کد خبر: 383753
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ۰۶:۴۰:۰۰
| |

یوسف مولایی، حقوقدان: 

معامله قرن الزامی ایجاد نمی‌کند

یک حقوقدان با بیان اینکه معامله قرن فقط یک طرح است، گفت: این مساله قانون نیست که الزامی ایجاد کند، بلکه پیشنهادی است که از طرف یک کشور قدرتمند که حتی مشخص نیست چرا او پیشنهاد می‌دهد ارایه شده است و البته با اتکا به قدرتی است که در دنیا دارد.

معامله قرن الزامی ایجاد نمی‌کند
کد خبر: 383753
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ۰۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یوسف مولایی، در ارزیابی از "معامله قرن" با بیان اینکه این مساله راه حل دقیقی ندارد، اظهار کرد: حقوق بین الملل برآیند توازن قدرت است و در این موضوع حق تعیین سرنوشت نادیده گرفته شده است. با توجه به اینکه بحث حاکمیت به بحث شناسایی برمی‌گردد، در این مساله فلسطینی‌ها دارای حاکمیت شناخته نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه "حقوق بین‌الملل کلیاتی دارد که بر اساس آن یک ملت باید سرزمین داشته باشد و به عنوان ملت شناخته شود"، عنوان کرد: مردم فلسطین باید حکومتی داشته باشند تا امکان برقراری ارتباط و مناسبات با حاکمیت‌های دیگر را داشته باشند، مساله اصلی غرور انسانی ملت فلسطین است و اینکه نهایتا کدام مرجع در این خصوص تصمیم می‌گیرد.

این حقوقدان ادامه داد: این مساله که ملت فلسطین سرزمین و مرزهای سرزمینی دارند به اراده دولت‌ها برمی‌گردد، در واقع این دولت‌ها هستند که می‌توانند هر جا و هر ملتی را به عنوان یک ملت دارای حاکمیت شناخته یا نشانسند که در اینجا بحث شناسایی در حقوق بین‌الملل مطرح می‌شود.

مولایی با بیان اینکه معامله قرن فقط یک طرح است، گفت: این مساله قانون نیست که الزامی ایجاد کند، بلکه پیشنهادی است که از طرف یک کشور قدرتمند که حتی مشخص نیست چرا او پیشنهاد می‌دهد ارائه شده است و البته که باید گفت با اتکا به قدرتی است که در دنیا دارد.

وی در ادامه یادآور شد: قبلا نیز کشورهایی این پیشنهاد را داده‌اند مانند طرح‌هایی که کشورهای عربی و گروه 5 دادند که البته هیچ وقت اجرایی نشد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: مشکل این است که در حال حاضر موازنه قدرت در جهان به صورتی است که فلسطینی‌ها نمی‌توانند در داخل این نظم بین‌المللی متکی بر موازنه قدرت، برای خود دارای حاکمیت شوند و مساله تعیین سرنوشت و اینکه کدام ملت و با چه مشخصات و چه سرزمینی می‌تواند دارای حاکمیت شود، به شناسایی کشورها برمی‌گردد که آن کشور را شناسایی کنند.

مولایی گفت: فلسطین هم به لحاظ جغرافیایی، تاریخی و قدمت حداقل از بسیاری از کشورهای دیگری که در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و پرچم و کرسی دارند ظرفیت و قابلیت بیشتری دارد ولی تا زمانی که کشورهای دیگر فلسطین را به رسمیت نشناسند مساله حل نمی‌شود.

این حقوقدان افزود: با توجه به اینکه فلسطین در مجمع عمومی عضو ناظر است و خیلی از کشورها مثل ایران نیز فلسطین را به عنوان یک کشور می‌شناسند، ولی این کشورها باید این قدرت را داشته باشند که به عنوان یک کشور با فلسطین برخورد کنند.

وی در پایان گفت: اگر قرار است که به عنوان یک کشور با فلسطین برخورد شود باید مساله جغرافیا و مرزهایش مشخص شود که فعلا با توجه به شهرک سازی‌های اسرائیل این کار امکان پذیر نیست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها