رئیسیان، وکیل دادگستری:

امیدواریم به دلیل بیماری صعب‌العلاج لیلا حسین‌زاده مجازات حبس تغییر کند

امیر رئیسیان درباره پرونده موکل خود لیلا حسین‌زاده گفت: با توجه به اینکه پزشکی قانونی در محکومیت قبلی موکلم، بیماری صعب‌العلاج او را احراز کرده بود حالا نگران این هستیم که در محکومیت جدید و رفتن او به زندان، بیماری او عود کند.

امیدواریم به دلیل بیماری صعب‌العلاج لیلا حسین‌زاده مجازات حبس تغییر کند
کد خبر: 533034
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۱۱:۴۸:۵۵

امیر رئیسیان، وکیل حقوقی لیلا حسین‌زاده فعال دانشجویی که ماه گذشته بازداشت شده بود درباره آخرین وضعیت پرونده موکل خود گفت: اخیرا پرونده موکلم که رای بدوی آن در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود، حکم تجدیدنظرش در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. او به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس محکوم شد که موضوع آن برگزاری جشن تولد در دی ماه ۹۷ برای محمد شریفی‌مقدم از دوستان و هم‌دانشگاهی‌های موکلم است. حکم قبلی خانم حسین‌زاده در سال ۹۶ و مربوط به حوادث دی ماه همان سال صادر شده بود، در شعبه ۳۶ و در سال ۹۸  تایید شد. یکی از علل تایید حکم قبلی ایشان، برگزاری همین مراسم جشن تولد بود که تصاویر آن توسط ضابط در دادگاه تجدیدنظر ارائه شد و دادنامه‌ بدوی شعبه ۲۶ در آن پرونده در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در جریان اجرای حکم، به علت اینکه خانم حسین‌زاده، بیماری صعب‌العلاج داشت و مشمول عدم تحمل کیفر شد، طبق بخشنامه‌ ریاست قبلی قوه قضائیه، موکلم خانم حسین‌زاده به قید فوریت آزاد شد. اما در پرونده جدید، موکلم دوباره با همین اقدامات، یعنی مراسم جشن تولد که در تایید حکم قبلی تاثیرگذار بوده مجددا محکوم شده است و بعد از تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر، اخیرا در ۱۸ دی ماه سال ۱۴۰۰ ابلاغیه برای اجرای حکم به موکلم رسیده تا او خودش را برای تحمل حبس معرفی کند.

رئیسیان درباره بازداشت لیلا حسین‌زاده در ۱۶ آذر گذشته گفت:‌ موکلم در این روز در منزل میزبانش در ساعت ۱۲ شب بازداشت شد و بر اساس اتهامات اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی تفهیم اتهام شده ولی گویا مصداق اتهام نیز گفته نشده است. در نهایت، قرار بازداشت تبدیل به قرار وثیقه شد و لیلا حسین‌زاده با تامین وثیقه ۱.۵ میلیاردی آزاد شد اما همچنان آن پرونده مفتوح است و به مرحله رسیدگی در دادگاه نرسیده است.  

این وکیل دادگستری افزود: موضوع مهمی که درباره موکلم خانم حسین‌زاده وجود دارد این است که در پرونده قبلی،  پزشکی قانونی بیماری صعب‌العلاج او که وضعیت حادی دارد احراز کرده و در نظریه خود در پرونده قبلیِ او که منتهی به آزادی شد صریحا عدم تحمل قطعی کیفر حبس را تایید کرده است. به این معنی است که وضعیت عدم تحمل کیفر حبس برای او زمان‌مند نیست و به صورت قطعی این موضوع باعث تشدید بیماری می‌شود که وضعیت خطرناکی خواهد بود و به همین علت موکلم آزاد شد. حالا در پرونده جدید، علیرغم اینکه به دادگاه بدوی و تجدیدنظر گفته شد اگر مجرمیت او ثابت شود، باید مجازات دیگری به غیر از حبس تعیین شود اما توجهی به آن نشد.

وی گفت: حالا که حکم در مرحله اجرا است امیدواریم بحث سلامتی لیلا حسین‌زاده در نظر گرفته شده و مجازات حبس تغییر یابد. مراتب اعمال ماده ۵۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری صورت بگیرد تا حبس باعث تشدید این بیماری نشود که اگر این اتفاق بیافتد آسیب به سلامتی برگشت‌ناپذیر و غیرقابل پیشگیری خواهد بود. در نتیجه نگرانی این را داریم که قبل از آن که پزشکی قانونی تایید کند، ایشان به زندان معرفی شود و موضوع پزشکی قانونی به تعویق بیافتد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها