اسماعیل گرامی مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی:

اگر سیاست نه شرقی و نه غربی مجددا تجدید شود منافع ملی ما را در بر خواهد داشت/ راهبردهای جریان اصلاحات به خاطر منافع ملی تغییر می‌کند/ اصلاح‌طلبان مناسبات خود را با حاکمیت تنطیم کنند

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: اصلاح‌طلبان باید مناسبات‌شان را با حاکمیت تنظیم کنند و نقاط کور ارتباط با حاکمیت را برطرف کنند تا بتوانند نامزدهای خودشان را از فیلتر شورای نگهبان عبور دهند.

اگر سیاست نه شرقی و نه غربی مجددا تجدید شود منافع ملی ما را در بر خواهد داشت/ راهبردهای جریان اصلاحات به خاطر منافع ملی تغییر می‌کند/ اصلاح‌طلبان مناسبات خود را با حاکمیت تنطیم کنند
کد خبر: 520439
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اسماعیل گرامی‌مقدم درباره این‌که مطرح می‌شود اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط موجود باز هم با نیروهای اعتدالی و اصولگرایان معتدل در انتخابات پیش‌رو ائتلاف کنند، آیا جریان اصلاحات به بن‌بست رسیده است که باز هم خودش را در ائتلاف با سایر جریان مشاهده می‌کند، گفت: من معتقد نیستم اصلاحات به بن بست رسیده است، جریان سیاسی بزرگی در کشور ایران به نام اصلاحات وجود دارد که همین جریان در ابتدای انقلاب، خط امامی و چپ بوده است و تاکنون هیچگاه بن بستی وجود برایش نداشته است.

به گزارش ایلنا، این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد با بیان این که عالم سیاست، عالم فراز و فرودهاست و شکست و پیروزی حقیقت حضور و بروز یک جریان سیاسی است، یادآور شد: اگر جریان اصلاحات در انتخاباتی به واسطه نظر شورای‌ نگهبان نامزدهایش رد صلاحیت می‌شوند و بعد شکست می‌خورند، در اصل این یک شکست واقعی و متلاشی‌کننده نیست.

وی ادامه داد: جریان اصلاحات به دلیل این‌که ریشه‌های عمیقی در اندیشه‌های حضرت امام و در جریان تفکر چپ در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد که این‌ها در حقیقت با ذات و سلایق بشریت و مردم ایران سازگاری دارد، همواره مورد حمایت مردم قرار گرفته است. بنابراین من بن‌بستی در جریان اصلاحات مشاهده نمی‌کنم.

تاکیک‌ها و راهبردها در جریان اصلاحات به خاطر منافع ملی تغییر می‌کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که باید تاکتیک‌ها و راهبردها بر اساس مقتضیات زمان تغییر پیدا کند، اظهار داشت: در یک دوره‌ای ممکن است اصلاح‌طلبان صرفاً با هویت اصلاح‌طلبی وارد انتخابات شوند اما در یک دوره‌ای دیگر به خاطر حفظ منافع ملی و جلوگیری از ورود تندورها به دستگاه‌ها، نهادها و قدرت تن به ائتلاف می‌دهند که این امر نشان‌دهنده پویایی جریان اصلاحات است و حتما نسل‌های بعدی همین مسیر را خواهند رفت.

وی تاکید کرد: امروز این گونه نیست که ما فرض کنیم به دلیل آن که سه قوه با همدیگر یکی شده‌اند و متعلق به یک جریان هستند همه چیز تمام شده و اصلاحات به بن‌بست رسیده است، یک چنین شرایطی را در دوره آقای احمدی‌نژاد هم داشتیم. در این دوره هم بلاخره دیدیم که ذات قدرت، اختلاف و طمع می‌آورد و این‌ها مسائلی است به منافع ملی آسیب می‌رساند و باعث می‌شود مردم از جریانی که حاکم است، روی گردان شوند.

گرامی‌مقدم بیان کرد: ما در جریان اصلاحات برای کسانی که در قدرت هستند آرزوی موفقیت داریم، زیرا اگر این‌ها در کارهای اجرایی، دستگاه قضایی و مجلس موفق باشند؛ موفقیت‌شان شامل حال همه مردم ایران می‌شود، اما به عنوان یک جریان سیاسی حتما در اندیشه‌های حضرت امام و اصلاح‌طلبی پافشاری می‌کنیم و با همین محتوا هم وارد انتخابات آینده خواهیم شد.

جریان اصلاحات باید پیگیر مطالبات مردم باشد

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که مردم خاطره خوبی از ائتلاف جریان اصلاحات با سایر جریان‌ها ندارد، از سوی دیگر مشکلات معیشتی و اقتصادی هم باعث شده برای افکار عمومی مهم نباشد جریان‌های سیاسی چه می‌کنند و به نوعی به همه جریان‌های سیاسی بی‌اعتماد شده‌اند حال چه باید کرد که این اعتماد بازگردد، اظهار داشت: جریان اصلاحات ضمن اینکه باید با مردم همراه باشد در بیان مطالبات که مهم‌ترین مسئله و دغدغه افکار عموی است باید پیگیر باشد؛ که این امر اعتماد را حداقل بین جریان سیاسی اصلاح‌طلب و مردم رقم خواهد زد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: احزاب در جریان اصلاحات باید به سازمان‌دهی استان‌های خودش بپردازند و در کنار این امر مشخص کنند در انتخابات آینده چه راهبردی را دنبال خواهند کرد، آیا با توجه به شرایطی که پیش خواهد آمد، مجددا به دنبال ائتلاف با جریان‌های اعتدال‌گرا هستند یا خیر؛ آنقدر اعتماد به نفس از خودشات دارند که مستقل وارد انتخابات شوند؟

اصلاح‌طلبان مناسبات خود را با حاکمیت تنطیم کنند

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان باید مناسبات‌شان را با حاکمیت تنظیم کنند و نقاط کور ارتباط با حاکمیت را برطرف کنند تا بتوانند نامزدهای خودشان را از فیلتر شورای نگهبان عبور دهند، البته این بدان معنا نیست که اصلاح‌طلبان از مواضع اصلاحی خودشان عقب‌نشینی کنند. در گذشته هم این مسئله وجود داشت که اصلاح‌طلبان با رئوس حاکمیت ارتباط داشته باشند که این ارتباط کمک می‌کرد اصلاح‌طلبان کمتر از فیلتر نظارت آسیب ببیند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی می‌توانند بر اساس چندین متغییر سناریوهای خودشان را تعریف کنند. در حال حاضر در شرایط ثابت ما می‌توانیم بگوییم سه قوه حاکم از یک جریان سیاسی هستند و کار خودشان را انجام می‌دهد اما ممکن است متغییرهای دیگری مثل تغییر در سیاست خارجه و حوزه‌های اقتصادی و اتفاق‌های دیگری رخ دهد و فضای سیاسی کشور را به سمت و سویی ببرد که باعث شود اصلاح‌طلبان راهبردهای جدیدی برای خودشان تعریف کنند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی بعضی از متغییرها مجهول هستند و نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد، معتقدم در چنین شرایطی بهترین سناریو این است قبل از این‌که با این مجهولات برخورد کنیم، باید گره‌های اصلی جمهوری اسلامی در سیاست داخلی و خارجی باز شود.

مردم انتظار دارند حال که سه قوه کشور از یک جریان سیاسی هستند، مطالبات اساسی‌شان پیگیری شود

وی تاکید کرد: مردم انتظار دارند حال که سه قوه کشور از یک جریان سیاسی هستند مطالبات اساسی‌شان در حوزه خارجی که مهم‌ترین مسئله است پیگیری شود، مذاکراتی که دربرگیرنده منافع ملی و رفع تحریم‌ها باشد تا چرخ اقتصاد ایران بچرخد.

گرامی مقدم با بیان این‌که امروز ما نمی‌توانیم ثبت سفارش انجام دهیم تا در تولیدمان جهش داشته باشیم، یادآور شد: زمانی که رابطه ما با دنیا قطع باشد، نمی‌توانیم ثبت سفارش برای کالا و تجهیزات داشته باشیم که این گونه حرف زدن از جهش تولید عملاً آب در هاون کوبیدن است، زیرا کالایی که وارد می‌کنیم برای وارداتش باید یکسری از مسائل را دور بزنیم که هزینه بالایی دارد، یعنی هم در فروش کالاهای‌مان ارزان می‌فروشیم و هم در خرید گران باید بخریم که این اقدامات هر امر اقتصادی را متلاشی می‌کند زیرا قیمت در صادرات و واردات غیرواقعی است.

تحریم‌ها میلیون‌ها انسان را به زیر خط فقر فرستاده است

وی ادامه داد: من برخلاف بسیاری از افراد که می‌خواهند پوششی بر عوارض و تبعات تحریم‌ها بگذارند می‌گویم تحریم‌ها خسارت‌های زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده است و این گونه نیست که بگوییم تحریم‌ها را همانطور که تا امروز پیش رفتیم خنثی می‌کنیم! امروز هر خنثی‌سازی که در تحریم‌ها صورت گرفته از جیب ملت خرج شده است که باعث شده میلیون‌ها انسان به خط فقر رانده شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طللب خاطر نشان کرد: کشوری مانند چین با آمریکا دشمنی و سر ناسازگاری دارد اما اقتصادش را به این امر گره نزده است و کار و فعالیت خودش را با آمریکا انجام می‌دهد بنابراین ما هم می‌توانیم با حفظ منافع ملی ضمن این که سیاست‌های ظالمانه را در دنیا محکوم کنیم و حامی مستضعفین و جنبش‌های آزادی بخش باشیم، با آمریکا و اروپا ارتباط داشته باشیم تا چرخ اقتصاد ایران بچرخد زیرا هنگامی که چرخ اقتصاد ایران چرخید، مردم اعتمادشان به حکومت بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: هنگامی که مردم به مسئولان اعتماد پیدا کنند بحران کاهش مشارکت در انتخابات رفع خواهد شد که امیدوارم با تغییر رویکرد در سیاست‌های کشور این اتفاق رخ دهد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پایان تاکید کرد: حال که کل حاکمیت یکدست شده است، مشکلات معیشتی و اقتصاد را نمی‌توانیم به گردن اصلاح‌طلبان، آمریکا، اروپا روسیه و چین بی‌اندازیم، بنابراین اگر سیاست نه شرقی و نه غربی که محتوای آن هم غربی و هم شرقی است، مجددا تجدید شود منافع ملی ما را در بر خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها