کد خبر: 462662
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۰۷:۲۴:۲۰
| |

سکوت روحانی برابر کاندیداتوری زنان

رئیس‌جمهوری ترجیح داد که اشاره‌ای به بحث پرچالش کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری نکند؛ موضوعی که با نزدیک شدن به انتخابات 1400 دوباره داغ شده است. 

سکوت روحانی برابر کاندیداتوری زنان
کد خبر: 462662
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۰۷:۲۴:۲۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رییس‌جمهوری دیروز عصر و در آستانه فرارسیدن «روز زن» سخنرانی کرد و در بخشی از این سخنرانی، به جایگاه زنان در عرصه سیاست ایرانی پرداخت. رییس‌جمهوری اما ترجیح داد که اشاره‌ای به بحث پرچالش کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری نکند؛ موضوعی که با نزدیک شدن به انتخابات 1400 دوباره داغ شده است.


چندی پیش سخنان سخنگوی شورای نگهبان این امیدواری را ایجاد کرد که این‌بار گویا قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدای زن هم داشته باشیم. اما کمی بعد عباسعلی کدخدایی گفت که نظر فقهای شورای نگهبان در این فقره تغییری نکرده و این تلویحا یعنی زنان نمی‌توانند مصداق رجل سیاسی باشند. این در حالی است که در دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، زنانی کارآمد در حال آماده شدن برای کاندیداتوری هستند و حالا همچنان این احتمال وجود دارد که برای اولین‌بار یک زن بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.


به ‌هر حال دیروز رییس دولت دوازدهم گفت: «قرآن به صراحت بیان می‌کند همه آنهایی که در راه جامعه و خداوند فعالیت می‌کنند، خداوند اجر و مزد آنها را مقرر می‌کند حال می‌خواهد زن باشد یا مرد. خداوند مقام مرد و زن را در عمل صالح و انجام کار مهم فردی و اجتماعی در کنار همدیگر قرار می‌دهد.» رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه بعد از انقلاب زنان در صحنه سیاست و صحنه جامعه حضور فعالی داشتند، گفت: «اگر زنان‌ها در هر انتخاباتی تصمیم بگیرند و با هم وارد صحنه شوند، می‌توانند کسی که مورد نظر آنهاست را پیروز کنند. زنان 50درصد جامعه هستند و در رای دادن، تبلیغ کردن و تبیین مسیر برای نامزدها فعال هستند.»


او تصریح کرد: «در انتخابات‌های مختلف مانند شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس و ریاست‌جمهوری و در هر انتخاباتی، حضور زنان بسیار پررنگ و نقش آنها بسیار زیاد است و این بسیار مهم است و در سرنوشت آینده کشور، زنان جامعه ما همپای مردان هستند.» روحانی هرچند چندبار به نقش زنان در عرصه انتخابات تاکید کرد اما به کاندیداتوری و حضور آنان برای استفاده از حق انتخاب شونده اشاره‌ای نکرد. یکی از وعده‌های روحانی در دو دوره انتخابات احقاق حق زنان در عرصه سیاست و مدیریت کشور بوده است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها