کد خبر: 363658
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۱:۰۱:۱۳
| |

قلیزاده، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری:

کمتر از 10 درصد واگذاری‌ها واقعی بوده است

همت قلیزاده، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، گفت: در سال‌های اخیرو براساس اصل 44 قانون اساسی واگذاری به شکل واقعی انجام نشده و در این مدت تنها 10 درصد در عمل واگذاری‌های حقیقی اتفاق افتاده است.

کمتر از 10 درصد واگذاری‌ها واقعی بوده است
کد خبر: 363658
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۱:۰۱:۱۳

اعتمادآنلاین| همت قلیزاده، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، در نشست بررسی خصوصی‌سازی در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: 90 درصد واگذاری شرکت‌ها به نفع بنیادها، بانک‌ها، ستاد اجرایی، آستان قدس رضوی و .. بوده و این نوعی دور زدن قانون در امر واگذاری‌هاست.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته وزرای دولت از این نوع واگذاری‌ها اظهار گلایه کرده و بر انحراف به وجود آمده در این واگذاری‌ها تاکید کردند، خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های باسابقه کشور به خاطر این فرآیند به تعطیلی کشیده شده‌اند که نظیر آن ارج، پارس الکتریک و.. بوده است.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری بیان کرد: مهمترین بهانه در این واگذاری‌ها وسیع و گسترده بودن دولت و اصطلاح چاقی آن بوده در حالی که دولت ایران به معنای واقعی از دولت آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی بسیاری از دولت‌های منطقه‌ای کوچک بوده و حتی در مقایسه با ژاپن و فرانسه جمعیت کارمندی در حد بسیار پائین است.

قلیزاده افزود: عده‌ای با بهانه قرار دادن این موضوع که جمعیت کارمندی ایران زیاد و بدنه دولت چاق است، می‌خواهند موضوع واگذاری شرکت‌های دولتی را به گونه‌ای توجیه کنند اما به صراحت باید گفت، نه دولت ایران بزرگ است و نه تعداد کارمندان آن زیاد می‌باشد.

کارشناس ارشد سازمان برنامه و بودجه با طرفداری از بازار آزاد و شفافیت عملکردها در این راستا، افزود: سوال اینجاست که چرا باید دولت تنها شرکت‌های خود را واگذار کند، اما سایر نهادها حاضر به این واگذاری نیستند و همچنان بر مدیریت و مالکیت خود تاکید دارند.

قلیزاده بیان کرد: این نحوه واگذاری در حقیقت نوعی رهاسازی به شمار می‌رود که نمونه آن در کشت و صنعت مغان روی داده که پایه امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود اما به صورت نادرست به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی موضوع امانتداری اموال مردم و بیت‌المال را جدای از چوب حراج زدن به این سرمایه‌ها دانست و تصریح کرد: فضای اقتصادی ایران یک فضای رانتی و غیرشفاف است و به صراحت باید گفت؛ تنها 10 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی بوده و مابقی به نوعی واگذاری‌های شبه دولتی است.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری ادامه داد: در کشورهای دیگر از بستر بخش خصوصی و واگذاری‌ها در راستای بهبود فضای کسب و کار و همچنین تولید ثروت به نفع مردم استفاده می‌شود، در حالی که در ایران واگذاری‌ها به گونه‌ای است که افراد بیشتر به دنبال کسب منافع خود هستند و توجهی به سرمایه‌های ملی ندارند.

قلیزاده با انتقاد از روند دولت‌ها در سال‌های اخیر به عنوان دولت‌های رانتی در استفاده از منابع نفت و تولید ثروت به نفع خودشان تصریح کرد: دو طیف اقتصاددان در کشور داریم که دسته اول تحصیل کردگان واقعی این رشته هستند که درک واقع‌بینانه از اتفاقات و مسایل اقتصادی دارند اما دسته دوم تحصیل کردگان سایر رشته‌ها هستند که تنها و به ظاهر مدرک اقتصادی از دانشگاه‌های درجه سه اروپایی و آمریکایی گرفته و می‌خواهند خود را اقتصاددان معرفی کنند.

وی این حرکت و اقدامات نسنجیده مسئولان را در واگذاری‌ها راه رفتن در مسیر تاریکی و به نوعی بلاتکلیفی توصیف و خاطرنشان کرد: در همین کشت و صنعت مغان نه تنها جذب نیرو اتفاق نیفتاده بلکه به بهانه‌های مختلف نیروی انسانی کارآمد در این مجموعه تضعیف شده است.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در پایان گفت: وظیفه دولت توزیع ثروت و رانت نیست، بلکه دولت‌های ناکارآمد به دنبال این مساله هستند اما در سطح جهانی دولت‌ها بیشتر منابع مالی خود را از مردم و مالیات تامین می‌کنند که این همان روند متفاوت با دولت ایران است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها