کد خبر: 527746
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۵:۰۰:۵۹
| |

منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه:

آمریکا در بدترین شرایط خود به سر می‌برد / رفتار تیم مذاکره‌کننده ایران نمایشی نیست

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اکنون آمریکا در بدترین شرایط خود به سر می‌برد، گفت: ایران همواره به لحاظ منطق مذاکراتی، بر طرف مقابل پیروز بوده و می‌توانیم با فعال کردن برخی ظرفیت‌های غیررسمی، در عمل هم بر جبهه مقابل موفق شویم.

آمریکا در بدترین شرایط خود به سر می‌برد / رفتار تیم مذاکره‌کننده ایران نمایشی نیست
کد خبر: 527746
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۵:۰۰:۵۹

نشست «ارزیابی دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین و راهبردهای پیش روی آن» از «سلسله نشست‌های تخصصی تقابل تمدنی ایران و آمریکا» توسط مرکز مطالعات آمریکا در پژوهشکده مشترک شهید صدر(ره) با حضور اساتید و کارشناسان مسائل آمریکا و بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش فارس، منوچهر متکی وزیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در این نشست ضمن مقایسه وضعیت داخلی ایران و آمریکا، تأکید کرد که جهت‌گیری مذاکرات در گذشته، صحیح نبود لذا اقدامات و تاکتیک‌های آن نیز به نتیجه لازم و مطلوب نمی‌رسید، ولی امروز مذاکره با جهت‌گیری و زمان‌سنجی مناسب پیش می‌رود و رفتار و حرکات تیم مذاکره‌کننده، نمایشی نیست.

وی در ادامه با ذکر این نکته که اکنون آمریکا در بدترین شرایط خود به سر می‌برد، افزود: ایران همواره به لحاظ منطق مذاکراتی، بر طرف مقابل پیروز بوده است و امروز نیز می‌توانیم با فعال کردن برخی ظرفیت‌های غیررسمی، در عمل هم بر جبهه مقابل موفق شویم.

متقی: مذاکره باید به موازات تولید قدرت پیش برود

در ادامه این نشست، ابراهیم متقی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با تأکید بر لزوم ارزیابی مذاکرات وین بر اساس یک نگرش ساختاری به مسائل سیاسی، تصریح کرد که مذاکره باید به موازات تولید قدرت پیش برود.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات فعلی، هدف‌گذاری شده است و با هدف رفع تحریم(نه صرفاً گفتگو و حل مسئله با غرب و آمریکا) انجام می‌شود، بیان داشت که ایران در حال حاضر از ابتکار متوازن‌سازی برخوردار است و می‌تواند سیاست اقدام در برابر اقدام را پیگیری و اعمال نماید.

متقی ابراز امیداوری کرد که با توجه و عمل به فرمایش مقام معظم رهبری،  در صورتی که مذاکره در قالب مقاومت با عقلانیت و تدبیر انجام شود به نتایج خوبی دست خواهد یافت و قطعاً هزینه آن، کمتر از هزینه سازش خواهد بود. 

در پایان این نشست، سید مصطفی خوش‌چشم، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در دور جدید مذاکرات هسته‌ای، ایران بصورت فعال و کنش‌گر در حال ایفای نقش است اشاره نمود که شروع مذاکرات فعلی، از توافقات صورت گرفته در دور ششم مذاکرات وین در دولت گذشته بوده است و در حال بررسی و گفتگو طرفین درباره موارد ناقض برجام در آن و نیز عدم توجه به رفع تحریم‌ها می‌باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ابراز داشت که تیم مذاکره‌کننده به دنبال اعمال شروط نظام در مذاکره و توافق احتمالی است و بر همین اساس لازم است که کلیه تحریم‌های برجامی و پسابرجامی لغو شود، راستی‌آزمایی آن صورت گیرد و نیز تضمین لازم در این زمینه گرفته شود. ایشان در ادامه بیان داشت که آمریکا بخاطر مواجه شدن با دستاوردهای هسته‌ای ایران در مدت اخیر و نیز رفتار کنشگرانه و با برنامه تیم مذاکره‌کننده ایرانی، مجبور به عقب‌نشینی تاکتیکی شده است.

خوش‌چشم در پایان تصریح کرد که نه اقدام متقابل، صحیح است و نه توافق موقت، بلکه ایران باید با افزایش توان و باورپذیری قابلیت‌های موشکی و ظرفیت‌های منطقه‌ای خود، قدرت چانه‌زنی و برتریش در مذاکره را حفظ کند و ارتقاء دهد تا در نهایت یک نتیجه مناسب رقم بخورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها