کد خبر: 527112
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۰۹:۲۱:۰۰
| |

مجید انصاری، عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز:

توصیه‌های اخیر خاتمی باید جدی گرفته شود/ اصلاح‌طلبی نباید در ساختار قدرت خلاصه و محدود شود‌/ تعامل با اصولگرایان معتدل یک امر عقلانی است/ اصلاح‌طلبان با بزرگانی همچون لاریجانی تعامل کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و چهره شاخص اصلاح‌طلب بر این باور است که در اوضاع کنونی کشور بزرگان دو جریان سیاسی باید اختلاف‌ها را کنار بگذارند و بر سر مسائلی که با زندگی مردم مرتبط است با یکدیگر به صحبت بنشینند.

توصیه‌های اخیر خاتمی باید جدی گرفته شود/ اصلاح‌طلبی نباید در ساختار قدرت خلاصه و محدود شود‌/ تعامل با اصولگرایان معتدل یک امر عقلانی است/ اصلاح‌طلبان با بزرگانی همچون لاریجانی تعامل کنند
کد خبر: 527112
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۰۹:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات این روزها در چند نوبت نسبت به حل اختلافات در جریان اصلاحات از یک سو و حضور اصلاح طلبان در بین مردم از سوی دیگر اظهاراتی را مطرح کرده است.تعامل با عقلای جریان رقیب نیز از دیگر توصیه های خاتمی طی روزهای اخیر بوده است.

به گزارش قرن نو، مجید انصاری، عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز در خصوص لزوم تعامل جریانات سیاسی معتقد است« آنقدر وجوه اشتراک در فضای سیاسی فعلی کشور وجود دارد که افراد خردمند و دارای جایگاه در هر دو جناح سیاسی و اصولگرا را بر سر یک میز گفتمانی بنشاند.»

او می‌گوید: گاهی باید اختلاف‌ها را کنار گذاشت و آن کاری را انجام داد که در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی مردم و دفع و رفع بحران‌های موجود در کشور خواهد شد.

توصیه‌های اخیر خاتمی باید جدی گرفته شود

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز در خصوص سخنان اخیر سید محمدخاتمی و تاکید وی بر کنش‌گری اجتماعی و متفاوت اصلاح‌طلبان در روزگار کنونی، اظهار داشت: سخنان اخیر آقای خاتمی در خصوص حضور موثر اصلاح‌طلبان در جامعه کاملا درست است و باید از آن استقبال کرد.

اصلاح طلبی نباید در ساختار قدرت خلاصه و محدود شود

وی تأکید کرد: اصلاح‌طلبی یک جریان پویا، فراگیر، مستمر و پویا برای اصلاح امور است و نباید آن را صرفا در امر اصلاح قدرت و یا ساختار حاکمیتی خلاصه و محدود کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که نباید اصلاح‌طلبی را یک امر متکی به قدرت دانست، بیان داشت: اصلاح‌طلبی الزما با حضور قدرت شکل نمی‌گیرد، هرچند اگر با ابزار قدرت دست به اصلاحات زد، این موضوع بسیار پسندیده خواهد بود.

انصاری با اشاره برخی واقعیات تاریخی، عنوان داشت: بر اساس آموزه‌های اسلام و انقلاب اسلامی، ورود در قدرت رابطه مستقیم با اصلاح برخی از امور و خدمت به مردم دارد. برای مثال؛ بعد از حوادث صدر اسلام و دوران خانه‌نشینی حضرت علی(ع)، هنگامی که مردم به ایشان مراجعه کرده و درخواست داشتند که مسئولیت خلافت اسلامی را بپذیرند، آن حضرت فرمودند که تنها بنا به درخواست مردم و رسیدگی به اوضاع ایشان قبول مسئولیت خواهند کرد.

سیاست اسلامی بر اصلاح امور تاکید دارد

این روحانی اصلاح‌طلب ادامه داد: معنای کلام حضرت امیر(ع) این بود که ایشان برای اصلاح اموری که از اصول اسلام منحرف شده بود قبول مسئولیت کردند. امام حسین(ع) نیز در قیام عاشورا فرمودند که؛ برای اصلاح در امت جدّ خود قیام کردند.

انصاری تصریح کرد: فعالیت سیاسی، انتخاباتی و حزبی زمانی ارزش پیدا می‌کند که سیاستمدار هدف خود بر یک امر متعالی متمرکز کند. قطعا زمانی در عالم سیاست می‌توان موفق بود که تلاش فرد متمرکز بر اصلاح اموری باشد که منجر به بهبود کیفیت زندگی مردم شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: نباید مسیر اصلاح امور و خدمت به مردم را معطوف به حضور قدرت کرد. حتی اگر فردی در جایگاه قدرت نیز قرار بگیرد، باید بدون چشم داشت و به دور از منافع شخصی، حزبی و سیاسی؛ تنها هدف خود را معطوف به خدمت‌رسانی به مردم کند.

اصلاح‌طلبی نباید محصور در حضور در قدرت باشد

وی بیان داشت: نباید یک اصلاح‌طلب به صرف دور بودن از قدرت خود را از انجام امور اصلاحی بی‌نیاز بداند. بلکه طبق سفارش آقای خاتمی باید تلاش شود تا همگام با مردم، در مسیر تحقق خواسته‌های ایشان گام برداشته شود.

اصلاح طلبان در جهت اقناع افکار عمومی گام بردارند

انصای در خصوص نوع مواجهه اصلاح‌طلبان و مردم نیز، بیان داشت: اصلاح‌طلب باید در جهت اقناع افکار عمومی برای شرکت فعال در مشارکت‌های اجتماعی و اصلاح امور، گام بردارد.

جریان قدرت طلب تلاش می کند عرصه را بر اصلاح طلبان تنگ کند

این عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: طبق اندیشه‌های آقای خاتمی و در شرایط فعلی، نگاه صرف برای حضور در قدرت آسیب‌زا است. زیرا یک جریان قدرت طلب ثابت کرده که هر روز تلاش می‌کند عرصه را بر اصلاح‌طلبان تنگ کند و به بهانه‌های واقعی ایشان را از حضور در جایگاه‌های مختلف حاکمیتی حذف کند.

تعامل با اصولگرایان معتدل یک امر عقلانی است

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لزوم تعامل اصلاح‌طلبان با افراد متعدل جناح سیاسی اصولگرا در شرایط فعلی، گفت: تعامل با افراد معتدل جریان سیاسی روبرو یک امر عقلانی و به مصلحت اصلاح‌طلبان است.

وی تأکید کرد: البته اصلاح‌طلبان واقعی و متعدل همواره در دهه‌های اخیر این مشی سیاسی را دنبال کرده‌اند.

مجمع روحانیون مبارز با تایید امام خمینی تشکیل شد

انصاری با پرداختن به یک واقعه سیاسی در زمان حیات حضرت امام خمینی(ره)، یادآور شد: مجمع روحانیون مبارز به نوعی با راهنمایی و تأکید حضرت امام (ره) تشکیل شد. در آن زمان بنیانگذار انقلاب بیاناتی که بعدها به «منشور برادری» معروف شد، فرمودند؛ باید دو جریان سیاسی در کشور وجود داشته باشد و بر چند صدایی تأکید کردند. هرچند نظر امام خمینی(ره) همواره بر این بود که چند صدایی نباید منجر به طرد و نفی یکدیگر و حتی مخاصمه شود.

امام راحل رقابت جریانات سیاسی را مشروط به خدمت به مردم می‌دانست

این روحانی اصلاح‌طلب گفت: امام خمینی(ره) تأکید داشتند که رقابت در میان جریانات سیاسی تنها باید برای خدمت به مردم باشد.

عقلای اصولگرا و اصلاح طلب بر روی موضوعات مشترک، همکاری کنند

وی گفت: در روزگار کنونی که کشور با بحران‌ها و خطرات متعددی روبرو شده است، لازم است عقلای دو جریان بر روی موضوعات مشترکی زیادی که وجود دارد با یکدیگر همکاری و هم‌افزایی کنند تا این همفکری پیش آمده منجر به باز شدن گره از زندگی مردم شود.

اصلاح‌طلبان با بزرگانی همچون لاریجانی تعامل کنند

انصاری در پایان گفت: در جریان اصولگرا بزرگانی همچون آقای لاریجانی وجود دارند که از اعتدال و خرد سیاسی برخوردار هستند و لازم است اصلاح‌طلبان در مسائل مشترک با ایشان و افرادی چون او تعامل کنند، و اگر قرار است نقدی بر حاکمیت وارد شود و یا پیشنهادات برای اصلاح وضع موجود و پشتیبانی از مردم وجود دارد، بهتر است از طریق هر دو جناح سیاسی و با یک هدف مشترک بیان شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها