کد خبر: 528071
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

جدال ناتمام علی لاریجانی و شورای نگهبان

لاریجانی بعد از سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، بارها از شورای نگهبان خواست مهر محرمانگی را از نامه دلایل رد صلاحیتش بردارند تا بتواند آن را منتشر کند. اما شورای نگهبان و سخنگوی آن هر وقت در مقابل پرسش خبرنگاران درباره درخواست رئیس سابق مجلس قرار گرفتند، از پاسخ سر باز زدند.

حجم ویدیو: 6.71M | مدت زمان ویدیو: 00:02:36 دانلود ویدیو
کد خبر: 528071
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۰۹:۰۰:۰۰

ماجرای رد صلاحیت‌ها در انتخابات، یا آن‌طور که شورای نگهبان می‌گوید عدم احراز صلاحیت،‌ همیشه در ایران جنجالی و حاشیه‌ساز بوده است.

جدیدترین حاشیه‌ هم مربوط به اعتراض علی لاریجانی به رد صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است.

لاریجانی بعد از سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، بارها از شورای نگهبان خواست مهر محرمانگی را از نامه دلایل رد صلاحیتش بردارند تا بتواند آن را منتشر کند. اما شورای نگهبان و سخنگوی آن هر وقت در مقابل پرسش خبرنگاران درباره درخواست رئیس سابق مجلس قرار گرفتند، از پاسخ سر باز زدند و توپ را به زمین علی لاریجانی شوت کردند.

ماجرای این جدال اما با افشای نامه محرمانه شورای نگهبان که در آن دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی مطرح شده بود وارد فاز تازه‌ای شد.

بعد از انتشار این نامه محرمانه، بلافاصله متنی 30 صفحه‌ای از علی لاریجانی خطاب به شورای نگهبان در دسترس قرار گرفت که در آن رئیس ۱۲ سال پارلمان ایران به دلایل شورای نگهبان برای رد صلاحیت خود پاسخ داده بود. 

لاریجانی در بخشی از نامه مفصل خود نوشته بود: «مطالبی که به عنوان دلایل، مذکور افتاده، اشتباهات فاحشی دارد که با توجه به شأن دینی و اخلاقی فقهای محترم آن شورا، به نظر می‌رسد یک جریان اطلاعاتی، امنیتی با برنامه‌ای خاص این اطلاعات غلط را ارائه نموده که علاوه بر ظلم به این جانب و خانواده‌ام، متاسفانه به جایگاه آن شورا و نظام لطمه وارد نموده است.»

انتشار این نامه‌ها، علاوه بر واکنش‌های بسیار در میان افکار عمومی و سیاسیون، موجب شد چهره‌های دیگری مانند علی مطهری هم دریافت نامه مکتوب برای دلایل رد صلاحیت خود را خواستار شوند. 

در هر صورت انتشار این نامه‌ها ممکن است دردسرهای جدیدی برای لاریجانی به همراه داشته باشد. خداییان، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی درباره انتشار نامه محرمانه رد صلاحیت علی لاریجانی گفت: «انتشار نامه‌ای که مهر محرمانه دارد جرم است و اگر منبع انتشار این نامه مشخص شود، قابلیت پیگرد قانونی دارد.»

حالا با بروز وقایع جدید در این ماجرا باید دید نهایتاً شورای نگهبان از مواضع خود کوتاه می‌آید یا تمام هزینه‌های این تلاش برای تحقق قانون اساسی متوجه لاریجانی خواهد شد.

تدوین: بهنام افشاری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها