباره احیای توافق برجام، برخی از نمایندگان مجلس یازدهم را حساس کرده است. دامنه این حساسیت‌ها به حدی رسید که در هفته جاری چند نماینده مجلس در خلال بررسی بودجه از زمان تذکر شفاهی در جلسه برای اشاره به موضوع مذاکرات استفاده کردند. این حساسیت‌ها که عموماً نیز از جانب چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در مجلس رسانه‌ای شد، به تشکیل جلسه غیرعلنی صبح امروز درباره مذاکرات وین و گزارش‌دهی رئیس مجلس از این مذاکرات به نمایندگان منجر شد.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین درباره جزئیات این جلسه گفت: آقای قالیباف در این جلسه بر این نکته تاکید داشتند که بخش عمده‌ای از اختلافات حل و فصل شده و تنها چند مورد باقی مانده که در دست مذاکره است.

او ادامه داد: برداشتن تحریم‌ها، عدم دسته‌بندی تحریم‌ها به انواع و اقسام، و تضمین لغو تحریم‌ها از سوی غربی‌ها از جمله خواسته‌های ایران در مذاکرات است که تا به امروز پیگیری شده است.

نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان ادامه‌دار شدن و گذشت زمان در مذاکرات را به ضرر ایران می‌دانند گفت: من چنین برداشتی ندارم چراکه به هر حال این مذاکرات در سطحی از پیچیدگی قرار دارد که توافق به راحتی حاصل نمی‌شود و نباید در این باره نیز شتاب‌زده عمل کرد چون متضرر سپری شدن زمان، قطعاً ایران نخواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی درباره لزوم بررسی توافق احیای برجام در مجلس بر اساس قانون اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها نیز توضیح داد: در متن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بر چنین موضوعی تاکید نشده که توافق احیای برجام نیازمند بررسی و تصویب در مجلس است.

او ادامه داد: اگر توافق حاصل‌شده از مذاکرات وین «احیای برجام» باشد، با توجه به اینکه پیش از این یک بار توافق برجام در مجلس نهم رأی‌گیری شده است، لازم نیست در مجلس مورد بررسی و رأی‌گیری قرار گیرد؛ اما اگر توافق جدید با تعهدات و تکالیف جدید داشته باشیم، این قرارداد جدید تلقی می‌شود و مطابق قانون اساسی باید دوباره در مجلس رأی‌گیری شود.

رحیمی‌جهان‌آبادی خاطرنشان کرد: گزارش آقای قالیباف و کمیسیون امنیت ملی می‌گوید توافقی که ممکن است در روزهای آتی دست بدهد چیزی فراتر از «احیای برجام» نیست، بنابراین ما با یک توافق جدید روبه‌رو نیستیم.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه نمایندگان خواهان رعایت موارد مندرج در قانون اقدام راهبردی در احیای برجام هستند، در پایان تاکید کرد: روز دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با آقای امیرعبداللهیان و معاونان ایشان درباره وضعیت و خروجی فعلی مذاکرات وین جلسه خواهیم داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها