کد خبر: 492172
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۰۷:۲۰:۵۷
| |

همتی و مهرعلیزاده درپی جلب‌نظر خاتمی و جبهه اصلاحاتند:

تلاش‌های اصلاح‌طلبانه

شورای نگهبان از میان حدود 40 چهره سرشناسی که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کردند و ارتباط چندین و چند نفرشان با اصلاح‌طلبان مشخص بود و اسم و رسمی برای خود داشتند، تنها عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده‌ای را شایسته حضور در جمع کاندیداهای نهایی می‌شناسد.

تلاش‌های اصلاح‌طلبانه
کد خبر: 492172
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۰۷:۲۰:۵۷

اعتمادآنلاین| بخشی از اصلاح‌طلبان از فقدان کاندیدا می‌گویند و بخش دیگر معتقد است با استفاده از حداقل ظرفیت‌های موجود باید در انتخابات حاضر شد.


به گزارش روزنامه اعتماد، ابهامات اصلاح‌طلبان همچنان باقی است. شورای نگهبان از میان حدود 40 چهره سرشناسی که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کردند و ارتباط چندین و چند نفرشان با اصلاح‌طلبان مشخص بود و اسم و رسمی برای خود داشتند، تنها عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده‌ای را شایسته حضور در جمع کاندیداهای نهایی می‌شناسد که نه‌تنها جایی در فهرست 14 نفره کاندیداهای مدنظر جبهه اصلاحات ایران نداشتند بلکه درباره چند و چون ارتباط‌شان با جریان اصلاح‌طلبی از یک‌سو و اقبال عمومی ازسوی دیگر حرف و حدیث‌ها و نظرات بسیاری مطرح است.

حالا اصلاح‌طلبان مانده‌اند و 2 گزینه به ‌نسبت اصلاح‌طلب. بخشی از این جریان سیاسی از فقدان کاندیدا و حذف اصلاحات از روند انتخابات توسط شورای نگهبان می‌گوید و بخش دیگر معتقد است با استفاده از حداقل ظرفیت‌های موجود هم باید در انتخابات حاضر شد و بخت خود را آزمایش کرد.

همه این نظرات متناقض کنار هم نوعی سردرگمی را در جریان اصلاحات فراهم آورده است؛ سردرگمی که برمبنای آن اظهارات ضد و نقیض هم آغاز شده و برخی چهره‌های منتسب به این جریان سیاسی از اجماع بر سر مهرعلیزاده یا همتی می‌گویند و برخی دیگر آن را تکذیب می‌کنند اما آنچه حداقل در این میان قطعی به نظر می‌رسد، عدم اتخاذ تصمیم قطعی و تشکیلاتی ازسوی جبهه اصلاحات ایران است و البته، تداوم بررسی‌ها و دیدارها و رایزنی‌ها برای رسیدن به تصمیمی مشخص؛ تصمیمی که البته در هر حالت، تاوان خاص خود را هم به همراه خواهد داشت. در این مسیر همتی و مهرعلیزاده هم تلاش‌هایی را برای جلب‌نظر اصلاح‌طلبان ترتیب داده‌اند و در این مسیر چه کسی بهتر از سیدمحمد خاتمی؟ براساس اخبار منتشر شده، محسن مهرعلیزاده اخیرا دیداری را شخصا با سیدمحمد خاتمی ترتیب داده است. برخی اصولگرایان مدعی شدند که خاتمی برخوردی تند با فرستاده مهرعلیزاده داشته، حال آنکه محمدعلی ابطحی، رییس دفتر رییس دولت اصلاحات تاکید کرد که خاتمی اولا با شخص مهرعلیزاده دیدار کرده، نه فرستاده او و ثانیا در این دیدار هیچ برخورد تندی نیز صورت نگرفته است.

او البته گفت که در عین حال حمایتی نیز ازسوی خاتمی اعلام نشده است. در این میان برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از دیدار همتی با خاتمی داشت. ابطحی در همین راستا در اتاق «خبر پارتی» در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گفت که می‌داند قرار بر آن بوده که دیداری صورت بگیرد. او روز گذشته و امروز را یکی از 2 زمان درنظر گرفته شده برای دیدار همتی با خاتمی عنوان کرده اما هنوز از نتیجه این جلسات جزییاتی منتشر نشده و بررسی‌ها در جبهه اصلاحات ایران نیز در جریان است. در شرایطی که از سخنگو گرفته تا سایر اعضای جبهه اصلاحات ایران تاکید دارند که هنوز دعوتی از مهرعلیزاده و همتی به جبهه اصلاحات برای بررسی برنامه‌های آنان و حمایت احتمالی از این 2 چهره به ‌نسبت اصلاح‌طلب و تایید صلاحیت شده صورت نگرفته، خبرگزاری اصولگرای تسنیم که کنار سایر رسانه‌های این جریان سیاسی در چند وقت اخیر اصرار بر حمایت اصلاح‌طلبان از یکی از این 2 چهره داشته، ساعت یک ظهر خبر از دعوت جبهه اصلاحات از مهرعلیزاده و همتی داد. این خبرگزاری در شرایطی این تیتر را برای مطلب خود انتخاب کرده بود که در متن آن یدالله طاهرنژاد، عضو حزب کارگزاران سازندگی صراحتا گفته بود: «آقای نبوی هنوز واکنشی مبنی براعلام وصول نامه مهرعلیزاده نداشته ولی اگر بنا بر دعوت از کاندیدا باشد، هر دو کاندیدای اصلاح‌طلب به جبهه اصلاحات دعوت خواهند شد و ارزیابی من این است که به این سمت خواهیم رفت.» ...

او درباره حمایت کارگزاران از همتی هم گفته است: «موضع رسمی حزب کارگزاران تا این لحظه در راستای تصمیم جبهه اصلاحات است و روزنامه سازندگی هم کار خود را می‌کند و حزب ما هنوز به شکل رسمی از آقای همتی حمایت نکرده است.» اینکه این اظهارات چطور تسنیم را به آن تیتر رساند، مشخص نیست ولی آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در اظهاراتی که ایلنا آن را منتشر کرد تلویحا این تیتر را تکذیب کرد و گفت: «اتفاق خاصی نیفتاده است.

آقای مهرعلیزاده درخواست داده‌اند اما هنوز از جانب جبهه واکنشی به این درخواست داده نشده است.» محمود صادقی، دیگر عضو این جبهه نیز به ایسنا گفته که «در میان اعضای جبهه اصلاحات برای دریافت برنامه مهرعلیزاده و همتی اختلاف نظر وجود دارد.» نکته مهم آنکه صادقی تاکید کرده مهرعلیزاده مستقیما به بهزاد نبوی نامه‌ای ننوشته و نامه او فقط در فضای رسانه‌ای منتشر شده است.»


فعالیت‌های انتخاباتی


همتی و مهرعلیزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نیست. همتی در روزهای اخیر در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس حاضر شده، همسرش را به صداوسیما فرستاده و در توییتر هم به‌شدت فعال شده است. همه اینها سبب شده تا به گواه آمار میزان جست‌وجوی نامش در گوگل به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کند و 6 برابر جست‌وجوی نام سید ابراهیم رییسی شود؛ هر چند همچنان در نظرسنجی‌ها رییس قوه قضاییه، رییس‌جمهوری آینده ایران و البته برخی پژوهشگران داده‌کاوی در فضای مجازی نیز به نمودارهایی که از افزایش چشم‌گیر جست‌وجوی نام همتی نسبت به رییسی حکایت داشت، ایرادهایی فنی وارد کرده‌اند. همتی با این حال سعی کرده رییسی را با چالش‌هایی هم مواجه کند.

رییسی اخیرا رسما وارد توییتر شده و همتی در همین راستا و با طعنه خطاب به او نوشته است: «حال که به توییتر آمدید، برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، فردا صبح دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کنید.» آن سوی میدان، مهرعلیزاده هم علاوه بر طعنه‌های سیاسی به جریان مقابل و بیان برخی شعارهای اقتصادی، حمایت از زنان را هم در دستورکار خود قرار داده؛ چنانکه او پس از کسب مدال توسط یکتا جمالی در رشته وزنه‌برداری، در توییتی علاوه بر تمجید از او نوشته است: «فاجعه است که هنوز درباره ورود زنان به ورزشگاه بحث می‌شود.» فاجعه‌ای که هم در فیلترینگ وجود دارد و هم در منع حضور زنان و باید دید در دولت آینده، سرانجام حل و فصل خواهند شد یا در همچنان بر همان پاشنه خواهد چرخید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها