محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری:

آقای روحانی در ملاقات‌ها طلبکار برجام بود/ به اروپایی‌ها گفتیم باید بار آمریکا را به دوش بکشید

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، گفت: حضور آقای روحانی و هیئت همراه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و مصاحبه هایی که انجام شد، تبلیغات منفی آمریکا علیه کشورمان را خنثی کرد.

آقای روحانی در ملاقات‌ها طلبکار برجام بود/ به اروپایی‌ها گفتیم باید بار آمریکا را به دوش بکشید
کد خبر: 345880
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۰۸:۵۳:۲۱

اعتمادآنلاین| محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، با حضور در برنامه «نگاه یک» در ارزیابی از سفر رئیس جمهور به نیویورک و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل،‌ گفت: آمریکا با توجه به شرایط منطقه ما و با اعمال فشارهای اقتصادی حداکثری علیه ایران تلاش کرد از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کند تا مسائل برجام و اتفاق آرامکو و بقیه مسائل را به هم گره بزند و علیه کشورمان تبلیغات کند.

وی ادامه داد: برای مقابله با این تبلیغات، طراحی‌هایی را از قبل آماده کرده بودیم ودر چنین شرایطی وارد نیویورک شدیم.

واعظی با بیان اینکه آمریکایی ها برای هیئت ایرانی محدودیت هایی را در نیویورک به وجود آورده بودند، گفت: آن ها می خواستند شرایطی را ایجاد کنند تا ما به این سفر در مجمع عمومی سازمان ملل نرویم، به همین علت محدودیت هایی را ایجاد کردند و به کل تیم خبری و مطبوعاتی ویزا ندادند.

وی ادامه داد: هدف آن ها این بود که سفر ما انجام نشود؛ زیرا کشورها معمولاً از شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حداکثر بهره برداری را می کنند تا هم با رهبران کشورهای مختلف بتوانند دیدارهای دوجانبه داشته باشند و هم با افکار عمومی جهان صحبت کنند و آمریکا نمی‌خواست چنین موقعیتی برای ما ایجاد شود.

واعظی اضافه کرد: مخصوصاً با توجه به اینکه در آمریکا علیه کشورمان تبلیغات منفی زیادی انجام می شود، حضور در سازمان ملل فرصت بسیار خوبی است تا این تبلیغات را خنثی کنیم.

وی افزود: با نخبگان آمریکایی از جمله رؤسای موسسات مطالعاتی جلسات بسیار خوب و سازنده ای داشتیم و با سران رسانه های بزرگ آمریکا دیدار خصوصی تحلیلی درباره موضوعات مختلف داشتیم، البته این به معنای مصاحبه نیست بلکه تحلیل و گفت و گو درباره موضوعات مهم ما و آمریکا و منطقه است.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: امسال با فاکس نیوز که آقای ترامپ معمولاً از طریق این شبکه با طرفدارانش صحبت می کند، مصاحبه کردیم و با شبکه سراسری آمریکا ABC مصاحبه کردیم و در جلسه ای با حضور خبرگزاری های مهم آمریکا مصاحبه انجام شد تا با فضاسازی و شبه افکنی آن ها مقابله کنیم.

واعظی افزود: تلاش شد حقانیت جمهوری اسلامی و فشارهایی که بر مردم ماست را بیان کنیم و جنگ تبلیغاتی آمریکا را خنثی کنیم.

وی درباره دیدارهای دوجانبه رئیس جمهور کشورمان هم گفت: اگر بخواهیم در شرایط عادی با رؤسای کشورها مذاکره کنیم، به وقت و تدارکات نیاز دارد و حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، فرصت استثنایی است که می توانیم به راحتی این دیدارها را انجام دهیم.

واعظی با بیان اینکه کل اقامت ما در نیویورک، سه شبانه روز بود، افزود: در این مدت 15 ملاقات دوجانبه با رؤسای کشورهای مختلف انجام دادیم. همچنین به جز مصاحبه‌ها و دیدارهای عمومی در طول روز تمام وقت مشغول بودیم و همچنین نتوانستیم به بسیاری از درخواست ملاقات ها پاسخ مثبت دهیم.

وی گفت: سعی کردیم دیدارهای‌مان را به گونه ای تنظیم کنیم که جایگاه کشورهای اسلامی، همسایه، آسیایی، آفریقایی و اروپایی را در نظر بگیریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: سعی کردیم در برخی ملاقات های سطح بالا با اروپایی ها، ابهام زدایی کنیم و فرصت بسیار خوبی بود که درباره برجام و مسائل و آینده آن، بیشتر گفت و گو کنیم.

واعظی در پاسخ به این پرسش که چرا آقای روحانی با سران سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه که کشورمان را به حمله به آرامکو عربستان سعودی متهم کردند، دیدار کرد؟ گفت: قرار نیست ما رابطه کشورمان را با کشورهای دیگر به خاطر اتفاقی که پیش می آید به هم بزنیم.

وی ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که در مذاکره به جز با 2 کشور برای بقیه کشورها را باز گذاشتیم، به معنای این است که ما بتوانیم در دیپلماسی و مذاکره هم به اهدافمان برسیم و همه مسائل را از طریق گفت و گو حل کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: با این کشورها هم روابط اقتصادی گسترده داریم و هم درباره موضوعات متعدد از جمله برجام مذاکرات متعددی داریم و این مذاکرات می تواند به نوعی مسائل ما را روان کند.

وی اضافه کرد: عربستان و آمریکا پیش از ورود ما به نیویورک با این کشورهای اروپایی رایزنی کرده بودند و اطلاعات غلطی به آن ها داده بودند و آن ها آن بیانیه را صادر کردند، البته هیچ کجای بیانیه نگفته ایران اقدام کرده است. آن ها در بیانیه می گویند اگر حمایت ایران نبود یمنی ها قادر نبودند هدفی به این مهمی (آرامکو) را بزنند.

واعظی گفت: آقای رئیس جمهور از هر سه سران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه خواست که مدرک مورد ادعایشان را ارائه کنند. آن ها گفتند چگونه یمنی ها می توانند به این دقت این حمله را انجام دهند. پاسخ آن ها روشن است، وقتی ملتی 5 سال زیر بمباران است خودش را آماده عکس العمل می کند و این گونه نیست که اگر این ملت یمن در سال های اول و دوم جنگ، دست بسته بود برای همیشه دست بسته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اکنون منطقه ما در جنگ یمن وارد فاز جدیدی شده است، بر این اساس لازم بود در این جلسات شرایط جدید منطقه را تشریح کنیم. این سه کشور اروپایی تحت تاثیر القائات و اطلاعاتی که آمریکایی ها به آن ها دادند قرار گرفتند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره جلوگیری آمریکا از عیادت آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان با آقای تخت روانچی و مشروط کردن آن به آزادی یکی از تبعه های آن ها در ایران، با ابراز تاسف از این اقدام گفت: اقدامات دولت آمریکا در بیش از 2 سال اخیر پس از روی کار آمدن آقای ترامپ، هیچ منطقی ندارد.

وی افزود: اقدامات این دولت آمریکا از جمله تحریم دارو به این معناست که آن ها مردم ایران را هدف قرار داده اند. خیلی از نخبگان آمریکا هم از رفتار دولت خودشان ناراحتند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مواضع سیاسی کشورها برای همکاری با ایران گفت: در همه جلسات، اروپایی ها و آسیایی ها بیان کردند که به طور جدی می خواهند روابط خوبشان با کشورمان حفظ شود از جمله آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه صراحتاً گفت که علاقمند است با ایران روابط تجاری داشته باشد.

واعظی افزود: خوشبختانه آن ها در این ملاقات ها، خروج آمریکا از برجام و سیاست فشار حداکثری آنها علیه ایران را غیرقابل قبول اعلام کردند و خواهان روابط با کشورمان هستند و علاقمندند مسائل و مشکلات هسته ای حل شود تا راحت‌تر همکاری های اقتصادی را با ایران انجام دهند به همین علت، آن ها فشارهای آمریکا را محکوم می کنند.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی اکنون با توجه به خروج آمریکا از برجام متوجه شدند که اقتصاد آن ها چقدر به آمریکا وابسته است و به فکر افتاده اند که چگونه می توانند استقلال اقتصاد خود را بدست بیاورند.

واعظی درباره مطرح شدن احتمال دیدار آقای روحانی و ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و اینکه آیا آمریکایی ها برای این دیدار پیام داده بودند، گفت: هم خود آقای ترامپ در مصاحبه های مختلف برای این دیدار ابراز تمایل کرده بود و هم رؤسای برخی از کشورها اعلام کردند که آقای ترامپ علاقمند است که با آقای روحانی دیدار کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: موضع ما کاملاً روشن است و پیش از ترک تهران هم شخص آقای رئیس جمهور مواضع خود را اعلام کرد که به هیچ وجه ملاقات دوجانبه با آقای ترامپ در برنامه نیست و از طرف دیگر اگر آنها تعهدات برجامی خود را انجام دهند و فشار حداکثری را بر مردم ایران بردارند این آمادگی وجود دارد در قالب 1+5 مسائل مان را حل کنیم.

واعظی افزود: آقای ترامپ اکنون در نظرسنجی ها وضعیت خوبی برای انتخابات سال بعد ریاست جمهوری آمریکا ندارد. ترامپ دستاورد خارجی نداشته است و همه طرح هایش در منطقه ما با شکست مواجه شد و آن چه را که در تبلیغات انتخاباتی خود درباره منطقه گفته بود عملی نشد.

واعظی گفت: آقای ترامپ با تبلیغات گسترده ای مذاکره با کره شمالی را آغاز کرد اما دستاوردی نداشت و کره شمالی کار خود را انجام می دهد. آن ها در تغییر حکومت ونزوئلا هم شکست خوردند در نتیجه آن ها در پی یک موفقیت در سیاست خارجی هستند. آن ها فکر می کردند با فشار حداکثری علیه کشورمان در مدت سه ماه، مردم عاصی می شوند و حکومت تغییر می کند در حالی که هیچکدام محقق نشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اکنون قیمت ارز و بازار کالا ثبات پیدا کرده است؛ البته معتقدیم هم قیمت ارز باید پایین تر بیاید و هم قیمت کالاها باید کاهش یابد.

واعظی افزود: در مسیر هسته ای هم گام هایی را برداشته ایم که برای آن ها خوشایند نیست.

وی ادامه داد: اکنون که مقاومت فعال دولت، مردم و حکومت ایران را دیدند به نظر می‌رسد چاره‌ای ندارند که به گونه ای موضوع را حل کنند تا بیش از این مفتضح نشوند؛ بنابراین در پی راه‌حل هستند.

واعظی اضافه کرد: چون به آن ها اعتماد نداریم حتی اگر پیغام بفرستند که اگر جلسه دیدار تشکیل شود همه تحریم ها را برمی داریم نمی توانیم به این قول آن ها اعتماد کنیم؛ بنابراین ما می گوییم با پیش شرط مذاکره نمی کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: موضع ما بر حق است و با حمایت قوای سه گانه و مردم و هدایت های مقام معظم رهبری به راحتی می توانیم آینده روشنی داشته باشیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم ها تاثیر اولیه خود را از دست داده اند، گفت: حمایت از تولید داخل، کلید شکستن تحریم هاست.

واعظی در ادامه سخنان خود افزود: رئیس جمهور در سخنرانی خود به طور روشن بیان کرد آن چه در برجام با هم توافق کردیم حداقل های دو طرف بود و اگر امتیاز بیشتری بگیریم آمادگی داریم در مقابل آن گام های بعدی را برداریم. برای مثال اگر آمریکا لغو همه تحریم ها را در کنگره خود تصویب کند ما هم آمادگی داریم پروتکل الحاقی را در مجلس خودمان تصویب کنیم و این به معنی عقب نشینی ما از توافقات گذشته نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها از جمله رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکا نمی خواهند شرایط تغییر کند و در پی تحریک هستند؛ لذا ما باید بر اصول خود بایستیم و با مردم صادق باشیم و موضع خود را بیان کنیم.

واعظی افزود: وقتی دیپلمات های ما حمایت حاکمیت و مردم را داشته باشد با قوت مذاکره می کنند. آمریکایی ها آن چه که می توانستند درباره تحریم اقتصادی انجام دهند را انجام دادند و دوباره تحریم های قبلی را تکرار می کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اکنون گفتند که به مقامات ایرانی و بستگان آن ها ویزا نمی‌دهند، در حالی که آن ها به هیچ فرد عادی ایرانی هم برای ورود به آمریکا ویزا نمی دهند. این نشان می دهد آن ها در تحریم ها به بن بست رسیده اند.

وی با بیان اینکه اکنون آن ها هر تحریمی را اعلام می کنند اثری بر بازار ارز، کالا و بورس ندارد، افزود: ما با دنیا در حال تبادل هستیم و نیازمندهای خود را وارد می کنیم و منزوی نشده ایم و آن ها به هدفشان نرسیده اند.

واعظی ادامه داد: آقای ظریف 21 ملاقات با وزیر خارجه، هفت ملاقات با مسئولان سازمان ملل و نهادهای بین المللی، 6 سخنرانی در کمیته های مختلف، 8 مصاحبه و 10 دیدار با نخبگان داشته است. این ها نشان می دهد آمریکا در اهداف خود شکست خورد و ما منزوی نیستیم.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر راه همکاری خود را از نظر تجارت باز کرده ایم و راه هایی را یافته ایم؛ بنابراین اکنون تحریم برای آمریکایی ها کارآیی ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: برای مقابله بهتر با تحریم ها باید سازماندهی خود را بر اساس شرایط جدید به وجود آمده، تدبیر کنیم و بتوانیم چابک عمل کنیم و نیازمندی هایمان را برآورده کنیم. در شرایط جدید باید بر تولید داخلی متکی باشیم و این کلید شکستن تحریم هاست و همیشه باید این گونه باشیم.

واعظی اضافه کرد: دولت با تمام وجود از بنگاه های داخلی و تولیدکنندگان و شرکت های دانش بنیان حمایت می کند تا همه نیازمندی های کشور را در داخل تولید کنیم.

وی با اشاره به تصویب «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» از سوی مجلس شورای اسلامی و تشکر از این اقدام مجلس گفت: این کمک خیلی خوبی به دولت برای بهبود صادرات و معیشت مردم و تامین کالاهای مورد نیاز مردم است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: وزیری می خواهیم که از مصرف کننده و صادرکننده حمایت کند و نقش وزارت بازرگانی این بوده است و با این تصمیم مجلس وضعیت در این زمینه بهتر می شود.

واعظی افزود: به محض اینکه شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند یک سرپرست برای این وزارتخانه تعیین می کنیم و در مهلت قانونی سعی می کنیم وزیر مربوط را به مجلس معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری کنیم، از مردم خواست از کالاهای تولید داخل استفاده کنند. این به رونق تولید داخل کمک می کند و با این اقدامات تحریم ها بی اثر می شود.

واعظی با اشاره به اینکه مردم هنوز هم مشکلاتی دارند، ادامه داد: کالاهایی وجود دارند که باید قیمت آن ها کاهش یابد. ما باید برای طبقه متوسط و پایین تر از آن برنامه ریزی کنیم تا دخل و خرج و زندگی آن ها بچرخد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مذاکرات با اروپایی ها فقط درباره برجام بحث نمی کردیم بلکه درباره روابط و موضوعات متعدد دو جانبه ما و اروپایی ها بحث کردیم.

واعظی اضافه کرد: برجام حاصل بیش از دو سال مذاکره ای بود که اروپایی ها هم در آن نقش داشتند؛ بنابراین آن ها نمی خواهند این توافق مهم به علت مخالفت یک کشور، لغو شود و از بین برود و ما هم نمی خواهیم برجام از بین برود.

وی ادامه داد: برجام بدون منافع آن برای ما ارزش ندارد و به اروپایی ها هم گفتیم برای حفظ این توافق باید به تعهدات خود عمل کنید و شما باید بار آمریکا را هم به دوش بکشید.

واعظی افزود: به اروپایی ها گفتیم شما باید دنبال راه حل باشید نه ما. برجام زمانی باقی می ماند که ما از منافع آن بهره ببریم.

وی ادامه داد: اروپایی ها از نظر عمل به تعهدات اقتصادی خود در برجام مشکل دارند؛ زیرا بانک ها و شرکت های خصوصی آن ها در روابط خود با آمریکا ملاحظاتی دارند اما این مسئله ما نیست بلکه مسئله آن هاست و آن ها باید راه حل پیدا کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: ما به آن ها به صراحت گفته ایم که اگر اقدامی نکنند گام بعدی را بر می داریم.

واعظی درباره پیشنهاد فرانسه هم گفت: آقای مکرون دنبال این بود که جلسه 1+5 را تشکیل دهد تا پیشنهاد اروپایی خود را اجرا کند اما موفق نشد. آن ها برای نقل و انتقال پول مشکل دارند. اروپایی ها متوجه شدند که چقدر در مسائل اقتصادی وابسته به آمریکا هستند.

واعظی گفت: اروپایی ها در حال تلاش هستند تا برجام را حفظ کنند.

وی افزود: هیچ وقت بن بستی وجود ندارد. مأموریت دیپلمات ها این است که منافع کشورشان را از طریق گفت و گو محقق کنند. در چند روز گذشته درباره موضوعات مهمی که در ارتباط با ایران مطرح بود گشایش هایی به وجود آمده است و این موضوع به ما این امید را می دهد که ما هیچ وقت نباید فکر کنیم که اگر امروز به توافق نمی رسیم در آینده هم به توافق نخواهیم رسید.

واعظی ادامه داد: موضوعات پیچیده نیاز به راه حل های پیچیده دارند اما این به معنای بن بست نیست. خوشبین هستیم که از طریق گفت و گو می توانیم به بسیاری از اهداف نظام در چارچوب مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری برسیم.

وی ابزار امیدواری کرد: در آینده شرایط برای کشورمان آسان تر شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اروپایی ها به دنبال حفظ برجام هستند و ما به آن ها فشار می آوریم.

وی در پاسخ به این که اروپایی ها هشدار دادند که اگر ایران گام بعدی کاهش تعهدات هسته ای را بردارد ممکن است از برجام خارج شوند؟ گفت: چند روز پیش با رهبران اروپا صحبت کردیم، فضای دیگری بود و چنین هشداری را حس نکردیم. آقای روحانی در ملاقات ها طلبکار برجام بود و انتقاد بسیار شدیدی در ارتباط با بیانیه اخیر اروپا داشت.

وی افزود: ممکن است برخی ها دوست داشته باشند اروپایی ها را با آمریکایی ها همراه کنند اما این سیاست درستی نیست و حداقل راجع به برجام چنین اتفاقی نیفتاده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها