کد خبر: 389299
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

FATF| سئوال مردم این است: چگونه پیوستن به معاهدات بین‌المللی در مجمع تشخیص خاک خورد؟

مهدی مطهرنیا گفت: رفتن در لیست سیاه FATF در راستای هزینه‌سازی‌هایی است که در کشور به صورت مداوم پیش می‌آید و ما به آن عادت کرده‌ایم.

FATF| سئوال مردم این است: چگونه پیوستن به معاهدات بین‌المللی در مجمع تشخیص خاک خورد؟
کد خبر: 389299
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| FATF روز 2 اسفند سال 98 تهدید خود را عملی و ایران را وارد لیست سیاه کرد. اکنون و با گذشت چند ماه از تصمیم FATF ، این سوال اذهان عمومی را به خود مشغول کرده که با وجود نظر مثبت دولت و مجلس دهم، چطور پیوستن به FATF به عنوان یک معاهده بین‌المللی در مجمع تشخیص خاک خورد تا فضای تحت تحریم اقتصادی به استقبال تهدید و تحدیدهای جدی‌تر برود؟

نمی‌توان FATF را جدی نگرفت

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، در این باره اظهار داشت: این تصمیم می‌تواند حلقه اقتصادی ایران را تنگ‌تر و مناسبات تجاری ایران را با مساله‌های زیادی روبه‌رو کند. همان‌گونه که می‌دانیم، FATF از جایگاه ویژه‌ای در تجارت جهانی برخوردار است و به همین دلیل با هیچ استدلالی نمی‌توان این سازمان جهانی و تصمیم‌هایش را جدی نگرفت. اگر چه اف‌ای‌تی‌اف سازمانی فرادولتی است که قرارش چیزی جز مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی گروه‌های تروریستی نیست، اما این سازمان غیردولتی می‌تواند بر دولت‌ها نظارتی دقیق داشته باشد و همچنین آنها را به همکاری با خود وا دارد.

همکاری با اف‌ای‌تی‌اف مشکلات را کمرنگ می‌کند

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: این سازمان برای هماهنگی همکاری‌های اقتصادی دولت‌ها و سازمان‌های فرادولتی ایجاد شده است تا بتواند به سیستم مالی بین‌الملل نظمی لازم ببخشد. به همین دلیل بانک‌ها و سیستم‌های اقتصادی چون می‌دانند کمرنگ شدن پولشویی می‌تواند تاثیری مثبت بر تجارت‌شان بگذارد، همکاری همه‌جانبه‌ای با اف‌ای‌تی‌اف دارند تا شاید اقتصاد و تجارت جهانی مشکلاتش را کمرنگ و توفیق‌هایش را پررنگ ببیند.

رفتن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف در راستای هزینه‌سازی‌هاست

مهدی مطهرنیا در پایان صحبت هایش گفت: رفتن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف در راستای هزینه‌سازی‌هایی است که در کشور مدام برایمان پیش می‌آید و ما به آن عادت کرده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها