کد خبر: 531676
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۰۸:۴۶:۲۰
| |

سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح:

واقعیات دفاع مقدس رابا زبان هنر برای نسل‌های آتی بیان کنیم

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت:باید به ابهامات و سوالات نسل جوان به خوبی پاسخ داده شود و آنها درک کنند که چگونه یک ملت با همه تحریم‌ها و فشارها و تهاجمات سنگین همه قدرت‌های روز جهان و بدون یار و یاور این گونه ایستادگی کرد.

واقعیات دفاع مقدس رابا زبان هنر برای نسل‌های آتی بیان کنیم
کد خبر: 531676
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۰۸:۴۶:۲۰

سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گفت:باید به ابهامات و سوالات نسل جوان به خوبی پاسخ داده شود و آنها درک کنند که چگونه یک ملت با همه تحریم‌ها و فشارها و تهاجمات سنگین همه قدرت‌های روز جهان و بدون یار و یاور این گونه ایستادگی کرد و سربلند از دفاع مقدس بیرون آمد. پیشکسوتان دفاع مقدس باید این تجربه‌ها و ارزش‌ها را به نسل آینده برسانند.

به گزارش ایسنا سرلشکر باقری با اشاره به ضرورت پرداختن به موضوع دفاع مقدس بیان کرد: بنده به تمامی کارکنان‌ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خداقوت عرض می‌کنم؛ عزیزانی که در بخش‌های مختلف با رویکردی جهادی و فعالیتی در شأن دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مشغول انجام مسئولیت‌های سنگین هستند و کشور را از عطر شهدا و تاریخ پر عظمت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آکنده می کنند. إن‌شاءلله با ابتکارات و تلاش‌های جهادی، هرچه بیشتر و به برکت دعای حضرت ولی عصر (عج) روز به روز موفق‌تر از گذشته در این عرصه عمل کرده و گام‌های اساسی بردارید.

وی با اشاره به اهمیت تبیین  تاریخ دفاع مقدس گفت:  به هر میزانی که در این رابطه بکوشیم باز هم نخواهیم توانست اهمیت و جایگاه دفاع مقدس را در تاریخ کشور، منطقه و سراسر جهان بیان کنیم. ملت‌ها براساس اتفاقات بزرگ تاریخی‌شان رشد می‌کنند و ساخته می‌شوند و افق‌های جدیدی برایشان ایجاد می‌شود و بالعکس چنانچه نتوانند از تاریخ خود بهره لازم را ببرند آینده‌ای تاریک برای خود رقم خواهند زد. ملت ایران بعد از سال‌ها و قرن‌ها حقارت توانست با لطف خداوند و رهبری روحانیت به ویژه حضرت امام راحل، انقلاب اسلامی را شکل دهد و بعد از آن توطئه‌های متعدد و جنگ بزرگی علیه ملت ما تحمیل شد. ملت بزرگ ما در هشت سال دفاع مقدس توانست با دست خالی به گونه‌ای ایستادگی کند که افتخار بزرگی را رقم بزند.

وی اظهار کرد:گذر زمان و شکل‌گیری نسل بعدی می‌تواند منجر به فراموشی و غبار گرفتگی و زنگار زدگی آن اتفاق بزرگ شود. دروغ پراکنی دشمنان می‌تواند واقعیت درخشان آن دوران را به شکل دیگری برای نسل‌های بعدی به نمایش بگذارد. آنچه که می‌تواند از آن خطرها جلوگیری کند آن است که واقعیات دفاع مقدس را بتوانیم بدون تحریف، اغراق و دروغ، با زبان هنر و زبان‌های متعدد هنری و جذاب برای نسل‌های آتی بیان کنیم و این خود به خود موجب کنار رفتن غبارها و زنگارها و نقش بر آب شدن توطئه‌ها می‌شود و خودبه‌خود نسلی با همان روحیات را می‌تواند تربیت کند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به  اینکه فعالیت در حوزه دفاع مقدس مسئولیت و فوق العاده سنگین است، توضیح داد: آنچه یک ملت را می‌سازد این روحیه و فرهنگ است و گرنه فناوری روز و اقتصاد روز و چیزهای دیگر که در جهان دیده می‌شود به دلیل عدم بنیادهای قوی ناپایدار است و منجر به تباهی و فساد خواهد شد.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: مسئولیتی که مسئولین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر عهده دارند سنگین است و روز به روز باید توسعه پیدا کند تا مخاطب بیشتری را جذب کند. بنده هم در حد توفیقی که پیدا می‌کنم و فرصتی که به دست می‌آورم چه در تهران و سفرهای استانی دائماً تلاش می‌کنم که در خدمت عزیزان باشم. امروز در استان فارس با رونمایی از یادمان نما، کار زیبایی انجام شد و  امیدوارم با تلاش عزیزان، این موزه‌ها به عنوان مرکز فرهنگی و دفاع مقدس محل گرد آمدن و تبادل اندیشه و نظر و خوشه چینی جوانان قرار بگیرد و خاطرات و واقعیات دفاع مقدس بیان بشود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه طبیعی است در این فرآیند ملاحظات و ریزه‌کاری‌های فراوانی وجود داشته باشد، گفت: در زمینه طراحی و اجرای موزه‌های دفاع مقدس ثابت کردید که می‌توانید کارهای متعددی انجام بدهید و خوشحالم  که پروژه‌های متعددی در راستای درک واقعیات دفاع مقدس  از طریق موزه‌ها تبیین شده است.  

سرلشکر باقری همچنین گفت: انتظار داریم روحیه مقاومت در جامعه ارتقا پیدا کند و گفتمان انقلاب اسلامی درجامعه رواج یابد و در نسل‌های آینده نهادینه شود.علاوه بر این، انتظار داریم وحدت و یکپارچگی ملی در کشور ما عمق بیشتری پیدا کند و اگر انتظار داریم که مردم و جوانان به قدرت الهی و صدق و دعای الهی اعتقاد قلبی داشته باشند. امید به آینده و امید به توان ملی و خود اتکایی در مردم تقویت شود. همچنین انتظار داریم اراده و انگیزه و تاب آوری در برابر سختی‌ها و مشکلات افزایش یابد.  یکی از راه‌های آن این است که واقعیاتی که در مقطع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اتفاق افتاده به خوبی به نسل حاضر منتقل شود و در جان و روح جوانان ما بنشیند.

وی با یادآوری این نکته که ما در ابتدای دوران بیانیه گام دوم انقلاب هستیم، بیان کرد: با این بیانیه ارزشمند که رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین کرده‌اند قرار است یک نسل بزرگی در ۴۰ سال آینده راه پرشکوه گذشته را بهتر و هم آرمانی‌تر با پیشرفت بهتر طی کنند. درک و بیان همسانی‌ها و ویژگی‌ها که از دهه ابتدای انقلاب و دفاع مقدس و ۴۰ سال اول می‌تواند برای ۴۰ سال دوم قابل استفاده و توشه راه باشد. بنابراین تبیین این بیانیه مسئولیت دیگری است که شما در این بنیاد دارید.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جریان مقاومت تأکید کرد: مسئله محور مقاومت و تأثیر دفاع مقدس و شکل‌گیری محور مقاومت و توسعه آن به نقش آفرینی بی‌نظیری که این محور دارد از موضوعات اساسی است که دوستان باید در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به آن بپردازند. بخشی ارزشمند از موزه ملی دفاع مقدس به موضوع محور مقاومت اختصاص پیدا کرده و آثاری از تلاش‌های شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در اینجا آماده شده است و طبیعتاً بخش‌هایی از آن باید تکثیر شود و به استان‌ها برود تا مردم و خانواده‌های شهدای حرم و نسل فعلی و آتی از واقعیتی که اتفاق افتاده مطلع باشند.  اگر چنین فعالیت‌هایی نبود نه تنها کشورهای از منطقه اکنون در اختیار حکومت‌هایی از جنس داعش و امثال آن بودند بلکه امنیت مرزها و استان‌های مرزی و سراسر کشور دچار خطر و تهدید اساسی می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که دشمنان تلاش می‌کند در کشور ایجاد کند ایجاد تفرقه و آسیب و وحدت ملی و انسجام ملی با بهره‌گیری از نعمت تنوع قومی و ویژگی‌های مذهبی کشور است اما دفاع مقدس در جهت ایجاد انسجام از طریق ظرفیت‌های قومی و ویژگی‌های مذهبی کارنامه درخشانی دارد.

سرلشکر باقری یادآور شد: لازم است تأکید کنم کارهایی که انجام می‌شود بیش از همه باید جامعه هدف جوان، نوجوان و کودک را  مخاطب قرار دهد. باید جوانان، نوجوانان و کودکان ما هم دوران پر افتخار گذشته و دفاع مقدس را درک کنند. چرا که این گروه اکنون در معرض شدیدترین تهاجمات فرهنگی به واسطه فضای مجازی و سایر ابعاد قرار دارند. طبیعتاً سازندگان آینده کشور و جامعه نسل جوان ما خواهند بود و طبیعتاً تهاجم فرهنگی مانند موریانه می تواند بنیادهای فکری و نسل آینده را دچار سستی کند. توجه به استحکام فرهنگی یک ضرورت است چون می‌تواند جوانان را از راه پر خیر و نشیب آینده عبور دهد.

ادامه دارد....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها