علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات 1400| فضای انتخابات به‌ شدت منفی است/ تاجزاده تایید صلاحیت نمی‌شود/ اگر اصلاح‌طلبان اجازه ورود به عرصه انتخابات را پیدا کنند، آن‌وقت فضا چندقطبی می‌شود

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات گفت: فضای انتخابات 1400 در جامعه فوق‌العاده منفی است و آنچه در انتخابات مجلس سال 98 اتفاق افتاد فضای انتخابات را منفی‌تر کرد؛ این فضا می‌گوید مردمی که در انتخابات تعیین‌کننده هستند قصد وارد شدن به این دوره از انتخابات را نیز ندارند.

انتخابات 1400| فضای انتخابات به‌ شدت منفی است/ تاجزاده تایید صلاحیت نمی‌شود/ اگر اصلاح‌طلبان اجازه ورود به عرصه انتخابات را پیدا کنند، آن‌وقت فضا چندقطبی می‌شود
کد خبر: 487277
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نازیلا معروفیان- علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 به بیان نکات جالب توجهی پرداخت. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

***

*به نظر شما دوقطبی شدن انتخابات به ضرر جریان اصلاحات است یا به سود آن؟


فضای انتخابات 1400 در جامعه فوق‌العاده منفی است و آنچه در انتخابات مجلس سال 98 اتفاق افتاد فضای انتخابات را منفی‌تر کرد؛ یک انتخابات با مشارکت حداقلی و بی‌نظیر در طول تاریخ انتخابات ایران، و البته این فضا می‌گوید مردمی که در انتخابات تعیین‌کننده هستند قصد وارد شدن به این دوره از انتخابات را نیز ندارند. بنابراین اگر دوقطبی شدن انتخابات کمک کند که مردم حساس شوند و پای صندوق رأی حاضر شوند، بله، این چیزی است که بسیار مثبت است، اما اگر دوقطبی شدن نمایشی باشد و مردم باورش نکنند، طبعاً اثر مثبتی نخواهد داشت و مردم آن رو به تمسخر خواهند گرفت. اگر در مردم اثری بگذارد، نظر من در مورد دوقطبی شدن فضای انتخابات، مثبت است.

*به‌ نظر شما در این دوره از انتخابات فضا دوقطبی می‌شود؟

فعلاً فضای دوقطبی بین خود اصولگرایان در جریان است؛ یعنی فضای دوقطبی میان آقای لاریجانی و آقای رئیسی در همین بدو شروع انتخابات شکل گرفت. آقای لاریجانی و رئیسی شروع به کنایه زدن به یکدیگر کردند و نشان دادند که طرف اصلی‌شان اصلاً اصلاح‌طلبان نیستند.


در این صورت بله، این فضای دوقطبی در حال نمود یافتن است، اما اگر اصلاح‌طلبان هم اجازه ورود به عرصه انتخابات را پیدا کنند، بله یک طرف قطب‌ها اصلاح‌طلبان خواهند بود و آن‌وقت فضا چندقطبی می‌شود.

آقای لاریجانی هم به آقای جهانگیری و هم به آقای رئیسی کنایه زده است و در واقع آقای لاریجانی هر 2 را به چالش کشیده است، در آن طرف قضیه هم آقای جهانگیری است که باید تلاش مضاعفی جهت رقابت در انتخابات از خود نشان دهد چون از یک سو باید خود را از عملکرد دولت روحانی مبرا کند و از سوی دیگر باید به عنوان یک اصلاح‌طلب در صحنه انتخابات دیگران را به مبارزه بطلبد و با آنها پای مناظره بنشیند و آنها را محکوم کند. این خیلی سخت به نظر می‌آید اما غیرممکن نیست.

*یعنی رقابت در این دوره از انتخابات فقط میان اصولگرایان جریان دارد و اصلاح‌طلبان نقشی ندارند؟

بستگی به نظر شورای نگهبان دارد که از بین نامزدهای جبهه اصلاحات چه کسانی را برای ما باقی بگذارد؛ اگر شورای نگهبان از میان همین تعداد، افرادی درجه اول مثل آقای پزشکیان و دیگران را باقی بگذارد، بله امکانش هست.

*آقای تاجزاده چطور؟


بعید می‌دانم آقای تاجزاده تایید صلاحیت شود. حتی خود آقای تاجزاده هم فرض تایید صلاحیتش را محال می‌داند. اگر آقای تاجزاده بیاید، صحنه مبارزات انتخابات بسیار داغ می‌شود و البته الآن شاید اکثر احزاب اصلاح‌طلبان به صلاح ندانند که نظرات آقای تاجزاده اصلاً مطرح شود. آمدن آقای تاجزاده به عرصه انتخابات اصلاح‌طلبان را از قدرت دور می‌کند، اما به مردم نزدیک می‌کند.

*آیا دوقطبی شدن انتخابات راهکار مناسبی برای کشاندن مردم پای صندوق‌های رأی است؟


چاره‌ای جز این نیست.

چکیده گفت‌وگو با علی صوفی

-اگر دوقطبی شدن انتخابات کمک کند مردم پای صندوق رأی حاضر شوند، بسیار مثبت است

-اگر دوقطبی شدن انتخابات نمایشی باشد و مردم باورش نکنند، طبعاً اثر مثبتی نخواهد داشت

-فضای دوقطبی فعلاً بین خود اصولگرایان در جریان است

-شاید الان اکثر احزاب اصلاح‌طلبان به صلاح ندانند که نظرات آقای تاجزاده اصلاً مطرح شود

-آمدن آقای تاجزاده به عرصه انتخابات، اصلاح‌طلبان را از قدرت دور اما به مردم نزدیک می‌کند

-چاره‌ای جز دوقطبی شدن انتخابات برای کشاندن مردم پای صندوق‌های رأی نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها