کد خبر: 539295
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۰۷:۱۱:۰۰
| |

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه:

راهبری مذاکرات وین بر عهده شورای عالی امنیت ملی است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت: شورای عالی امنیت ملی، راهبری مذاکرات در وین را در دست دارد.

راهبری مذاکرات وین بر عهده شورای عالی امنیت ملی است
کد خبر: 539295
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۰۷:۱۱:۰۰

روز گذشته 250 نماینده مجلس خطاب به ابراهیم رییسی شروط یک توافق خوب از نظر مجلس را برشمردند که سه مورد آن به این شرح بوده: دولت تروریست امریکا و تروییکای اروپایی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی‌شوند، از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد و تحریم‌ها به بهانه‌های هسته‌ای، تروریسم، موشکی، حقوق بشر از جمله تحریم‌های آیسا، کاتسا و U-Turnرا لغو می‌کنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، برخی از این شروط به گواه کارشناسان این حوزه عملا غیرممکن و نشدنی است. همزمان از دولت خواسته شده که باتوجه به قانون قبلی مجلس، متن توافق را پس از حصول برای تایید به مجلس بفرستد. از آنجا که طبق نص صریح رهبری وزارت خارجه مجری سیاست‌های نظام است، پاسخ شما به این درخواست‌ها از هیات مذاکره‌کننده چیست و چه نقشی برای شورای عالی امنیت ملی در صورت بروز اختلاف میان دولت و مجلس در این زمینه قائل هستید؟

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: شورای عالی امنیت ملی، راهبری مذاکرات در وین را در دست دارد. سران سه قوه طبیعتا در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند، از جمله رییس محترم مجالس شورای اسلامی که در شورای عالی امنیت ملی هستند و درمورد جزییات مباحث در جریان قراردارند. علاوه بر این در همین یکی، دو ماهه اخیر چندین‌بار آقای دکتر امیرعبداللهیان [وزیر امور خارجه] هم در صحن مجلس با همه نمایندگان، هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی صحبت کرده‌اند که من هم [در این جلسات] حاضر بودم. [علاوه بر این] هم جناب دکتر باقری [معاون سیاسی وزیر امورخارجه و رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در وین] با نمایندگان ملت صحبت کرده‌اند.اصل تفکیک قوا، اصل بسیار محترم و اصل وزین وثیقی در سپهر سیاست داخلی ایران است. قانون اساسی این تفکیک قوا را کاملا به‌رسمیت می‌شناسد؛ تفکیک قوایی که در یک هماهنگی و هارمونی درست با همدیگر کار می‌کنند.ما صدای نمایندگان ملت را هم خصوصی و هم در علن شنیده‌ایم و دولت تمام تلاشش را کرده است و باز هم می‌کند که در چارچوب نظرات اجرایی و قابل اجرای نمایندگان ملت قدم بردارد. طبیعی است که تصمیم نهایی به عنوان نهادی که مرجع تصمیم‌گیری نهایی در مورد پرونده [مذاکرات] وین است، با شورای عالی امنیت ملی است. طبیعی است برخی مطالبات اجرایی شده‌اند و در مورد برخی خطوط قرمز قطعا کوتاه نخواهیم آمد و برخی نکات دیگر هم هست که شاید تصمیم آن به شورای عالی امنیت ملی برگردد.

 

لاوروف: با کمک ایران  به حل بحران سوریه ادامه می‌دهیم 

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه خطاب به شرکت‌کنندگان در یازدهمین «کنفرانس خاورمیانه» به میزبانی «باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی والدای» گفت که مسکو قصد دارد در نشست آتی وزرای خارجه گروه آستانه در مورد سوریه که به ابتکار ترکیه برگزار می‌شود، شرکت کند. به گزارش خبرگزاری «تاس»، سخنان «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه خطاب به حضار توسط «میخاییل بوگدانوف» فرستاده ویژه رییس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا قرائت شد. لاوروف خطاب به حاضران در این نشست گفت: «گروه آستانه موثرترین ساز و کار برای تلاش‌های بین‌المللی با هدف تسهیل روند حل و فصل سوریه است و مکانی است که ما به تعامل با شرکای ترکیه‌ای و ایرانی خود ادامه می‌دهیم. ما به زودی قصد داریم مواضع خود را در نشست وزیران امور خارجه که توسط ترکیه آغاز شد، مطرح کنیم.» یک منبع وزارت خارجه ترکیه پیش‌تر گفته بود که لاوروف در تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود تایید کرده که در نشست دیپلماتیکی که قرار است در ۱۱ تا ۱۳ مارس (جمعه ۲۰ تا یکشنبه ۲۱ اسفند) در شهر «آنتالیا» برگزار شود و همچنین در نشست آستانه درباره سوریه شرکت خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها