کد خبر: 491814
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۰۸:۲۰:۰۰
| |

انتخابات 1400| چشم امید آخوندی به تایید صلاحیت است؟ / آخوندی: موضوع عدم‌ احراز صلاحیت اینجانب مورد قبول نیست

عباس آخوندی که از نخستین اصلاح‌طلبانی بود که از عزم خود برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 پرده برداشته و اکنون به‌رغم آن‌که نامش در فهرست 7 نفره کاندیداهای موردنظر شورای نگهبان نیست، هنوز هم بر صلاحیت خود اصرار دارد.

انتخابات 1400| چشم امید آخوندی به تایید صلاحیت است؟ / آخوندی: موضوع عدم‌ احراز صلاحیت اینجانب مورد قبول نیست
کد خبر: 491814
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس آخوندی یکی از 9 چهره‌ای که از فهرست 14 نفره جبهه اصلاحات ایران، اقدام به نام‌نویسی کرده بود و همچون 8 کاندیدای دیگری که مورد حمایت این نهاد بالادستی در جریان اصلاحات بودند، با حکم شورای نگهبان از حضور در ادامه مسیر انتخابات بازماند، بالاخره بعد از چند روز به آنچه در این رابطه گذشت، واکنش نشان داد.

به گزارش روزنامه اعتماد،‌ آخوندی که از نخستین اصلاح‌طلبانی بود که از عزم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم پرده برداشته و اکنون به‌رغم آنکه نامش در فهرست 7 نفره کاندیداهای موردنظر شورای نگهبان نیست، بر صلاحیت خود برای نقش‌آفرینی راس قوه مجریه و در قامت کاندیدای این کرسی اصرار دارد، دیروز با انتشار روایتی با عنوان «گزارش به مردم»، توضیحاتی از روند اعلام نتیجه تا پیگیری‌ها و اعتراض به نتایج به دست داده و ابراز امیدواری کرده که خروجی جلسه فردای شورای نگهبان، بازگشت او به عرصه رقابت و احراز صلاحیتش ازسوی این شورا باشد.


آخوندی که این نامه را با امضای «شهروند ایران» منتشر کرده، خطاب به «ملت شریف ایران»، ضمن تاکید بر اینکه از «اعلام نام نامزدهای تاییدصلاحیت شده در تاریخ تاکنون سخنی آشکارا نگفته»، معتقد است که «پیگیری ننمودن قانونی موضوع عدم‌احراز صلاحیت، فراتر از یک مساله شخصی و جفا به شهروندان و سلب یک حق انتخاب از آنان است.»

او بر اعتقادش به اقدام و پیگیری قانونی تاکید کرده و می‌نویسد: «دوشنبه 3 خرداد ماه از طریق دوست گرامی جناب آقای دکتر تخشید، رییس محترم دانشکده حقوق دانشگاه تهران پیغامی دریافت کردم. پیغام از سوی جناب آقای دکتر کدخدایی عضو محترم شورای نگهبان بود؛ مبنی بر اینکه شورا درمورد صلاحیت من به نتیجه نرسیده است، لذا اگر من تمایل داشته باشم، پیش از اعلام رسمی شورا از نامزدی انصراف دهم.»

او در ادامه ضمن تاکید بر امتناع از این کار، از تدوین نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان خبر داده که چهارم خرداد ماه ارسال شده و آخوندی در آن، تاکید کرده که «واجد تمام شرایط اثباتی و فاقد تمام شرایط سلبی نامزدی انتخابات رییس‌جمهوری هستم؛ بنابراین موضوع عدم‌احراز صلاحیت ازسوی اینجانب موردقبول نیست.»

آخوندی همچنین در ادامه آن نامه از آمادگی خود برای ارایه توضیح در صورت به تردید افتادن شورا گفته و می‌نویسد: «با وجود این در آن فوریت، شورا از من دعوتی نکرد و در سیاهه نام‌های آگهی‌شده نام من در شمارِ تایید‌شدگان نبود.»


آخوندی همچنین با استناد به ‌قانون مصوب سال 78 مجلس و مجمع تشخیص درخصوص لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت‌شده در انتخابات مختلف، از اعتراض خود خبر داده و پس از ذکر متن قانون مورداشاره، آورده است: «پیشینه را جویا شدم، آگاه شدم که شورای نگهبان مدعی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری صلاحیت کسی را رد نمی‌کند، بلکه احراز نمی‌نماید؛ بنابراین، مشمول این قانون نیست. ولی واقعیت آن است که برخی از اعضای محترم شورای نگهبان دقیقا از واژه «ردصلاحیت» استفاده می‌کنند و فراتر آنکه این سخنان بازی با الفاظ است و نتیجه قهری رد یا عدم احراز صلاحیت یکی است.»

او ادامه داده است: «از آن گذشته، این قانون تنها انتخابات خبرگان رهبری را مستثنی کرده و اگر مقرر بود که انتخابات ریاست‌جمهوری هم مستثنی باشد، آن را نیز به‌صراحت یاد می‌کرد.»

آخوندی در ادامه با اشاره به پیگیری موضوع از طریق سخنگوی شورای نگهبان در روز پنجشنبه 6 خرداد ماه و تاکید عباسعلی کدخدایی بر اینکه دبیر شورای نگهبان، این موضوع را برای رسیدگی به او ارجاع داده، از قرار خود برای دیدار با کدخدایی در روز شنبه 8 خرداد نوشته و آورده است: «در روز و ساعت موعود جلسه برگزار شد. ایشان استقبال کردند و صحبت‌مان 1.5 ساعت به‌طول انجامید. براساس برخی گزارش‌هایی که به شورای محترم نگهبان ارایه ‌شده ‌بود برخی ابهام‌ها در ذهن تعدادی از اعضای محترم شکل گرفته ‌بود. ایشان موارد را تک‌به‌تک با من مطرح کردند. موارد بسیار پیش‌پاافتاده و از نظر من به‌ کلی بی‌مبنا و بی‌اساس بودند. به تمامی آنها پاسخ دادم. درنهایت قرار شد که ایشان موضوع را با اعضای محترم شورا در میان بگذارند و نتیجه را به من بگویند.»

آخوندی همچنین نوشته که بنابر آخرین پیگیری که دیروز و پیش از نگارش این گزارش انجام شده، به او خبر داده‌اند که این شکایت در جلسه فردای شورای نگهبان (چهارشنبه 12 خرداد ماه) طرح و نتیجه اعلام می‌شود.

این داوطلب اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم همچنین بر این اساس نوشته است: «اینک بیش از هر زمان به صلاحیت خود ایمان دارم و مطمئن هستم که واجد تمام شرایط اثباتی و فاقد تمام شرایط سلبی هستم.»

عباس آخوندی در پایان گزارشی که از روند پیگیری پرونده عدم احراز صلاحیت خود به دست داده، نوشته است: «امید دارم که شورای نگهبان در بازنگری که انجام می‌دهد ظلمی که از این رهگذر بر من و رای‌دهندگان عزیز رفته را جبران کند، بخشی از سردی و ناامیدی حاکم بر صحنه انتخابات را کاسته و گامی هر چند کوچک در رقابتی ‌شدن شرایط انتخابات 1400 بردارد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها