بیژن عبدالکریمی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بستن شبکه‌های اجتماعی شکاف‌های اجتماعی را عمیق‌تر می‌کند

بیژن عبدالکریمی گفت: نگاه امنیتی به خیلی از مسائل مخصوصاً تکنولوژی درست نیست. به خصوص اینکه تکنولوژی اصولاً سیطره‌ناپذیر است و در مواجهه با محدودیت، بالاخره راهی برای عرض اندام و ادامه فعالیت پیدا خواهد کرد. بستن شبکه‌های اجتماعی شکاف‌های اجتماعی را عمیق‌تر خواهد کرد.

بستن شبکه‌های اجتماعی شکاف‌های اجتماعی را عمیق‌تر می‌کند
کد خبر: 429748
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس - گروهی از نمایندگان مجلس یازدهم که چهره‌هایی تندرو شناخته می‌شوند به طور جدی در صدد هستند تا فضای مجازی در شرایطی در دسترس مردم باشد که از داخل مدیریت شود. پیگیری چنین تصمیمی بازتاب زیادی در جامعه پیدا کرده است و سلیقه‌های مختلف هر کدام نظراتی در این ‌باره ارائه می‌دهند.

بیژن عبدالکریمی، جامعه‌شناس، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: عده‌ای این روزها تمام هم‌وغم‌شان را بر اعمال محدودیت شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اند و حتی گاه درباره مالکیت فضای مجازی توسط این نهاد و آن نهاد اعلام نظر می‌کنند. این نوع تلاش‌ها این ذهنیت را پررنگ می‌کنند که شاید می‌خواهند با این کار جلوی بحران‌سازی را بگیرند و اجازه ندهند فضای مجازی مقدمات اعتراض‌های عمومی را فراهم کند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت‌: چنین تلاش‌های مجدانه‌ای برای محدود ‌ساختن تکنولوژی در حالی صورت می‌گیرد که اساساً نگاه امنیتی به خیلی از مسائل مخصوصاً تکنولوژی درست نیست. به خصوص اینکه تکنولوژی اصولاً سیطره‌ناپذیر است و در مواجهه با محدودیت، بالاخره راهی برای عرض اندام و ادامه فعالیت پیدا خواهد کرد.

او توضیح داد: مخالفان شبکه‌های اجتماعی باید به این فکر کنند که می‌توان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی امور را سهل‌تر و نتیجه‌بخش‌تر پیش برد و همچنین در بین نیروهای جامعه فضای گفت‌وگو و تعامل برقرار کرد. مشکل اما این است که بعضی‌ها شبکه‌های اجتماعی را مجالی برای سازماندهی صداهای اعتراضی می‌دانند‌؛ آنها اساساً نمی‌دانند که بستن شبکه‌های اجتماعی صدای اعتراضی را خاموش نخواهد کرد چون مطالبات و اساس مطالبه‌گری در اعماق وجودی هر جامعه‌ای نهادینه شده است.

عبدالکریمی ادامه داد: اگر سیستم مدیریتی به مردم اجازه اجتماع بدهد و فضای مناسبی را برای گفتمان قشرهای مختلف فراهم کند، خیلی از مشکلات‌مان برطرف می‌شود، اما نه تنها به این مهم اعتنا نمی‌شود بلکه روزبه‌روز بیشتر به فکر بستن کانال‌های ارتباطی مردم با یکدیگر هستند که فقط می‌تواند نتیجه مفید در کوتاه‌مدت داشته باشد و در درازمدت هزینه‌هایی گزاف تحمیل خواهد کرد.

بیژن عبدالکریمی در پایان گفت: بستن شبکه‌های اجتماعی شکاف‌های اجتماعی را عمیق‌تر خواهد کرد.

چکیده گفت‌وگو با بیژن عبدالکریمی

-نگاه امنیتی به تکنولوژی درست نیست

-بستن شبکه‌های اجتماعی صدای اعتراضی را خاموش نخواهد کرد

-مطالبه‌گری در اعماق وجودی هر جامعه‌ای نهادینه شده است

-با گفتمان قشرهای مختلف خیلی از مشکلات‌مان برطرف می‌شود

-تکنولوژی سیطره‌ناپذیر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها