ماجرای دیدارهای حسن روحانی با لاریجانی و مقام معظم رهبری چه بود؟

حسن روحانی چند هفته پیش طبق خبری که اخیرا منتشر شد به دیدار رهبری رفت و همه منتظر جزئیات آن هستند اما حالا خبر رسیده که او بعد از انتخابات با علی لاریجانی کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات سیزدهم نیز دیدار کرده است.

ماجرای دیدارهای حسن روحانی با لاریجانی و مقام معظم رهبری چه بود؟
کد خبر: 529156
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۲:۵۰:۱۷

حسن روحانی حدود ۵ ماه پیش کلید ساختمان پاستور را به سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم داد. از آن روز تا به الان، او نه با رسانه‌ای مصاحبه کرده و به جز ۳ توئیت که اولی درباره، میلاد پیامبر،  سالروز تاسیس شورای عالی امنیت ملی و دیگری درباره محکوم کردن کشتار بی‌رحمانه در قندوز توسط طالبان بود دیگر هیچ حرکت سیاسی انجام نداد و به نوعی بعد از دوران ریاست جمهوری روزه سکوت در پیش گرفته است.

به گزارش ایلنا،‌ اما در این بین، محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا خبر از ملاقات حسن روحانی با رهبری داد. وی در صفحه توییتری خود نوشت: «حتی اگر از محتوای دیدار اخیر یک‌ساعته حسن روحانی با رهبر معظم انقلاب هیچ خبری منتشر نشود، اصل خبر پیام مهمی دارد برای اهالی سیاست؛ چه راست، چه چپ، چه دلواپس، چه...» خبری که در همان روز توسط یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نزدیک به رئیس‌جمهور دوران اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تایید شد. جواد امام اعلام کرد که این دیدار چند هفته پیش انجام شده و روحانی در گزارشی که به دوستانش داده از محتوای رد و بدل شده در این گفت‌وگو احساس رضایت داشته است.

پیش از این نیز در خبر غیررسمی که حالا رسمی شده، آمده بود که حسن روحانی رییس‌جمهور سابق برای دیدار با رهبر انقلاب درخواست ملاقات فرستاده که در نهایت این دیدار به طور خصوصی انجام شده است. در جزئیات غیررسمی این دیدار آمده که حسن روحانی درباره عملکرد دولت به ویژه در ماه‌های پایانی منتهی به تحویل دولت جدید به رهبری گزارش داده است.

هر چند که برخی خبرها حاکی از آن بود که روحانی پس از پایان ۸ سال حضور در پاستور برای استراحت به کیش رفته بود حالا پس از انتشار خبر دیدار روحانی با رهبری، شایعه شده است که رئیس دولت تدبیر و امید در کنار دیدار با رهبری با چهره‌های شاخص سیاسی کشور همچون علی لاریجانی رئیس مجلس پیشین و کاندیدای رد صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و علی اکبر ناطق نوری سومین رئیس مجلس شورای دیدار داشته است.

البته لازم به ذکر است که عزت الله یوسفیان ملاء نماینده پیشین مجلس و از نزدیکان علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اعلام کرد که دیداری میان علی لاریجانی و حسن روحانی با موضوع برنامه‌ریزی برای حل مسائل کشور اتفاق نیفتاده است.

اما طبق شنیده‌های ایلنا در کنار شایعه دیدار روحانی با لاریجانی، جزئیات غیررسمی از دیدار روحانی با رهبری منتشر شده است. در یکی از این روایت‌های غیررسمی آمده است که روحانی به رهبری از سه کار مهم دولت از جمله حجم دلار نقد در خزانه، خرید ۱۰۰ میلیون واکسن کرونا، رساندن برجام به مرحله آخر و امضا آن برای تحویل به دولت سیزدهم گزارش داده است.

در روایت دیگری آمده که جلسه دیدار روحانی با رهبری آنچنان خوب پیش نرفته و رهبری از خالی بودن خزانه و شرایط تحویل آن به دولت جدید انتقاد کرده‌اند. اما نکته دیگری که در فضای رسانه‌ای به آن اشاره شده این بود که براساس آنچه که در گذشته اتفاق می‌افتاد معمولا روسای‌جمهور بعد از پایان دوره‌شان به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌شدند اما گویا، رهبری حتی پیشنهادی هم در این موضوع به روحانی نداده‌اند.

در روایت غیر رسمی دیگری که در رسانه‌ها به آن اشاره شده و صحت آن بعید به نظر می‌رسد، آمده است که در ملاقات حسن روحانی با رهبری، وی خودش را برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت به رهبری پیشنهاد داده اما رهبری به دلیل آنکه وی در جلسات مجمع حاضر نبوده این پیشنهاد را رد و از او درباره این موضوع نیز انتقاداتی کرده‌اند.

یکی دیگر از روایت‌ها هم این بود که روحانی درباره پرونده سیف و احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی که به هشت و ده سال محکوم شده بودند، گزارش داده و نسبت به برخورد صورت گرفته با آنها ابراز گلایه کرده تا جایی که رهبری در نامه خود به قوه قضائیه دستور دادند تا حکم جائرانه داده نشود که این حکم نیز توسط دیوان عالی نقض شد.

محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا در گفت‌وگو با ایلنا، بعد از انتشار خبر ملاقات روحانی با رهبری گفت: اطلاعاتی از جزئیات این ملاقات ندارم.

وی درباره شایعه دیدار روحانی با لاریجانی گفت که این دو با یکدیگر بعد از انتخابات ملاقات کردند اما اینکه در آن دیدار چه صحبت‌هایی رد بدل شده اطلاعی ندارد.

مهاجری در ادامه گفت: آقای روحانی بعد از دوران ریاست جمهوری تصمیم گرفت تا استراحت کند و حالا تصمیمی اتخاذ کرده که حرکت‌هایی انجام دهد و معنای این رفتارها لزوما این نیست که بخواهد فعالیت سیاسی انجام دهد. همچنین که قصد انحصارطلبی هم ندارد. آقای روحانی به دنبال این است که با تعدادی از شخصیت‌هایی که آشنا هستند، دیدارهایی داشته باشد و حالا اینکه در آن دیدارها چه صحبت‌هایی رد و بدل می‌شود، موضوع ثانویه است. موضوع اولیه آن است، وقتی دوره ریاست جمهوری او به پایان رسید و از او خواسته بودند که به انزوا برود، خلاف آن رفتار کرده و خواسته به نوعی فعال‌تر عمل کند.

وی درباره آینده حسن روحانی هم گفت: روند حضور آقای روحانی در کشور یک مسیر منطقی بود. یعنی او نماینده مجلس بود، عضو کمیسیون دفاع شد، در زمان جنگ مسئولیت داشت، بعد از آن به عضویت مجلس خبرگان درآمد، عضو دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک شد، در دولت اصلاحات مسئول مذاکره میان ایران و اروپا شد، اما در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد فعالیت جدی سیاسی نداشت ولی بعد از آن هم دو دوره رئیس‌جمهور ‌شد. آقای روحانی آدم همیشه در صحنه‌ای بود و در جایی حضور و خروج جنجالی نداشته است. از این به بعد نیز در همان حد و ترازی که حضور داشته باقی می‌ماند، منهای اینکه به سن بازنشستگی سیاسی رسیده و فعالیت سیاسی کمتری خواهد داشت.

با این توضیحات باید دید آیا روحانی که این روزها پیش‌بینی می‌شود فعال‌تر از ماه‌های گذشته ظاهر شود آیا واکنشی نسبت به روایت‌های ضد و نقیض مطرح شده درباره دیدارهایش خواهد داشت و به شرح آنچه در این مدت گذشته خواهد پرداخت یا ترجیح می‌دهد در جنگ روایت‌ها همچنان به صورت چراغ خاموش به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها