کد خبر: 360360
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۱۳:۴۹:۳۳
| |

هوشنگ پوربابایی، حقوقدان و وکیل دادگستری:

دادستان به مسأله توهین به رئیس جمهور ورود کند

‌هوشنگ پوربابایی، وکیل دادگستری با اشاره به حوادث اخیر یزد و قم در مواجهه با رییس‌جمهوری گفت: طی ماه‌های اخیر چندین بار در مراسمات ملی و مذهبی وسخنرانی‌های رئیس جمهوری، به این مقام ارشد کشور توهین شده است که طبق مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی توهین به اشخاص و مسئولان که توهین مشدد تعبیر می‌شود، مجازات متفاوتی دارد.

دادستان به مسأله توهین به رئیس جمهور ورود کند
کد خبر: 360360
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۱۳:۴۹:۳۳

اعتمادآنلاین| ‌ هوشنگ پوربابایی، حقوقدان و وکیل دادگستری با اشاره به حوادثی که هفته گذشته در یزد و قم رخ داد، گفت: طی ماه‌های اخیر چندین بار طی مراسمات ملی و مذهبی و همچنین سخنرانی‌های رئیس جمهوری، به این مقام ارشد کشور توهین شده و گروه‌هایی شعارهای نه‌چندان مناسبی را علیه این مقام مسئول مطرح کرده‌اند.

این حقوقدان ادامه داد: در مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی از بخش تعزیرات مصوب 1375 در بخش توهین به اشخاص، دو نوع توهین مطرح شده است: یکی توهین به اشخاص حقیقی و دیگری توهین به مسئولان که توهین مشدد تعبیر می‌شود و مجازات متفاوتی هم دارد.

وی افزود: بر اساس ماده 608 «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود».

این حقوقدان تصریح کرد: اما در ماده 609 که بحث توهین به مقامات آمده قانون گذار این گونه آورده است که هر کس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا‌ نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

هوشنگ پوربابایی گفت: بر اساس ماده 609 توهین به مقاماتی که به عنوان یکی از نمادهای نظام شناخته می‌شوند و در حال فعالیت هستند، اگر به سبب انجام وظیفه و انجام خدمات عمومی باشد، حتما دادستان در مقام دفاع از شخصیت حقوقی این افراد به مسأله ورود پیدا کند و به عنوان مدعی العموم وظیفه خود را انجام دهد. اگر به عنوان نمونه من به شخص رئیس جمهور یا شخص وزیر به سببی غیر از وظایف حکومتی‌اش توهین کنم، برای مثال مشکلی شخصی با او داشته باشم یا تصادفی میان ما اتفاق افتاده باشد، این فارغ از شخصیت حقیقی فرد مذکور به حساب آمده و توهین ساده - مصداق ماده 608 قانون مجازات اسلامی - محسوب می‌شود، اما اگر توهین مشدد اتفاق بیفتد یعنی توهین به دلیل انجام وظیفه فرد مسئول یا به سبب آن باشد، مصداق ماده 609 قانون مجازات اسلامی بوده و لازم است دادستان شخصاً به پرونده ورود کرده و خاطیان را دنبال کند.

وی در پایان تاکید کرد: در این شرایط نباید انتظار داشت مسئولین هرروز به دادگاه ها بروند تا از هتاکان شکایت کند و این وظیفه دادستان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها